Kompleksowy program ubezpieczeniowy już na etapie audytu polis pozwoli brokerowi zidentyfikować i wyeliminować wiele anomalii na jakie narażony jest urząd miejski prowadzący nieskoordynowaną politykę ubezpieczeniową.
Niedoubezpieczenie majątku urzędu i jednostek podległych to jeden z głównych „efektów” braku kompleksowego zarządzania ryzykiem. Z przeprowadzonych analiz wynika, że nawet połowa wartości budynków należących do miasta może być nieubezpieczona. Główną przyczyną jest przyjmowanie niewłaściwej metody określania wartości nieruchomości i w efekcie zaniżanie sumy ubezpieczenia. Oczywistym i bardzo dotkliwym skutkiem tej sytuacji jest brak możliwości pełnego odtworzenia majątku w przypadku zaistnienia szkody.
Istotnym zagrożeniem dla jednostek miejskich jest także często spotykany brak ochrony w obszarze odpowiedzialności cywilnej. Spotyka się samorządy, w których nawet dwie trzecie podmiotów w ogóle nie posiada takiej polisy. Skuteczne rozwiązanie jest przy tym bardzo proste – to zakup jednej polisy „parasolowej” obejmującej wszystkie zainteresowane jednostki.
Kolejna kwestia to nieefektywne wydatkowanie środków, m.in. dublowanie ubezpieczeń. Najczęściej spotykane przykłady to polisy odpowiedzialności organizatora imprez oraz ubezpieczenia kupowane „ad hoc”, z potrzeby chwili, bez sprawdzenia, czy związane z nimi ryzyka nie zostały już pokryte przez inne podmioty i warunki.
Prowadzony przez doradcę ubezpieczeniowego audit polis nie tylko zidentyfikuje anomalia. Jego efektem będzie zwiększenie konkurencyjności miasta dla potencjalnych ubezpieczycieli. Pełna wiedza o stanie faktycznym umożliwi „sprzedanie” ryzyk do tej pory uważanych za nieatrakcyjne. Objęcie warunkami przetargowymi większej ilości jednostek sprawi, że ich łączny potencjał majątkowy stanie się atrakcyjniejszy niż ma to miejsce przy indywidualnych postępowaniach. W sposób oczywisty spowoduje więc ofertę lepszą, optymalnie dostosowaną do potrzeb urzędu i jego podmiotów zależnych.
Źródło: STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi