Szkolenia w erze Web 2.0.

Każdej organizacji zależy na doskonałych menedżerach, osobach, które łączą cechy stratega, współpracownika, partnera. Zarządzanie ludźmi nie jest łatwe, dlatego menedżerowie potrzebują i zasługują na wysokiej jakości szkolenia.

Menedżerowie obciążeni codziennymi obowiązkami rzadko mogą sobie pozwolić na poświęcenie kilku, nawet jednego całego dnia na szkolenie. Rozwiązaniem mogą być nowoczesne technologie. Na innowacje technologiczne w szkoleniach kadry zarządzającej postawił m.in. BRE Bank. Szkolenia menedżerskie w tym banku wchodzą w erę Web 2.0

BRE Bank opierając się m.in. na wynikach badań Hewitta „Najlepsi Pracodawcy” (wiosna 2010 r.) mierzących zaangażowanie pracowników, a także korzystając z własnych analiz (badanie Opinii Pracowników BRE Banku w 2009 r.) postawił sobie za cel rozwój kadry zarządzającej i  jej umiejętności menedżerskich (przywódczych) poprzez wprowadzenie innowacyjnych programów szkoleniowych.

Jednym z celów banku przy tworzeniu nowej palety programów szkoleniowych było wykorzystanie nowoczesnych technologii jak powszechny już e-learning, ale też audiobooki czy MP3, które osoba szkolona może odsłuchiwać w drodze do pracy lub w podróży służbowej. Ten kreatywny sposób przekazywania wiedzy daje menadżerowi nie tylko możliwość efektywnego wykorzystania wolnego czasu, ale także zarządzania własnym tempem i czasem nauki.

Narzędzia i programy szkoleniowe BRE zostały opracowane na dwóch poziomach: dla wyższej kadry kierowniczej oraz średniej kadry kierowniczej tzw. menedżerów liniowych. W tej drugiej grupie
największy zespół objęty jest programem Standard Menadżera. W 2010 roku wzięło w nim udział 360 osób.

Cykl szkoleniowy Standard Menedżera podzielony jest na 2 etapy: szkolenie e-learningowe tzw. „puzzle zarządzania” oraz szkolenie stacjonarne „Coachingowy Styl Zarządzania”. W celu podniesienia
efektywności szkolenia i możliwości samodzielnego zarządzania tempem i czasem nauki przez menedżerów wprowadzono technikę e-learningu. Dodatkową innowacją w tym szkoleniu jest forma blogu prowadzonego przez doświadczonego menedżera, co umożliwia interaktywne dzielenie się spostrzeżeniami, problemami w zarządzaniu personelem

Rozwiązania zaproponowane menadżerom okazały się hitem. Na ponad 360 top menedżerów w banku biorących udział w Standardzie Menadżera ponad 70 proc. zadeklarowało chęć udziału w kolejnych szkoleniach z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. W badaniach dotyczących e-szkoleń aż 80 proc. uczestników zadeklarowało, że zaproponowane szkolenie odpowiadało ich oczekiwaniom. Powodzeniem cieszyła się nowoczesna formuła blogu. Na koniec szkolenia 75  proc. badanych uznało za atrakcyjną właśnie jego interaktywną część.

Bank zachęcony wynikami edycji 2010 planuje rozwój programu szkoleń w 2011 roku. Na wiosnę w programie mają pojawić się nowe audiobooki na płytach CD (czytane przez znanego lektora) oraz szkolenia stacjonarne z przywództwa. W przyszłości planowane jest wprowadzenie e-learningu w formatach przyjaznych dla smartfonów i tabletów, coraz bardziej powszechnych w biznesowej codzienności.

Dziś czas i jego efektywne wykorzystanie stają się dla menadżera ogromną wartością. Podnoszenie kwalifikacji musi być wkomponowane w bardzo szybki i niejednokrotnie mobilny tryb pracy. Dlatego wykorzystanie nowoczesnych technologii i urządzeń do zdalnej komunikacji jest obecnie nie tylko ciekawą formą realizacji szkoleń, ale wręcz koniecznością. Nasze doświadczenie pokazało, jak dużym zainteresowaniem cieszą się takie programy „mobilnej edukacji”, dlatego z pewnością będą rozwijane w najbliższym czasie.

Monika Czurczak, Departament Zarządzania Personelem BRE Bank

Od kilkunastu lat rynek szkoleń zmierza w kierunku digitalizacji. Według corocznych raportów Training Magazine, w USA od 2009 roku szkolenia tradycyjne stanowią już mniej niż połowę. Nowoczesne
technologie stają się coraz powszechniejszą formą nauczania także w Polsce. Niewątpliwy wpływ na to ma z pewnością otwarcie organizacji na potencjał Internetu i technologii oraz idący za nim wpływ blogów i sieci społecznościowych. Coraz więcej organizacji zauważa potrzebę uruchamiania platform LMS. Co zaś niesie przyszłość? Wydaje się, że przede wszystkim rozwój szkoleń na urządzeniach przenośnych, takich jak tablety, telefony komórkowe czy odtwarzacze mp3, a co za tym idzie – zdobywanie wiedzy w modelu Just In Time Training.

Maciej Zderkiewicz
Project Manager House of Skills

Źródło: Clear Communication Group