Celem kampanii jest zachęcenie konsumentów do poznania ich praw oraz pokazanie korzyści, jakie mogą odnieść, korzystając z tych praw. Kampania będzie również promować organizacje konsumenckie, jako źródło informacji i porady dla konsumentów. Z tego względu jest ona realizowana przy współpracy z Federacją Konsumentów.
„Dzisiaj nasze prawodawstwo daje polskim konsumentom te same albo podobne prawa i ochronę, jaką mają wszyscy obywatele innych krajów Unii Europejskiej. Teraz musimy zadbać o to, aby zmiany prawne przyniosły obywatelom realne korzyści”, powiedziała komisarz Hübner na konferencji prasowej. „Oznacza to: pomoc konsumentom w dochodzeniu ich praw, zmianę postawy konsumentów z biernej na aktywną, promocję organizacji konsumenckich, stymulację zachowań biznesowych przyjaznych konsumentom”.
W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej konsumenci zyskali nowe prawa zarówno w kraju, jak również w innych państwach członkowskich UE. Badania dowodzą jednak, że konsumenci nie znają swoich praw, nie potrafią z nich korzystać i nie wiedzą, w jakich instytucjach mogą poszukiwać porady .
Dlatego główne cele kampanii to poinformowanie Polaków, jakie mają prawa jako konsumenci, zachęcenie ich do korzystania z tych praw oraz promocja organizacji konsumenckich, które mogą pomóc konsumentom w ich dochodzeniu .
Organizacje konsumenckie cieszą się największym zaufaniem jako źródło informacji na temat praw konsumenta we wszystkich krajach UE. Jak wynika z opublikowanych dzisiaj wyników badania opinii publicznej, aż 50% Polaków najbardziej ufa organizacjom konsumenckim w zakresie informacji na temat praw konsumenta. Dlatego kampania chce promować organizacje konsumenckie i jest realizowana przy współpracy z Federacją Konsumentów.
Polska jest pierwszym z nowych krajów EU, w którym realizowana jest kampania informacyjna dla konsumentów. Jej przebieg i rezultaty posłużą do przygotowania kampanii w pozostałych nowych krajach członkowskich.
Elementy kampanii
W ramach kampanii zobaczyć będzie można trzy różne spoty reklamowe. Każdy z nich dotyczy wybranego, aktualnego problemu konsumenckiego, takiego jak np. turystyka, telekomunikacja czy kredyt konsumencki. Reklamie telewizyjnej towarzyszyć będzie promocja w prasie, w radiu i w Internecie.
W ciągu kilku tygodni czytelnicy Gazety Wyborczej będą mieli możliwość zapoznania się z cyklem materiałów informacyjnych w ramach specjalnej partnerskiej współpracy między Gazetą a Komisją Europejską. W późniejszym etapie kampanii wspólnie z Federacją Konsumentów zrealizowany zostanie program telewizyjny oraz cykl audycji radiowych.
Głównym elementem działań promocyjnych będzie praca Biura Prasowego, które informować będzie dziennikarzy o wydarzeniach w ramach kampanii.
Federacja Konsumentów przygotowała i wydała folder informacyjny z 20 ulotkami wyjaśniającymi najbardziej pilne problemy konsumenckie (www.federacja-konsumentow.org.pl).
Kampania realizowana jest przez konsorcjum firm: agencję reklamową Upstairs Y&R, dom mediowy Mediaedge:cia, agencję public relations Headlines oraz Federację Konsumentów. Firmy te zostały wyłonione w drodze otwartego przetargu w 2004 r. Koszt kampanii wynosi około 2 miliony euro.