Spadek na rynku kredytów samochodowych

Polacy zaciągają coraz mniej kredytów na samochody; rynek pożyczek na auta wyniósł w drugim kwartale 2011 roku prawie 1,2 mld zł.

Drugi kwartał z rzędu zanotowaliśmy rok do roku spadek liczby i wartości kredytów na samochody. W okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca br. banki, które odpowiedziały na ankietę Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, udzieliły prawie 27 tys. pożyczek na łączną wartość 1,19 mld złotych. To prawie 17 proc. mniej ilościowo i 7,5 proc. mniej wartościowo niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W pierwszym kwartale 2011 roku spadki wyniosły odpowiednio 7,7 i 4,1 proc. Łącznie w pierwszym półroczu 2011 roku udzielono 53,8 tys. kredytów na kwotę 2,2 mld zł.

 

Jedną z przyczyn spadku liczby udzielonych kredytów jest zapewne działanie Komisji Nadzoru Finansowego, która wprowadza kolejne rekomendacje mające ograniczyć nadmierne udzielanie kredytów (zarówno hipotecznych jak i konsumpcyjnych). Ale przede wszystkim kurczenie się rynku kredytów samochodowych to efekt spadku liczby transakcji na rynku motoryzacyjnym – Polacy kupują w 2011 roku mniej aut niż w 2010.

 

Sprzedaż kredytów samochodowych w II kw. 2011 roku

l.p.

nazwa banku

Wartość

(tys. PLN)

zmiana

r/r

udział

w rynku

saldo koniec 2011Q2 (tys. PLN)

zmiana r/r

1

Getin Bank

383 390

-7,7%

32,3%

4 134 136

5,9%

2

Santander Consumer Bank

170 064

-26,5%

14,3%

2 724 180

-7,5%

3

Volkswagen Bank Polska

117 725

3,5%

9,9%

942 056

6,0%

4

BNP Paribas Fortis

102 236

61,7%

8,6%

736 912

12,2%

5

Mercedes Bank

84 254

-21,8%

7,1%

367 214

1,8%

6

Fiat Bank Polska

82 869

-28,7%

7,0%

739 882

-6,3%

7

RCI Bank

78 901

-22,0%

6,6%

409 705

30,3%

8

Alior Bank

60 980

75,0%

5,1%

253 130

b/d

9

Toyota Bank

42 463

0,0%

3,6%

369 012

-3,5%

10

mBank + MultiBank

36 959

29,3%

3,1%

333 868

42,2%

11

inne

27 138

-4,4%

2,3%

b/d

b/d

  

RAZEM

1 186 979

-7,5%

11 010 094

5,1%

Źródło: Open Finance na podstawie danych z banków.

Bezapelacyjnym liderem rynku pozostaje Getin Bank, którego udział wynosi 32,3 proc. wartościowo i 31,9 proc. ilościowo. Bank zanotował wprawdzie spadek sprzedaży (wartościowo o 7,7 proc.), ale drugi Santander Consumer Bank stracił jeszcze więcej (26,5 proc.) Bardzo szybko rośnie za to BNP Paribas Bank, który podniósł sprzedaż o ponad 60 proc. i w ciągu roku awansował z szóstej na czwartą pozycję. Agresywnie rozpycha się też jeden z najmłodszych graczy na rynku bankowym w Polsce – Alior Bank. W ciągu roku sprzedaż wzrosła mu o 75 proc., do prawie 61 mln zł, co daje mu ósme miejsce na rynku.

 

Oprócz Santandera spore spadki sprzedaży zanotowały Mercedes Bank, Fiat Bank Polska oraz RCI Bank – o ponad 20 proc.

 

Getin jest liderem w wartości kredytów zarówno na auta nowe, jak i używane, choć jego przewaga w nowych jest dużo mniejsza. W segmencie aut używanych ma on ponad 55-proc. udział w rynku. W autach nowych udział lidera wynosi niecałe 19 proc. Drugi jeśli chodzi o sprzedaż kredytów na samochody używane jest BNP Paribas Fortis, trzeci Santander Consumer Bank, a Alior Bank plasuje się tu na czwartym miejscu.

 

Banki o największej sprzedaży kredytów na samochody nowe i używane w II kw. 2011 roku

l.p.

samochody nowe

samochody używane

  

Nazwa banku

wartość (tys. PLN)

Nazwa banku

wartość (tys. PLN)

1

Getin Bank

141 788

Getin Bank

241 602

2

Santander Consumer Bank

120 962

BNP Paribas Fortis

73 133

3

Volkswagen Bank Polska

113 785

Santander Consumer Bank

49 102

4

Fiat Bank Polska

77 139

Alior Bank

30 870

5

Mercedes Bank

75 176

Mercedes Bank

9 078

6

inne

220 661

inne

33 682

  

RAZEM

749 511

RAZEM

437 468

Źródło: Open Finance na podstawia danych z banków.

 

W segmencie samochodów nowych stawka jest dużo bardziej wyrównana. Co najmniej 10-proc. udział w rynku ma sześć instytucji, a trzeci Volkswagen Bank Polska traci do Getinu tylko 3,7 p.p.

 

Jeśli chodzi o średnią kwotę kredytu, to jak zawsze najwyższe wartości znajdziemy w Mercedes Banku. Na rynku aut nowych jest to 101 tys. zł, w używanych zaś 89 tys. złotych. Wynika to ze specyfikacji banku, który najczęściej współpracuje z dilerami marki Mercedes, gdzie samochody kosztują dużo więcej niż np. w Fiacie czy Toyocie.


Komentarz Wojciecha Drzewieckiego,
prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

 

Zmniejszająca się sprzedaż na rynku samochodów nowych, szczególnie po stronie klienta indywidualnego znajduje odzwierciedlenie w liczbie udzielonych kredytów. Podobnie zresztą wygląda sytuacja na rynku samochodów używanych, gdzie również liczba rejestrowanych aut jest mniejsza niż rok wcześniej. Większe spadki obserwuje się po stronie aut marek popularnych, stąd też pewnie nieco mniejszy procentowy spadek wartości akcji kredytowej w porównaniu do spadku liczby kredytowanych aut. Niepewna sytuacja gospodarcza, niepokojące informacje dotyczące przyszłości ograniczają decyzje zakupowe Polaków. Dodatkową przeszkodą jest także wysoki kurs franka, który w znaczący sposób wpłynął na wzrost obciążeń na rynku kredytów hipotecznych „wyrzucając na pewien czas poza nawias” część osób, które potencjalnie mogłyby być zainteresowane zakupem auta. Nie pomaga również zmiana przepisów, która w pewien sposób ograniczyła dostęp do kredytów.

Źródło: Open Finance