Spełnienie zawodowe ponad prestiż i markę pracodawcy

Wyniki międzynarodowej ankiety przeprowadzonej przez Monster.com pokazują, że rozpoznawalność firmy czy innowacyjnie zaprojektowana przestrzeń biurowa nie są kluczowymi czynnikami decydującymi o wyborze nowego miejsca pracy. Jako najważniejsze aspekty respondenci wymieniają możliwość pracy w branży, która jest związana z ich pasją oraz zdobywanie doświadczenia pod okiem podziwianych przez nich profesjonalistów.


Monster.com – lider w dziedzinie łączenia kandydatów z ich wymarzoną pracą, poprosił użytkowników o odpowiedź na pytanie: „Który z czynników, prócz wynagrodzenia, dodatkowych świadczeń i lokalizacji, byłby dla Ciebie atrakcyjną zachętą do pracy w nowej firmie?”. W ankiecie wzięło udział 2 400 osób, a odpowiedzi kształtowały się następująco:

Ankietowanym z Ameryki Północnej najbardziej zależy na możliwości współpracy z ludźmi, których podziwiają zawodowo – 21% Amerykanów wybrało tę opcję, podczas gdy w innych regionach odpowiedź tę wskazało średnio około 10% respondentów. Mieszkańcy Stanów Zjednoczonych są jednak mało zainteresowani pracą w innowacyjnie zaprojektowanym i dobrze wyposażonym biurze. Jedynie 2% uważa ten czynnik za istotny z punktu widzenia pracownika, podczas gdy dla Francuzów i Holendrów ma on nieco większe znaczenie – wskazuje go odpowiednio 5% oraz 7%. Europejczycy zwracają także uwagę na inspirującą atmosferę w pracy: 20% Francuzów, Włochów i Holendrów sygnalizuje istotność tego czynnika, podczas gdy tylko dla 11% pracowników z Ameryki Północnej atmosfera biurowa determinuje wybór firmy.

Polscy respondenci są praktycznie jednomyślni – 61% najbardziej ceni sobie możliwość rozwoju zawodowego w branży, która jest ich pasją. Mniej istotnymi czynnikami są pobudzająca do działania atmosfera (18%), marka firmy na rynku (9%) oraz nowocześnie urządzona przestrzeń biurowa (6%).

Dla poszukujących pracy, kluczowymi czynnikami decydującymi o wyborze pracodawcy są proponowane wynagrodzenie, dodatkowe świadczenia oraz dogodna lokalizacja firmy. Okazuje się jednak, że wartości niematerialne to elementy, na które potencjalny pracownik zwraca dużą uwagę, zanim zwiąże się na stałe z nową firmą. Ludzie chcą znaleźć głębszy sens w wykonywanych zadaniach i jednocześnie pracować w branży, która ich pasjonuje. Pracodawca powinien więc wspierać swój zespół tak, by zwiększać pozytywne konotacje związane z miejscem pracy. Warto pamiętać, że nawet najbardziej fantazyjnie urządzone biuro, nie zastąpi poczucia satysfakcji i zadowolenia z wykonywania codziennych obowiązków – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Globalna ankieta Monster.com jest cyklem ankiet o różnorodnej tematyce związanej z karierą, ekonomią i miejscem pracy. Wyniki sondażu zostały przygotowane na podstawie głosów oddanych przez osoby odwiedzające portal Monster.com, od 2 do 6 czerwca 2014 roku. Każdy głos liczony jest tylko raz. Sondaże nie mają charakteru naukowego, odzwierciadlają opinie tych użytkowników Internetu, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w badaniu.

Monster.com