System płatności mobilnych BLIK podsumowuje rok swojej działalności

Ponad 1,6 miliona użytkowników, ponad 2,5 miliona zrealizowanych transakcji, ponad 10 tysięcy transakcji dziennie, możliwość płatności w ponad 130 tysiącach terminali płatniczych, w ponad 27 tysiącach sklepów internetowych w Polsce, płatności przez infolinię, a także możliwość wypłacania pieniędzy z około 14,5 tysiąca bankomatów i przelewy bezpośrednio na numer telefonu – tak wygląda system płatności mobilnych BLIK po pierwszym roku działalności na polskim rynku.

Pierwszy i największy otwarty system płatności mobilnych w Polsce wystartował w lutym 2015 roku w wyniku bezprecedensowego porozumienia prezesów sześciu największych polskich banków – Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO Banku Polskiego. Zadaniem, jakie postawili przed systemem jego twórcy była fundamentalna zmiana sposobu dokonywania płatności. Chodziło o to, by można było realizować transakcje w każdym miejscu, o każdej porze i przy wykorzystaniu różnych narzędzi (płatności w sklepach stacjonarnych, online, wypłata gotówki z bankomatów itp.) w wygodny, funkcjonalny, a przede wszystkim bezpieczny sposób.

Twórcom systemu zależało na tym, by było to rozwiązanie korzystne zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i sieci akceptacji (sklepów, punktów usługowych), agentów rozliczeniowych, banków uczestniczących w systemie oraz wszystkich innych firm, które wprowadzą u siebie BLIKA.

Od samego początku celem Polskiego Standardu Płatności – operatora BLIKA, było stworzenie systemu otwartego, tak aby w szybkim czasie, na tych samych warunkach, dołączyły do niego inne krajowe banki i firmy rynku finansowego.

Korzystanie z systemu jest bardzo proste i bezpieczne. Wystarczy odnaleźć BLIK w aplikacji mobilnej dowolnego z banków-założycieli systemu. Aby dokonać zakupu należy wybrać BLIK jako formę płatności, wpisać jednorazowy, sześciocyfrowy kod na terminalu lub komputerze i zaakceptować transakcję na swoim telefonie. Kod jest unikalny i ważny jedynie przez dwie minuty, nie ma więc zagrożenia skopiowania go przez jakąkolwiek osobę.

BLIK – skokowy wzrost liczby użytkowników, budowa sieci akceptacji i nowi partnerzy

W ciągu pierwszych czterech miesięcy BLIKA zainstalowało w swoich telefonach ponad 700 tysięcy osób, a po siedmiu miesiącach liczba ta przekroczyła milion. Teraz z systemu może korzystać już ponad 1,6 mln Klientów.

Polskiemu Standardowi Płatności, spółce, będącej operatorem BLIKA udało się bardzo szybko nawiązać współpracę z kluczowymi partnerami. W lipcu ubiegłego roku PSP podpisał niezwykle istotne dla rozwoju systemu porozumienie z Euronet Polska, dzięki któremu skokowo wzrosła liczba bankomatów, obsługujących BLIK. Był to jasny sygnał, że system przestał służyć tylko do zakupów w sklepach stacjonarnych i Internecie, ale umożliwił także pobieranie gotówki bez użycia karty z większości, bo z ponad 14,5 tysiąca bankomatów w Polsce. Wśród nich były bankomaty własne, należące do banków – założycieli systemu oraz sieci Euronet i Planet Cash.

PSP postawił też na systematyczny rozwój sieci akceptacji – nawiązał współpracę z takimi firmami, jak PKN ORLEN, czy Shell, ale także sieciami kin Multikino, czy Helios oraz markami odzieżowymi Gino Rossi i Simple, księgarniami, salonami prasowymi i licznymi sklepami internetowymi. Do korzystania z BLIKA zachęcano poprzez organizację częstych i atrakcyjnych promocji.

– BLIK jest przełomem w dokonywaniu płatności. Udało nam się w szybki sposób zbudować sieć akceptacji, wdrożyć wiele nowych funkcjonalności i uruchomić wielokanałowe promocje. W bardzo krótkim czasie stworzyliśmy od zera system, z którego może korzystać dziś ponad 1,6 miliona osób. To świadczy o tym, że odnieśliśmy sukces – mówi Grzegorz Długosz, Prezes Polskiego Standardu Płatności.

Sukcesywnie nawiązywano też współpracę z kolejnymi agentami rozliczeniowymi i integratorami płatności – należą do nich eService, First Data Polska, PayTel (terminale POS), ITCARD, Euronet (bankomaty), Dotpay, Przelewy24, eCard, CashBill i Tpay.com (e-commerce), a niebawem dołączy do nich Blue Media.

BLIK – nie tylko w sklepie, internecie i bankomacie

We wrześniu ubiegłego roku PSP wraz z firmą Mera Systemy rozpoczął proces wdrażania BLIKA w biletomatach w największych polskich miastach. Jest to zupełnie nowa usługa, znacznie rozszerzająca funkcjonalność BLIKA. Nie trzeba już bowiem nosić przy sobie portfela, by zapłacić za bilet komunikacji miejskiej. Z kolei od grudnia, dzięki porozumieniu PSP i agenta rozliczeniowego eCard S.A. można też dokonywać płatności za towary i usługi podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem infolinii. Wystarczy, że przekażemy konsultantowi przez telefon wygenerowany jednorazowy kod BLIK. Ten wprowadza go w ramach systemów własnych, po czym płatnik każdorazowo potwierdza transakcję. Cały proces można zamknąć w kilkanaście sekund.

