W poprzednim artykule analizowano, co powinny robić firmy, które działają na rynku wrażliwym na spowolnienie gospodarcze.
Tym razem 4 strategie, aktualne dla BRANŻ BARDZIEJ ODPORNYCH NA RECESJĘ. Strategie zostały opisane przez firmę doradczą Bain & Co.
E.
Wrażliwość branży na recesję: UMIARKOWANA lub NISKA
Twoja pozycja na rynku: SILNA
Sytuacja finansowa: DOBRA
Strategia: Full speed ahead (cała naprzód)
Jesteś w znakomitej, bezpiecznej pozycji. Dlatego wykorzystaj recesję, agresywnie stawiając na produkty wysokomarżowe lub / i wysokowolumenowe. Dosłownie „zalej rynek” zmotywowanymi sprzedawcami. Jako jeden z niewielu możesz sobie pozwolić na innowacje w zakresie produktów i w ten sposób „odsadzić” konkurencję.
F.
Wrażliwość branży na recesję: UMIARKOWANA lub NISKA
Twoja pozycja na rynku: SILNA
Sytuacja finansowa: SŁABA
Strategia: Lighten the load (zrzuć balast)
Przede wszystkim postaw na dyscyplinę kosztową. Rozważ zmianę polityki cenowej – steruj ceną w ten sposób, aby zwiększyć poziom marży. Jednocześnie doprecyzuj „treść” Twojego biznesu (co przynosi Ci największy i w miarę szybki zwrot z inwestycji?). Skoncentruj inwestycje przede wszystkim na tym obszarze.
G.
Wrażliwość branży na recesję: UMIARKOWANA lub NISKA
Twoja pozycja na rynku: SŁABA
Sytuacja finansowa: DOBRA
Strategia: Overtake the timid (pokonaj nieśmiałość)
Prawdopodobnie Twoja strategia jest mocno „rozmyta” i do tej pory zdarzyło Ci się „przespać” wiele okazji do wzrostu; przez wiele lat biznes „w naturalny sposób” posuwał się do przodu. Wypracuj jednoznaczny, konsekwentny pomysł na podbicie rynku. Nie bój się też działania na DUŻĄ SKALĘ (co jest jednym z krytycznych warunków sukcesu na trudnym rynku). Skoro masz stabilną sytuację finansową, szukaj okazji do fuzji lub przejęć.
H.
Wrażliwość branży na recesję: UMIARKOWANA lub NISKA
Twoja pozycja na rynku: SŁABA
Sytuacja finansowa: SŁABA
Strategia: Refocus and retool (wymień broń i celownik)
Masz szanse PRZETRWAĆ tę recesję, ale chyba nie o to chodzi. Trudną sytuację rynkową potraktuj jako okazję do totalnej „rewizji” Twojego biznesu: oczyszczenia go z wszystkich niepotrzebnych aktywności, być może zmiany profilu działania (czyli tego, co robisz), a już na pewno zmiany modelu (czyli sposobu, w jaki działasz). Warto rozważyć szybką sprzedaż silniejszej firmie.
Na koniec, zachęcam do wzięcia udziału w prościutkim teście, który pozwoli Ci określić optymalną strategię działania dla Twojej firmy. Test jest w języku angielskim i znajduje się tutaj. Moja sugestia: udzielając odpowiedzi, bądź SUROWY wobec siebie i przełam „życzeniowe” mity (cóż, menedżerowie, a zwłaszcza właściciele firm, lubią się łudzić). Patrz raczej oczami zewnętrznego konsultanta biznesowego albo wymagającego klienta.
Źródło: Wymiatacze.pl