Stały wzrost MasterCard Europe w drugim kwartale 2009 roku

Firma MasterCard Europe ogłosiła swoje wyniki operacyjne za drugi kwartał 2009 roku dotyczące regionu europejskiego. Pomimo niestabilnych warunków gospodarczych, relacje  z partnerami – instytucjami finansowymi i wiodącymi detalistami przyniosły MasterCard Europe kilka biznesowych kamieni milowych.

Natomiast europejscy konsumenci częściej korzystali z kart z logo MasterCard w punktach sprzedaży – dokonując przy ich użyciu 7,2% transakcji zakupowych więcej niż przed rokiem.

Javier Perez, prezes MasterCard Europe powiedział: „Zgodnie z naszą zorientowaną na klienta strategią w ostatnim kwartale kontynuowaliśmy ścisłą współpracę z partnerskimi instytucjami finansowymi, identyfikując szanse maksymalizacji wartości ich programów kartowych. Fakt, że w obliczu znacznego spowolnienia gospodarki europejscy konsumenci korzystali ze swoich kart z logo MasterCard częściej niż rok wcześniej, jest dowodem na to, że nasze rozwiązania płatnicze zapewniają posiadaczom kart wygodę, kontrolę, bezpieczeństwo i inne korzyści”.  

W drugim kwartale 2009 roku MasterCard zawarł kilka znaczących umów biznesowych w całym regionie. „Zawarcie tych umów było możliwe dzięki wykorzystaniu naszej globalnej platformy innowacyjnych produktów kartowych – poczynając od produktów debetowych i kredytowych, poprzez prepaid aż po nasz bezstykowy system MasterCard® PayPass™ . Nasza silna pozycja w całej Europie daje nam świetną możliwość,  by realizować umowy oraz dostarczać rozwiązań spełniających indywidualne potrzeby użytkowników kart i tym samym kłaść podwaliny dla dalszego rozwoju elektronicznych płatności w regionie – od Atlantyku po wschodnie rubieże Rosji”- skomentował Javier Perez.

Wyniki europejskie

Region europejski MasterCard osiągnął w drugim kwartale 2009 wzrost wartości transakcji o 2,1%, wartości transakcji zakupowych w POS o 3,0%, ilość transakcji zakupowych o 7,2%, a operacji gotówkowych o 4,4%,  w porównaniu z wynikami za drugi kwartał 2008 roku. Od 1 kwietnia do 30 czerwca europejscy posiadacze kart z logo MasterCard dokonali łacznie ponad 1,7 miliarda transakcji zakupowych razem z  transakcjami on-line.

Do 30 czerwca 2009 roku instytucje finansowe współpracujące z MasterCard w całej Europie wydały  196 milionów kart MasterCard (nie uwzględniając kart Maestro® i Cirrus®), co stanowi wzrost  o 3,8% w stosunku do analogicznego kwartału 2008 roku. Europejscy użytkownicy kart mogli korzystać z nich w 8,6 miliona punktów handlowo-usługowych w regionie oraz w 29,4 miliona punktów akceptacji na całym świecie, wliczając w to punkty akceptacji on-line.  

Dodatkowo marka Maestro® pojawiła się na 305 milionach kart, co jest wynikiem zbliżonym do analogicznego kwartału roku poprzedniego. Obecnie konsumenci mogą dokonywać zakupów kartami Maestro w ponad  7,2 miliona lokalizacji w całej Europie oraz w 12,1 miliona punktów na całym świecie oraz w internecie.

Firma MasterCard Europe ogłosiła także kilka niezwykle istotnych ogólnoeuropejskich osiągnięć biznesowych  w omawianym kwartale, w tym:

W Polsce Alior Bank rozpoczął program kartowy „MasterCard Lotnicza”. Karta ta wyposażona jest technologię MasterCard® PayPass™. Przyczyniając się do umocnienia swojej pozycji na rynku, technologia zbliżeniowa PayPass była obecna na kilku letnich imprezach masowych, w tym miedzy innymi na Selector Festival w Krakowie.

Karta Debit MasterCard jest również wprowadzana w Polsce. Po pomyślnych testach akceptacji w czerwcu pojawiły się pierwsze karty, a kolejne pięć banków zapowiedziało ich wprowadzenie.

