Strategia KDPW na lata 2010-2013

Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych przyjął nową Strategię rozwoju Spółki na lata 2010-2013. Kluczowym zadaniem Zarządu będzie przygotowanie KDPW do działania w warunkach wzmożonej konkurencji zagranicznej oraz konsolidacji rynku. Strategia jest ukierunkowana na budowę pozycji regionalnej oraz konkurencyjności KDPW. Jest to strategia aktywnego działania i rozwoju.

Dokument powstał w oparciu o wnikliwą analizę głównych trendów zachodzących na międzynarodowych rynkach finansowych, doświadczenia i kompetencje Zarządu oraz kadry menedżerskiej KDPW. W okresie wrzesień – grudzień 2009 r. Strategia była szeroko konsultowana ze środowiskiem polskiego rynku kapitałowego. Końcowy dokument Strategii został przyjęty przez Radę Depozytu w dniu 8 grudnia 2009 r., a jej założenia zostały zaprezentowane dziennikarzom na konferencji prasowej 9 grudnia br.

Strategia prezentuje nowe podejście do wyzwań stojących przed Krajowym Depozytem, kładzie nacisk na aktywne budowanie pozycji Spółki w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, wprowadzanie nowoczesnych usług odpowiadających potrzebom rynku lokalnego i rynków międzynarodowych.  

Otoczenie konkurencyjne

Główne zagrożenia płynące z otoczenia konkurencyjnego to przede wszystkim agresywne działania nowych paneuropejskich MTF-ów (elektroniczne platformy obrotu) oraz ich izb rozliczeniowych, powstanie grupy kapitałowej wokół giełdy wiedeńskiej i konsolidacja depozytów w Europie. Zmiany zachodzące na rynku, będące m.in. efektem implementacji dyrektywy MiFID, zaczynają wywierać wpływ także na region CEE. Niesie to ze sobą określone zagrożenia, ale równocześnie otwiera nowe możliwości wejścia KDPW na nowe rynki, jak również zagospodarowania nisz rynkowych występujących w naszym regionie Europy.

Wizja KDPW

Wizją KDPW jest stworzenie do roku 2013 prężnej Grupy kapitałowej, reagującej z wyprzedzeniem na wyzwania konkurencji, budującej portfel swoich usług opartych na nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych tworzących wartość dla uczestników rynku kapitałowego, wspierającej budowę centrum regionalnego w Warszawie, przy aktywnej współpracy z innymi polskimi i zagranicznymi uczestnikami tego rynku oraz z KDPW jako główną instytucją depozytowo-rozliczeniową w Europie Środkowej i Wschodniej.

Cele strategiczne

Realizacja Strategii KDPW na lata 2010-2013 koncentrować będzie się wokół 8 celów strategicznych:

1.        Wprowadzenie nowego modelu biznesowego KDPW, czyli utworzenie struktury holdingowej. W ramach tego celu największym i najbardziej złożonym projektem będzie wydzielenie izby rozliczeniowej (CCP). Jego realizacja spowoduje zmniejszenie ryzyka i obciążenia uczestników polskiego rynku kapitałowego. W pierwszym etapie nastąpi wydzielenie gwaranta rozliczeń jako odrębnej spółki, której jedynym zadaniem jest wspomaganie kapitałem własnym systemu płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym. Kolejny krok to utworzenie izby rozliczeniowej CCP z nowoczesnym systemem zarządzania ryzykiem opartym na technologii SPAN, a następnie wyposażenie CCP w funkcje nettowania transakcji, zmniejszającej koszty rozrachunku transakcji poprzez znaczącą redukcję instrukcji rozrachunkowych przekazywanych do Depozytu.

2.        Pozycjonowanie KDPW jako głównej instytucji depozytowo–rozliczeniowej w Europie Środkowej i Wschodniej, czyli aktywizacja polskich uczestników rynku do zwiększonej aktywności  w regionie, która jest szansą na rozwój rodzimego rynku kapitałowego. Realizacja tego celu będzie polegać m.in. na prowadzeniu wspólnej polityki z GPW i innymi uczestnikami rynku w zakresie notowania spółek zagranicznych, zwiększaniu rentowności obecnych połączeń operacyjnych z depozytami w regionie oraz budowaniu nowych połączeń transgranicznych, jak również wykorzystaniu doświadczeń KDPW przy tworzeniu centralnego kontrpartnera do oferowania usług rozliczeniowych na rynkach regionu.

3.        Integracja KDPW S.A. ze strukturami europejskimi, czyli zmniejszenie barier dotyczących płatności w euro i transgranicznego rozrachunku papierów wartościowych. Dwa główne projekty w tym obszarze to: Target2 (podłączenie KDPW do systemu obsługi w czasie rzeczywistym rozrachunków pieniężnych w euro na terytorium państw UE organizowanego przez banki centralne Francji, Niemiec oraz Włoch) oraz Target2Securities (gotowość techniczna do outsourcingu infrastruktury rozrachunku krajowych i zagranicznych papierów wartościowych od operatora platformy T2S).  

4.        Wprowadzanie nowych usług zwiększających wartość Grupy kapitałowej, czyli wykorzystanie kluczowych kompetencji KDPW jako instytucji infrastrukturalnej do wchodzenia w nowe segmenty rynku poprzez tworzenie rozwiązań centralnych oraz wprowadzanie standardów redukujących koszty wielu systemów używanych obecnie przez podmioty rynkowe. Działania w tym obszarze skupią się m.in. na wdrożeniu rozwiązania Elektronic Trade Confirmation, rozwoju usług związanych z rozliczaniem transakcji OTC, wdrożeniu usług umożliwiających rozrachunek transgraniczny – Delivery versus Payment (DvP).

5.        Podnoszenie jakości i zakresu obecnie oferowanych usług, czyli budowanie lojalności uczestników KDPW  poprzez aktywny wpływ  na doskonalenie rozwiązań w zakresie rozliczeń i rozrachunku. W ramach tego celu realizowane będą m.in. następujące projekty: obsługa kont Omnibus na rzecz zagranicznych CSD, wprowadzenie funkcji agenta rozrachunkowego obsługującego zagranicznych uczestników rozliczających, wprowadzenie mechanizmu hold-release dla zestawienia instrukcji rozrachunkowych,  budowa systemu pożyczek papierów wartościowych, rozwój usług w zakresie zdarzeń korporacyjnych.

6.        Optymalizacja procesów działalności Grupy kapitałowej, służąca m.in. sprawnej realizacji przyjętej Strategii i działania wszystkich spółek w ramach Grupy kapitałowej.

7.        Zwiększenie zaangażowana i kompetencji pracowników Grupy kapitałowej w celu realizacji Strategii KDPW na lata 2010-2013, czyli stałe rozwijanie kompetencji i umiejętności pracowników w celu podniesienia kultury organizacyjnej i nastawienia pro-biznesowego, jako jednego z elementów zwiększania konkurencyjności KDPW.

8.        Promocja wizerunku Grupy kapitałowej wraz z jej ofertą sprzedażowo-usługową poprzez komunikację korporacyjną, czyli kreowanie marki KDPW jako wiodącej instytucji depozytowo-rozliczeniowej świadczącej nowoczesne usługi technologiczne przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa, niezawodności działania oraz niskich kosztów funkcjonowania.

Źródło: Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych