Święty mikołaj kupuje prezenty w internecie

Eksperci merlin.pl radzą w jaki sposób szybko, bezpiecznie i wygodnie kupić prezenty w sklepie internetowym

Okres przedświąteczny to czas intensywnych poszukiwań  i zakupów prezentów dla naszych bliskich. Upominki są obecnie coraz częściej nabywane za pośrednictwem sklepów internetowych. Taka forma zakupów to idealna odpowiedź na wymagania obecnych czasów, gwarantująca szybkie, wygodne i bezpieczne nabycie prezentów. Jak jednak uniknąć przykrych niespodzianek związanych  z zakupami przez internet? Na co zwracać uwagę przy wyborze sklepu internetowego oraz wymarzonego prezentu? Co zrobić, żeby przesyłka bezpiecznie dotarła na czas? 

W okresie przedświątecznym znacząco wzrasta sprzedaż notowana przez sklepy internetowe. Nabywanie prezentów w internecie to coraz bardziej popularna forma dokonywania zakupów. Kupowanie upominków w sklepie internetowym jest doskonałym rozwiązaniem przede wszystkim dla osób aktywnych zawodowo, dysponujących ograniczoną ilością czasu.

 

Każdy kto zamierza kupić świąteczne prezenty w ten sposób powinien jednak być  świadomy, że jego pełne zadowolenie z internetowych zakupów jest w dużej mierze uzależnione od dokładnego przyjrzenia się i przeanalizowania oferty oraz warunków świadczenia usług konkretnego sklepu. Na co więc warto zwrócić uwagę i w jaki sposób dokonywać zakupów, żeby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań? 

 

Czas dostarczenia towaru 

Najważniejszą  kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę przy zakupach prezentów przez internet jest czas realizacji zamówienia. Należy tutaj pamiętać, że składa się na niego zarówno czas kompletowania przesyłki, jak i jej dostawy pod wskazany adres. Czas realizacji zamówienia jest zawsze liczony  w dniach roboczych. 

 

W okresie przedświątecznym bezpiecznie jest zamawiać towary z wyprzedzeniem – wyjaśnia Radosław Krawczyk, Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu i Usability Merlin.pl S.A. – Bardzo ważne przy przedświątecznych zakupach internetowych jest również zwracanie uwagi na dostępność towaru oraz sposób jego dostarczenia. Najlepiej wybierać te, ktorych wysyłka jest możliwa w ciagu 24 godzin, a forma dostawy gwarantuje szybkie dostarczenie. Merlin.pl ma zapewnioną dostawę w ciagu 2 dni roboczych przez firmy kurierskie oraz InPost i Ruch, które świadczą usługi odbioru osobistego. W okresie przedświątecznym staramy się, żeby jak najwięcej produktów znajdowało się już fizycznie w naszych magazynach i było dostępnych  w ramach wysyłki w ciągu 24 godzin. Dostępność wszystkich towarów jest u nas aktualizowana automatycznie i na bieżąco. Ponadto oferujemy unikalną na rynku usługę tzw. kalendarza świątecznego, który ułatwia sprawdzenie dostępności towaru i czasu potrzebnego na jego dostarczenie. Korzystanie z tego narzędzia ułatwia planowanie zamówień i wybór takiej dostawy, która pozwala klientowi otrzymać zamówienie przed świętami.  

Bardzo ważną  kwestią jest również sprawdzenie możliwości samodzielnego odebrania paczki  w wyznaczonym przez sklep internetowy punkcie.  

 

Bezpieczeństwo zakupu 

Wybierając sklep internetowy, w którym zamierzamy zakupić prezent, należy zwrócić uwagę, czy istnieje z nim jakikolwiek fizyczny kontakt. Najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest biuro obsługi klienta. Sklepy internetowe często nie posiadają tego typu usługi oraz nie udostępniają żadnych danych teleadresowych, umożliwiających fizyczny kontakt z klientem. 

 

Powoduje to, że cała transakcja jest wówczas sprowadzana do wystawienia towaru, wysłania paczki i przyjęcia należności – tłumaczy Radosław Krawczyk, Merlin.pl S.A. – Niektóre sklepy internetowe nie prowadzą również żadnego serwisu posprzedażowego, co dla klienta oznacza brak jakiejkolwiek pomocy przy ewentualnych zwrotach czy reklamacjach

.

Dbając o bezpieczeństwo zakupów dokonywanych w sklepach internetowych należy również zwrócić uwagę na stosowane przez nie procedury i technologie w zakresie ochrony danych klientów oraz realizowanych płatności elektronicznych. Bardzo ważne jest także szyfrowanie przesyłu danych – adres strony logowania powinien zaczynać się od https://.

