Sondaż Deutsche Bank: za świąteczne prezenty najchętniej płacimy gotówką, jednak karty rosną w siłę

Podobnie jak w latach ubiegłych, w tym roku najczęściej wybieraną przez Polaków metodą płatności będzie gotówka – wynika z badania zrealizowanego przez Deutsche Bank. Polacy uważają, że korzystanie z niej daje największe poczucie kontroli nad wydatkami. Widać jednak równocześnie wyraźny wzrost liczby osób korzystających z kart płatniczych – już co trzeci Polak planuje zapłacić w ten sposób za świąteczne zakupy. Z kolei w sklepach internetowych pozostawimy aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na tegoroczne święta.

Na wydatki związane ze świętami Bożego Narodzenia statystyczna polska rodzina planuje wydać 1121 zł, czyli o 5 proc. więcej niż zgodnie z deklaracjami wydali w roku ubiegłym (1065 zł) – pokazało badanie Deloitte „Zakupy świąteczne 2016”. Jednocześnie jest to mniejszy budżet niż planowany rok temu (1282 zł). Aż 44 proc. swojego bożonarodzeniowego budżetu (489 zł) Polacy planują przeznaczyć na prezenty. W zależności od docelowej grupy wiekowej, jako najczęściej wybierane wskazywali: kosmetyki, słodycze i zabawki. Za nimi znalazły się książki, gry komputerowe oraz zabawki kreatywne. Deutsche Bank zbadał, w jaki sposób Polacy mają zamiar zapłacić za te świąteczne zakupy.

Karty wygrywają z gotówką w największych miastach

W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, na świąteczne zakupy wciąż najczęściej idziemy z gotówką w portfelu. Taką formę płatności zadeklarowało aż 62 proc. badanych. To zdecydowanie więcej niż płacących kartą, jednak o niemal 3 p.p. mniej niż w roku ubiegłym. Gotówka jest najpopularniejszą formą płatności na wsi oraz w małych, średnich i dużych miastach (do 500 tys. mieszkańców). Jedynie w metropoliach (powyżej 500 tys. mieszkańców) 78 proc. respondentów planuje skorzystać z karty płatniczej, natomiast zaledwie 22 proc. zapowiedziało płatność przy użyciu gotówki. Z płatności gotówkowych najczęściej korzystają też najstarsi respondenci – aż 73 proc. W stosunku do poprzedniego badania niewiele zmniejszyła się liczba kobiet planujących płatności przy użyciu gotówki (z 60 do 57 proc.). Co ciekawe jednak, znaczący spadek nastąpił w przypadku mężczyzn, wśród których już tylko połowa planuje zakupy za gotówkę (w roku ubiegłym – 70 proc.).