Stanowisko SBB w sprawie ustaw procedowanych w Parlamencie RP

20 października na posiedzeniu Sejmu RP odbędą się pierwsze czytania projektów ustaw dotyczących produktów finansowych odnoszących się do walut obcych, czyli kredytów złotówkowych indeksowanych oraz denominowanych.

Rozpatrywane mają być trzy projekty:

·       przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zasadach zwrotu niektórych należności wynikających z umów kredytu i pożyczki (druk nr 811)

·       poselski projekt ustawy o restrukturyzacji kredytów denominowanych lub indeksowanych do waluty innej niż waluta polska oraz o wprowadzeniu zakazu udzielania takich kredytów (druk nr 729).

·       poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych w związku ze zmianą kursu walut obcych do waluty polskiej (druk nr 877)

Stowarzyszenie SBB popiera Poselski projekt ustawy o restrukturyzacji kredytów denominowanych lub indeksowanych do waluty innej niż waluta polska oraz o wprowadzeniu zakazu udzielania takich kredytów zgłoszony przez Klub KUKIZ 2015 (Druk nr 729) i zwraca się z prośbą o skierowanie go do dalszego procedowania.

Jednocześnie apeluje o odrzucenie Poselskiego projektu ustawy o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych w związku ze zmianą kursu walut obcych do waluty polskiej (druk nr 877). Liczne ograniczenia zawarte w tym projekcie oraz brak zgodności z  Dyrektywą 93/13 nie pozwalają na jego dalsze procedowanie.

Ponadto SBB, po zapoznaniu się z przedłożonym przez Kancelarię Prezydenta RP projektem ustawy o zasadach zwrotu niektórych należności wynikających z umów kredytu i pożyczki, wyraża stanowczy sprzeciw wobec tej ustawy, rekomenduje odrzucenie projektu (druk sejmowy nr 811) i zaprzestanie jego dalszego procedowania jako sprzecznego z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa polskiego i wspólnotowego oraz jako rozwiązania szkodliwego dla kredytobiorców.

„Projekt złożony przez Klub KUKIZ 2015 obejmuje wszystkie umowy wypowiedziane, z wystawionymi tytułami egzekucyjnymi i postępowaniami komorniczymi. Dzięki temu następuje przywrócenie do społeczeństwa wielu rodzin wykluczonych ze względu na zawarcie tego typu umowy. Tym bardziej, że wartość roszczenia banku była wyliczana niezgodnie z prawem, a majątek jest egzekwowany z użyciem niekonstytucyjnych przepisów o Bankowym Tytule Egzekucyjnym. Zwraca on godność wielu polskim rodzinom i wiarę w to, iż przepisy są równe dla wszystkich, a Konstytucja chroni obywateli a nie korporacje” – podkreśla Arkadiusz Szcześniak, prezes Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu.

Tymczasem projekt złożony przez Kancelarię Prezydenta:

·        Narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego wyrażoną w art. 2 Konstytucji RP

·        Rodzi poważne ryzyko odpowiedzialności Skarbu Państwa za uniemożliwienie dochodzenia roszczeń konsumentów przed sądami powszechnymi

·        Rodzi poważne ryzyko postępowań przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka przeciwko Skarbowi Państwa

·        Nie zawiera żadnych wyliczeń strat obywateli, gospodarki i budżetu Państwa powstałych poprzez pobieranie zawyżonych kwot na podstawie przepisów prawomocnie uznanych za niezgodne z prawem

·        Jest sprzeczny z przepisami prawa bankowego, ale jednocześnie może stanowić próbę legalizowania umów, których zawieranie w myśl prawa bankowego nie było legalne w okresie do którego odnosi się ustawa

·        Zakaz legalizacji nielegalnych umów wynika z art. 3 kodeksu cywilnego statuującego zasadę lex retro non agit powiązaną z zasadą tempus regit actum oraz lex retro non agit, potwierdzonych orzecznictwem Sądu Najwyższego.

Arkadiusz Szcześniak

Prezes Stowarzyszenia

Stop Bankowemu Bezprawiu