MasterCard w dalszym ciągu wzmacnia relacje z kluczowymi detalistami europejskimi dzięki nowej umowie partnerskiej z Brytyjskim Konsorcjum Detalicznym (British Retail Consortium (BRC)) oraz wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań, które ułatwiają życie konsumentów, takich jak wprowadzenie płatności bezstykowych w technologii PayPass w wybranych drogeriach Boots UK w Londynie i Liverpoolu wdrażanych we współpracy z RBS WorldPay.
 
W Turcji Akbank wprowadził kartę Carrefour Axess we współpracy z największym europejskim detalistą – siecią Carrefour. Nowa karta łączy zalety rozwiniętego, pełnego programu kart kredytowych banku Akbank – Axess, z tureckim programem marki własnej kart Carrefour. Wszystkie karty w tym projekcie wyposażone są w technologię PayPass, a w ponad 170 sklepach Carrefour w Turcji zainstalowano już prawie 2500 terminali POS wyposażonych w funkcjonalność obsługi PayPass.

Od roku z sukcesem trwa integracja Europay France, a w rezultacie efektywnego wdrożenia znacząco rosną wolumeny operacji na kartach MasterCard we Francji. W porównaniu do drugiego kwartału 2008 roku wartość transakcji przetworzonych GDV wzrosła o około 22%, a ich ilość o około 35%.  

Jednolity Europejski Obszar Płatniczy – SEPA (Single Euro Payments Area) ewoluuje. Wraz z rozwojem w dalszym ciągu znacząco rosną wolumeny transakcji na kartach MasterCard przetwarzanych na różnych rynkach w całym regionie. Wynika to z faktu, że zarówno centra rozliczeniowo-transakcyjne („acquierzy”), jak i usługodawcy czy sprzedawcy („merchanci”) mogą obecnie przetwarzać także transakcje dokonywane kartami debetowymi Maestro, a nie tylko transakcje dokonywane kartami debetowymi lokalnych marek.

Nowy program partnerski BankAmericard, działu przetwarzania transakcji („acquirer”) Deutsche Bank S.p.A., oraz Autostrade per Italia, wiodącej włoskiej spółki obsługi autostrad, zaowocował znaczącym sukcesem na polu akceptacji kart. Oczekuje się, że rozszerzenie akceptacji kart Maestro na włoską sieć odpowiadającą za pobieranie opłat za przejazdy. Umożliwi to turystom podróżującym do Włoch tego lata wygodne i płynne płatności debetowe. Rozwój ekonomii we Włoszech podkreśla w tym kwartale fakt przekroczenia 15 milionów kart z logo MasterCard wydanych w obrocie w tym kraju oraz dalszy rozwój bazowej liczby 41 milionów kart MasterCard i Maestro we Włoszech.

W tym kwartale widoczne są sukcesy w obszarze klientów premium/zamożnych, ze szczególnym uwzględnieniem Rosji, Hiszpanii i Turcji.

Wraz z wydaniem milionowej karty premium w obrocie krajowym w kwietniu w Rosji rynek kart zarejestrował krok milowy w rozwoju . Osiągnięcie to zostało umocnione przez debiut oferty karty MasterCard’s World™, z Barclays Premier jako pierwszym w tym kraju wydawcą kart na tej platformie. Kolejnym osiągnięciem był pierwszy w Rosji program co-brandingu z sektorem paliwowym wraz z kartą MasterCard World wydaną we współpracy z Citibank oraz wiodącą siecią stacji benzynowych Neste, a przeznaczoną dla sektora klientów zamożnych (affluent).

Równoległe działania w Hiszpanii zaowocowały premierą programu kartowego „Unlimited”. Jest to rezultat długotrwałego partnerstwa z działem Private Banking banku Santander.  To wyjątkowa, wdrożona na poziomie globalnym, oferta premium dla osób bardzo dobrze sytuowanych.

W tym samym czasie w Turcji bank Garanti odświeżył ofertę jednej z najbardziej elitarnych marek tureckich – program karty kredytowej z systemem zbierania mil lotniczych  w wyłącznej współpracy z Turkish Airlines, pod nazwą „Shop&Miles with MasterCard”. Nowy program premium dla pasażerów posiada też wbudowaną technologię PayPass.
Źródło: MasterCard