Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR)/Grupa Gemius, zdecydowana większość polskich użytkowników sieci planuje w nadchodzące święta obdarować najbliższych prezentami.
Dużą popularnością cieszyły się w tym roku zakupy przez internet. Celem badania, przeprowadzonego w dniach 7-9 grudnia 2010 roku, było poznanie zwyczajów bożonarodzeniowych polskich użytkowników sieci oraz ich świątecznych planów zakupowych. Wyniki badania potwierdziły, że Boże Narodzenie to dla internautów czas pielęgnowania tradycji i dawnych zwyczajów – niemal każdy z nich planuje w Wigilię dzielić się opłatkiem z najbliższymi i składać im życzenia. Prawie 80 proc. badanych obdaruje kogoś prezentem, a w domach połowy respondentów rozbrzmiewać będą kolędy.
Wykres 1. Jakie zwyczaje świąteczne będą obecne w Twoim domu podczas tych świąt?
Źródło: Interaktywny Instytut Badań Rynkowych/Grupa Gemius; badanie omnibusowe Go96! przeprowadzone w dniach 7-9 grudnia 2010; N=1000 – internauci w wieku 15+, podstawa procentowania: wszyscy badani.
Spośród tych internautów, którzy w momencie przeprowadzania badania, tj. na dwa tygodnie przed świętami, nabyli już choć niektóre gwiazdkowe upominki, aż 40 proc. zdecydowało się na kupienie ich za pośrednictwem sieci. Internet był drugim po wizycie w centrum handlowym (51 proc. wskazań) najczęściej wymienianym sposobem zakupu prezentów. Jest również istotnym źródłem, z jakiego czerpiemy pomysły na gwiazdkowe prezenty – tu szczególnie pomocne są strony sklepów i aukcji internetowych.
Coraz więcej internautów w Polsce przekonuje się do zakupów w sieci. Sprzyjają temu takie czynniki, jak atrakcyjna oferta cenowa produktów, oszczędność czasu, wygoda oraz coraz większe bezpieczeństwo transakcji. Z roku na rok uczymy się handlu elektronicznego, przez co stajemy się coraz bardziej świadomymi i aktywnymi klientami sklepów i aukcji internetowych – komentuje Jarosław Kowalski, Client Service Manager w Interaktywnym Instytucie Badań Rynkowych.
Wykres 2. Gdzie kupiłeś(aś) prezenty?
Źródło: Interaktywny Instytut Badań Rynkowych/Grupa Gemius; badanie omnibusowe Go96! przeprowadzone w dniach 7-9 grudnia 2010; N= 376 – internauci w wieku 15+, podstawa procentowania: respondenci, którzy obchodzą święta Bożego Narodzenia i kupowali już w tym roku prezenty gwiazdkowe.
W tym roku najchętniej kupowanymi w sieci prezentami pod choinkę były książki, odzież
i biżuteria, gry i zabawki a także kosmetyki. Z kolei najpopularniejszą formą płatności – przelew bankowy oraz gotówka przy odbiorze. Z deklaracji internautów kupujących świąteczne prezenty wynika, że niemal połowa (47 proc.) wyda na gwiazdkowe upominki podobną kwotę jak w zeszłym roku, a co trzeci (31 proc.) – większą. Zaledwie co piąty internauta zamierza wydać na nie mniej niż przed rokiem.
Źródło: Gemius