Strategia PKO Banku Polskiego na lata 2010 – 2012

„PKO Bank Polski będzie zdecydowanym i skutecznym liderem polskiego rynku bankowego” – zapowiada Zbigniew Jagiełło ogłaszając przyjętą przez radę nadzorczą banku strategię na lata 2010-2012. Kluczowe biznesowe cele strategii to przekroczenie poziomu 200 mld zł aktywów, zbudowanie niekwestionowanej pozycji lidera rynkowego w najważniejszych segmentach i kategoriach produktów oraz dynamiczny rozwój bankowości elektronicznej.

PKO Bank Polski jest dynamicznie rozwijającym się bankiem uniwersalnym, którego funkcjonowanie opiera się na trzech podstawowych filarach: bankowości detalicznej, korporacyjnej i inwestycyjnej. Celem przyjętej strategii jest wykorzystanie olbrzymiego potencjału jaki tkwi w całej grupie PKO Banku Polskiego, co pozwoli na znaczące zwiększenie aktywów przy jednoczesnym zapewnieniu rentowności na poziomie zgodnym z oczekiwaniami akcjonariuszy i inwestorów.

„PKO Bank Polski będąc jedną z najsilniejszych instytucji finansowych w Europie Centralnej musi być konserwatywny w zarządzaniu ryzykiem i nowoczesny w procesie obsługi klienta. Mamy potencjał aby być liderem nie tylko pod względem pozycji rynkowej, ale także na polu jakości obsługi. Dlatego strategia stawia przed nami zarówno „twarde” cele biznesowe, jak i „miękkie”, związane z kulturą organizacyjną, procesem szkolenia i motywacji. Poprawa efektywności w zarządzaniu potencjałem Banku sprawi, że PKO Bank Polski będzie zdecydowanym i skutecznym liderem polskiego rynku bankowego” – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Podstawowym efektem realizacji strategii ma być wyraźny wzrost skali działalności banku wyrażający się przyrostem aktywów. Mają się one zwiększyć o ponad 30% osiągając na koniec 2012 roku poziom powyżej 200 mld zł. Rozwojowi ma towarzyszyć ścisła kontrola kosztów (wskaźnik kosztów do dochodów ma utrzymać się poniżej 45%) oraz utrzymywanie wskaźnika adekwatności kapitałowej powyżej 12%.

Jednym z kluczowych projektów w najbliższych latach będzie rozwój banku oparty na dostosowywaniu struktury i oferty do realnych potrzeb klientów. „Misja Banku zawarta jest w haśle ‘PKO Bank Polski, Blisko Ciebie’. Chcemy nie tylko kontynuować tą filozofię ale także rozwijać ją w oparciu o zachodzące zmiany społeczne i cywilizacyjne. Coraz częściej życie społeczne przenosi się poza centra miast i do wirtualnej rzeczywistości. Wyznacza to kierunki ewolucji relacji między bankiem a klientami. Dlatego lider rynkowy musi podążać ze swoją siecią placówek wraz z klientami i dynamicznie rozwijać bankowość elektroniczną zgodnie z jej rosnącą rolą i możliwościami technologicznymi” – dodaje Zbigniew Jagiełło.

Strategia PKO Banku Polskiego zakłada także synergię i wykorzystanie potencjału całej grupy finansowej banku zarówno w segmencie bankowości indywidualnej, jak i korporacyjnej. Wzmocniona zostanie oferta dla firm w ramach takich grup produktów jak, depozyty strukturyzowane, leasing, factoring czy usługi bankowości transakcyjnej. Dzięki tym działaniom bank zamierza pozyskiwać nowych klientów korporacyjnych stając się dla firm dostawcą wszystkich produktów wspomagających ich rozwój.

W bankowości inwestycyjnej plany banku przewidują istotny wzrost udziałów w rynkach produktów skarbowych, maklerskich, usług powierniczych oraz finansowania strukturalnego. Celom tym ma służyć wzmocnienie części instytucjonalnej Domu Maklerskiego PKO BP oraz intensyfikacja współpracy z instytucjami finansowymi.

Źródło: PKO Bank Polski