Spółdzielczy System Ochrony SGB powiększył się o 6 banków

W drugim kwartale do IPS – SGB dołączyły 2 banki: BS w Chodzieży oraz RBS w Malanowie. W pierwszym kwartale tego roku IPS – SGB został wzmocniony przez 4 banki: BS w Jastrowie, SBL w Złotowie, BS w Gnieźnie, a także LBS w Strzałkowie. Obecnie Spółdzielczy System Ochrony SGB liczy 198 banków (w ramach Zrzeszenia SGB funkcjonują 202 banki) , w tym bank zrzeszający.

Każde przystąpienie do Systemu Ochrony poprzedzone jest analizą ekonomiczno – finansową banku oraz zobowiązaniem do przeprowadzenia poszerzonego audytu otwarcia.

Ocena sytuacji ekonomiczno – finansowej oraz przejrzystość finansów wewnątrz Systemu Ochrony, zgodnie z intencją Ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, decyzją KNF, a także zapisami Umowy Systemu Ochrony, jest zarówno w interesie przystępujących Banków, jak i Banków już w nim funkcjonujących.

Na koniec marca 2016 r. zagregowane aktywa Banków funkcjonujących w ramach IPS – SGB kształtowały się na poziomie 39 227 mln zł. Zagregowane fundusze własne były stabilne i wyniosły 4 241 mln zł i były adekwatne do skali prowadzonej działalności; łączny współczynnik kapitałowy IPS – SGB wyniósł 15,84%. Jakość portfela kredytowego była dobra; kredyty zagrożone stanowiły 4,20% zagregowanych aktywów Banków w IPS – SGB, przy pokryciu tych kredytów rezerwami celowymi na poziomie 31,59% (wskaźnik ten będzie systematycznie rósł). Wynik brutto Banków w IPS – SGB wyniósł na koniec marca 2016 r. 99,7 mln zł i zabezpiecza budowę stabilnych kapitałów.

System Ochrony SGB posiadał wg stanu na 31.03.2016 r. środki na Funduszu Pomocowym na poziomie 225,7 mln zł (największy bank spółdzielczy posiadał fundusze własne w kwocie 96 mln zł). Pomoc płynnościowa gwarantowana jest za pomocą Minimum Depozytowego w pasywach Banku Zrzeszającego w kwocie 1,38 mld zł (żaden Bank Spółdzielczy nie posiadał aktywów wyższych niż 1 mld zł).

Spółdzielczy System Ochrony SGB (IPS-SGB) jest pierwszą polską instytucją powołaną w dniu 23 listopada 2015 r. przez Banki Spółdzielcze na podstawie pakietu CRR/CRDIV i ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych w celu:

•            wzajemnego gwarantowania płynności i wypłacalności w celu uniknięcia upadłości (CRR)

•            zapewnienie płynności i wypłacalności każdego uczestnika systemu ochrony, w szczególności przez udzielanie pożyczek, gwarancji i poręczeń na warunkach określonych w umowie systemu ochrony (Ustawa).

Misją Systemu Ochrony jest przede wszystkim skuteczna prewencja z wykorzystaniem mechanizmów ograniczenia ryzyka, tak aby żaden Uczestnik Systemu nie był zagrożony upadłością. Zastosowane mechanizmy prewencyjne i kontrolne oraz gotowe do wykorzystania, w razie nieprzewidzianych zdarzeń, fundusze pomocowe zwiększają bezpieczeństwo funkcjonowania banków spółdzielczych.