Spowolnienie gospodarcze a dynamika zakupów online

Według badań przeprowadzonych przez firmę Harris Interactive na zlecenie firmy McAfee, spowolnienie gospodarcze nie wpłynęło na dynamikę zakupów online w takim stopniu, jak obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji. Aż 72 procent ankietowanych konsumentów stwierdziło, że stan gospodarki nie wpłynął na sposób przeprowadzania przez nich zakupów online.

Natomiast najpoważniejszą przyczyną rezygnacji z transakcji online są obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji i danych osobowych – prawie połowa badanych porzuciła koszyk lub anulowała transakcję z tego powodu. Nawet szukając dobrej okazji, 63 procent konsumentów nie dokonałoby zakupu w e-sklepie, który nie ma opublikowanej polityki ochrony prywatności lub nie wyświetla uznanego znaku bezpieczeństwa.

„Internetowi sprzedawcy muszą zrozumieć, że wielu konsumentów mających szczere zamiary dokonania zakupu anuluje transakcje tylko dlatego, że nie czują się bezpiecznie. Wyniki naszych badań sugerują, że ani sytuacja gospodarcza, ani cena produktu nie wpływają na ostateczną decyzję o zatwierdzeniu transakcji w takim stopniu, jak właśnie obawy dotyczące bezpieczeństwa. Dlatego zarówno małe, jak i duże serwisy muszą udowodnić swoim klientom, że ich dane osobowe będą bezpieczne” – powiedział Tim Dowling, wiceprezes firmy McAfee ds. bezpieczeństwa sieci WWW.

Na Zachodzie rośnie liczba konsumentów, którzy wymagają od sklepów online posiadania znaku bezpieczeństwa i nie korzysta z serwisów, które nie mogą się nim wylegitymować. Badanie Harris Interactive pokazało, że co piąty konsument rezygnuje z dokonania zakupu w sklepach, które nie mają takiego certyfikatu, natomiast aż ok. 60% konsumentów czuje się bezpieczniej korzystając ze stron certyfikowanych. Badanie wykazało również, że korzystanie z certyfikatów może być istotnym narzędziem marketingowym dla mniejszych sklepów. Ponad 90% konsumentów obawiało się o bezpieczeństwo podczas zakupów w nowym lub nieznanym sobie e-sklepie, a 47% szukało w takiej sytuacji certyfikatu, aby upewnić się o bezpieczeństwie strony. Co więcej – aż jedna trzecia konsumentów wolałaby kupować w mniejszym sklepie korzystającym ze znaku bezpieczeństwa, niż w dużym i znanym. 

Inny raport, firmy Yankee Group, pokazał z kolei, że certyfikaty, które obejmują codzienną analizę podatności (tak, jak np. McAfee SECURE) dają klientom wyższy poziom zaufania, niż certyfikaty oparte na ocenie reputacji i prywatności. Dzięki temu e-sklepy oznaczone znakiem McAfee SECURE – których na całym świecie jest już ponad 14 tys. – zanotowały wzrost odsetka skutecznie zakończonych transakcji średnio o 12%.
Więcej o McAfee Secure

Sklepy posługujące się znakiem bezpieczeństwa McAfee SECURE przechodzą codzienne, rygorystyczne testy wykrywające luki, które mogłyby stanowić zagrożenie dla wrażliwych informacji o klientach. Firma McAfee przeprowadza też codzienne skanowanie sieci, sprawdza ponad 10000 znanych słabości sieci i aplikacji webowych, przeprowadza też testy bezpieczeństwa oraz przegląd praktyk biznesowych. Może też być sprawdzana
i poświadczana zgodność z wymaganiami normy PCI – standardu branżowego związanego z obsługą kart płatniczych.

Znak bezpieczeństwa McAfee SECURE jest wyświetlany na stronie WWW sklepu, pojawia się też w wynikach wyszukiwania programu McAfee SiteAdvisor oraz na ikonce programu SiteAdvisor ułatwiając sklepom wyróżnienie się na tle konkurencji.

Źródło: McAfee