Przełomowym i niezwykle ułatwiającym codzienne funkcjonowanie rozwiązaniem jest możliwość błyskawicznego przelewu z własnego telefonu na wskazany numer telefonu odbiorcy, bez konieczności znajomości numeru rachunku bankowego. Usługa P2P (person-to-person) określana również jako międzybankowe przelewy na telefon, jest obecnie dostępna dla klientów Banku Millennium, ING Banku Śląskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz PKO Banku Polskiego. Ta usługa niezwykle zwiększa funkcjonalność BLIKA oraz potwierdza wygodę i komfort dokonywania transakcji. Jak pokazują doświadczenia z Wielkiej Brytanii i Skandynawii jest to obecnie najpopularniejsza z usług bankowości mobilnej.

BLIK to także mobilne podejście do biznesu, co pokazuje umożliwienie płatności systemem w mPOSie. Jest to mobilna aplikacja, którą klient i sprzedający muszą zainstalować w swoich telefonach. Dzięki niej, mając w rękach wyłącznie smartfony, obie strony mogą dokonać między sobą błyskawicznej transakcji. Rozwiązanie jest przełomowe, bo w pełni software-owe. Z punktu widzenia sklepu czy punktu usługowego jest też niezwykle funkcjonalne, bo nie ma potrzeby zamawiania urządzenia za kilkaset złotych, oczekiwania na jego dostawę, a następnie na certyfikację przez odpowiednie firmy.

BLIK – główna metoda płatności w e-commerce

Twórcom BLIKA zależy też na maksymalnym uproszczeniu płatności przez internet i upowszechnienie systemu jako głównej i najszybszej metody płatności w e-commerce. Przełomem jest udostępnienie klientom płatności BLIKIEM bezpośrednio na stronie sklepu internetowego. W ten sposób użytkownicy mogą płacić online bez wychodzenia ze sklepu – bez dodatkowych przekierowań i ekranów transakcyjnych. Wystarczy jedynie potwierdzenie transakcji w mobilnej aplikacji bankowej. Nowoczesna forma płatności została udostępniona np. na stronie multikino.pl oraz w serwisie VOD.pl, który każdego miesiąca odwiedza ponad 4 mln osób. PSP uruchomił też w ubiegłym roku specjalną promocję dla agentów rozliczeniowych i sklepów internetowych, mającą na celu popularyzację BLIKA, wiążącą się dla nich ze specjalnymi warunkami.

BLIK- 3-4 miliony użytkowników w ciągu 2 lat

– BLIK ma ogromny potencjał i jest to przełomowe rozwiązanie, bo zmienia podejście do dokonywania płatności. W dodatku korzystanie z niego jest niezwykle łatwe i wygodne. W ciągu roku udało nam się zbudować system, działający na wielu polach, bezpieczny i szybki. Cieszymy się, że udało nam się nawiązać współpracę z wieloma agentami rozliczeniowymi, integratorami płatności, sklepami i wreszcie, że zaufało nam tyle osób. Mam nadzieję, że do systemu przystąpią wkrótce kolejne banki i zbudujemy jeszcze większą skalę po stronie sieci akceptacji. To jest nasze duże zadanie na ten rok. Liczymy, że w ciągu 2 lat będziemy mieli 3-4 miliony użytkowników. I jest to jak najbardziej do zrobienia – prognozuje Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności.

System BLIK został już zauważony w Polsce i za granicą. Podczas dziesiątej edycji Kongresu Gospodarki Elektronicznej BLIK zdobył tytuł „Projektu Roku 2015”. Jesienią projekt „Od IKO do BLIKA” pokonał 52 konkurentów z całego świata w kategorii innowacji w płatnościach i otrzymał nagrodę przyznaną przez organizację branżową EFMA zrzeszającą ponad 3,3 tysiąca instytucji finansowych z całego świata. W lutym Polski Standard Płatności otrzymał prestiżową nagrodę Mobile Trends Awards 2015 w kategorii „Firma wspierająca rozwój płatności mobilnej” za wdrożenie nowoczesnego systemu płatności BLIK, z kolei w marcu PSP uhonorowano nagrodą „eDukat 2016” w kategorii „Technologia zmieniająca rynek płatności bezgotówkowych”.

– Nagrody nas mobilizują i świadczą o tym, że BLIK cały czas się rozwija, zyskując coraz większe zaufanie partnerów finansowych, agentów rozliczeniowych i użytkowników. Stawiamy na rozwój systemu w każdej dziedzinie. Chcemy rozwijać usługę P2P, zależy nam również na tym, by jeszcze bardziej uprościć korzystanie z BLIKA w e-commerce, ponieważ jest to obszar, który w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. I mamy też wiele innych planów, związanych z rozwojem systemu – dodaje Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.

A plany są bardzo szerokie. W tej chwili PSP pracuje nad kilkoma rozwiązaniami – np. umożliwieniem płatności zbliżeniowej BLIKIEM w technologii NFC w szerokim zakresie, oraz nad aplikacją white label, która jest gotowym produktem dla wszystkich banków, pozwalającym na dostęp do BLIKA na telefonach. Niebawem PSP rozpocznie też wdrażanie systemu BLIK w porozumieniu z KIR w niemal 500 jednostkach administracji publicznej w całej Polsce. Oznacza to, że posługując się wyłącznie smartfonem będziemy mogli uregulować nasze należności, co do tej pory robiliśmy wyłącznie w tzw. „okienku”.

Źródło: BLIK