 

Uważaj na podróbki i ukryte koszty


Konieczne jest sprawdzenie, czy sklep nie ukrywa przed klientem żadnych kosztów, np. dostarczenia przesyłki o większej wadze (RTV, AGD). Praktyką, z którą wciąż niestety możemy się spotkać jest oferowanie w sklepach internetowych, a w szczególności na aukcjach, różnego rodzaju podróbek. Przy wyborze wirtualnego miejsca zakupu powinniśmy się zatem kierować opinią na temat sklepu oraz dokładnie weryfikować oferowane przez niego produkty. 

 

Zwroty towaru i reklamacje


Wiele funkcjonujących na rynku sklepów internetowych oferuje jedynie 7 dni na reklamację zakupionego towaru lub nawet nie daje takiej możliwości w ogóle. Zapisy tego typu są niezgodne  
z prawami konsumenta.

 

Niektóre sklepy umieszczają zapisy regulaminowe ograniczające ich odpowiedzialność, np. dając konsumentowi 7 dni na złożenie reklamacji – twierdzi Radosław Krawczyk, Merlin.pl S.A. – Tymczasem, zgodnie z prawem klientowi przysługują 2 miesiące na reklamację w przypadku wykrycia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Dzieje się tak dlatego, że sklepy próbują z jednej strony uniknąć niezdecydowanych klientów, którzy zamawiają towar tylko na próbę, a z drugiej, aby nie brać odpowiedzialności za wady i niezgodność towaru z umową. Podobna sytuacja występuje w przypadku zwrotów zakupionych produktów. Sklepy stosują czasami niedozwolone zapisy wyłączające to prawo lub znacznie je ograniczające. Zgodnie  z przepisami konsument ma natomiast prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni bez podawania przyczyny. W Merlin.pl oferujemy taką możliwość przez 30 dni od dokonania transakcji.

 

Ufaj doświadczonym sprzedawcom


Na polskim rynku jest obecnie zarejestrowanych ponad 4 tys. sklepów internetowych. 60% z nich działa krócej niż 2 lata. Większość sprzedawców szybko kończy działalność. Przy wyborze sklepu internetowego należy wziąć pod uwagę jego wielkość oraz doświadczenie, czyli czas jaki funkcjonuje on już na rynku.

 

Małe i nieprofesjonalne sklepy internetowe czasami nie są w stanie w miarę rozszerzania swojej działalności realizować należycie zamówień – twierdzi Radosław Krawczyk,  Merlin.pl S.A. – Wybór doświadczonego sprzedawcy o ugruntowanej pozycji rynkowej rodzi znacznie mniejsze prawdopodobieństwo nieprzyjemnych sytuacji, dotkliwych szczególnie,  w przypadku zakupu prezentów świątecznych.


Prezentowe porady 

 

Szukając sklepu internetowego, w którym można nabyć upominek świąteczny, powinniśmy zwracać uwagę na oferowaną przez niego szybkość i wygodę dokonywanych zakupów. W przypadku prezentów szczególnie istotne i przydatne mogą się okazać specjalne, okolicznościowe podpowiedzi. Taka pomoc nie tylko ułatwia znalezienie odpowiedniego prezentu, ale też znacznie przyśpiesza cały proces.  

 

W Merlin.pl stworzyliśmy specjalną zakładkę, tzw. centrum prezentowe – mówi  Radosław Krawczyk, Merlin.pl S.A. – Zawiera ona wygodne podpowiedzi, jakie prezenty można sprawić najbliższym. Nasza oferta jest tam podzielona na sprofilowane pod kątem wyboru prezentów kategorie, np. dla mamy, dziadka, babci, żony, czy też dziewczyny. Wyróżniliśmy również podkategorie, dodatkowo ułatwiające podjęcie decyzji. W przypadku upominków dla dorosłych są to zainteresowania, a dzieci, grupy wiekowe. 

 

Okres przedświąteczny obfituje zazwyczaj w wiele pochłaniających czas zajęć. Zakup prezentów, czyli jednego z elementów, który stanowi o niepowtarzalnej magii Świąt Bożego Narodzenia, jest często utrudniony, szczególnie dla osób poświęcających wiele czasu pracy zawodowej. Zakup upominków  w sklepie internetowym jest wówczas idealnym rozwiązaniem. Jednakże, tak jak w przypadku każdej innej transakcji, warto dokładnie przyjrzeć się ofercie oraz warunkom realizacji zamówienia wybranego sklepu internetowego. Dzięki temu będziemy mogli efektywnie skorzystać z wszystkich zalet sklepu internetowego, a zakup prezentów zamiast udręką i stertą problemów, będzie łatwy, wygodny, szybki i przyjemny.   
Źródło: merlin.pl