Sprzedaż Santander Leasing w 2022 r. na podobnym poziomie do 2021 r. 

Jak podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL) w 2022 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 88,1 mld zł (+0,1proc. r/r). Na tym bardzo dobrze wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o wartości ponad 6,8 mld zł, co dało 2,5 proc. wzrost w finansowaniu całego segmentu maszyn i urządzeń oraz wybranych kategoriach pojazdów.

fot. Tomasz Koryl / Shutterstock

Osiągnięte przez branżę leasingową wyniki z oczywistych względów skorelowane są bezpośrednio z kondycją polskiej gospodarki i zawirowań związanych z wojną w Ukrainie przy jednoczesnej redukcji poziomu inwestycji. Z drugiej strony należy podkreślić, że pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek leasingu miał chociażby wysoki poziom eksportu, który zaskoczył bardzo pozytywnie w całym 2022 r. Działalność eksportowa polskich firm imponuje, powoduje też ten efekt, że Polska jest jednym z wiodących dostawców na rynek UE konsumpcyjnych dóbr trwałych. Jak wskazują dane GUS od stycznia do listopada ub.r., w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r., odnotowano wzrost eksportu o 22,7 proc. co przekłada się na łączną wartość wyeksportowanych towarów na poziomie 1 474,2 mld złotych. Z prognoz Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w roku 2023 eksport z Polski rok do roku może wzrosnąć o dalsze 14,5 proc.

– Na te wskaźniki na pewno bardzo pozytywny wpływ miała dynamika zamówień w przemyśle,  napędzała nasze rodzime firmy, które pomimo stopniowego wyhamowywania gospodarki jednak realizowały swoje inwestycje. Na tym tle otoczenia gospodarczego, jak i całej branży leasingowej wypadliśmy znakomicie jako Santander Leasing, gdyż odnotowaliśmy poziom wsparcia inwestycji na podobnym poziomie do całego 2021 r., przy zachowaniu dodatnich wskaźników r/r w strategicznych dla nas segmentach rynku – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

Maszyny i urządzenie kolejny rok odporne na kryzys

Jak wskazuje ZPL, w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował lekko ponad 1 proc. dynamikę wzrostu i wartość 25 mld zł. Motorem napędowym Santander Leasing w 2022 r. (wartość ponad 3 mld zł, +2,5 proc. r/r), który od lat umacnia swoją pozycję w tym segmencie, były realizowane inwestycje w maszyny rolnicze, gdzie dynamika finansowania za cały 2022 r. osiągnęła poziom +2,2 proc. r/r (ponad 1 mld zł), maszyny i urządzenia do obróbki metali +4,5 proc. r/r (230 mln zł), fotowoltaika +86 proc (203 mln zł), sprzęt budowlany +1,6 proc. (162 mln zł) oraz maszyny poligraficzne +61,4 proc. r/r (135 mln zł).

Pojazdy w oczekiwaniu na mocne odbicie

Według danych ZPL za 2022 r. rynek leasingu drugi rok z rzędu odnotował minimalnie dodatni wskaźnik jeśli chodzi o dynamikę finansowania pojazdów (+0,28 proc. r/r) przy wartości ponad 59 mld zł. W przypadku Santander Leasing wyniki wypadły bardzo pozytywnie w kategorii finansowania pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t (+4,5 proc. r/r), ciągników siodłowych (+17,6 proc. r/r).

– W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić 3-cyfrową dynamikę jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów. W naszej opinii ten kierunek wzrostowy utrzyma się w polskiej elektromobilności. Nie tylko ze względu na światowy trend w zakresie poszukiwania alternatywnych i ekologicznych rozwiązań w obszarze mobilności i transformacji energetycznej, ale również chociażby z perspektywy ekonomicznej. Sprzyjać temu będzie również realizowany przez NFOŚiGW program „Mój Elektryk”, którego pula dostępnych środków wynosi obecnie 200 mln zł. – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynku małych i średnich przedsiębiorstw Santander Leasing – Z drugiej strony od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie inwestycji wśród przedsiębiorców. Z tego

względu na początku roku uruchomiliśmy leasing transportu ciężkiego w procedurze uproszczonej do wartości 1 miliona złotych. Jest to o tyle istotne, iż doskonale wiemy, jak ważny dla polskiej gospodarki jest transport drogowy. To szczególnie istotne dla polskich firm, ponieważ pojazdy zarejestrowane w naszym kraju wykonują największą (20 proc.) pracę przewozową spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Wierzymy, że to rozwiązanie wpłynie pozytywnie na nasze wyniki w kontekście finansowania polskich przedsiębiorców – dodaje.

Jak wskazuje prognoza ZPL łączne aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 mogą wynieść ponad 95 mld co oznaczałoby wzrost rok do roku o prawie 9 proc.

Źródło: Santander Leasing