Zdarzają się sytuacje, w których, aby uratować czyjeś życie, trzeba znać zasady udzielania pierwszej pomocy i odważyć się zastosować je w praktyce. Jednak czy bylibyśmy tak samo chętni pomóc każdej osobie, niezależnie od jej wyglądu? Bank BNP Paribas we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem, przeprowadził eksperyment społeczny i wspiera wyjątkowe szkolenia z pierwszej pomocy, będące jednocześnie lekcją tolerancji.
Według CBOS 67% badanych deklaruje, że umiałoby w razie wypadku udzielić pierwszej pomocy, ale tylko 19% jest całkowicie pewnych swoich umiejętności w tym zakresie. To nie jedyne ograniczenie. Jak pokazuje raport Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego, nie jest oczywiste, że równie chętnie nieślibyśmy pomoc każdej osobie.
Bank BNP Paribas we współpracy z warszawskim oddziałem PCK postanowił zweryfikować to spostrzeżenie organizując szczególne szkolenie z pierwszej pomocy. Uczestnicy mieli za zadanie przetestować swoje umiejętności na fantomach ucharakteryzowanych na bezdomnego mężczyznę; muzułmańską uchodźczynię oraz osobę genderqueer. Zaskakująca sytuacja pozwoliła im skonfrontować się z własnymi przekonaniami, barierami czy stereotypami. Na koniec szkolenia uczestnicy spotkali się z prawdziwymi osobami, które były pierwowzorami reanimowanych.
– Naszym eksperymentem społecznym chcieliśmy sprawdzić, czy jesteśmy w stanie nieść pomoc każdej osobie, niezależnie od jej pochodzenia, wyznania, tożsamości płciowej czy sytuacji społecznej. Uczestniczki i uczestnicy tego doświadczenia zderzyli się nie tylko z przejmującymi historiami bohaterów, ale i własnymi, głęboko skrywanymi przekonaniami. Warto pamiętać, że pierwsza pomoc jest niezbędna nie tylko w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojny czy katastrofy naturalne, ale również w codziennym życiu, a potrzeba jej udzielenia może pojawić się nagle i dotyczyć każdego z nas – mówi Dariusz Maciołek, Dyrektor Departamentu Marketingu, Komunikacji i Zaangażowania Społecznego w Banku BNP Paribas. – Bank BNP Paribas od 2017 roku działa na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju, a wśród nich Celu 3. – Dobre zdrowie i jakość życia. Chcąc zapewnić jego realizację, wspieramy naukę udzielania pierwszej pomocy, jednocześnie zwracając uwagę na równie istotny aspekt szacunku i tolerancji – dodaje Dariusz Maciołek.
We współpracy z agencją VMLY&R powstał film relacjonujący to wyjątkowe szkolenie. To pierwszy krok w nowym projekcie Banku BNP Paribas „Pierwsza pomoc ludzkości”. Nagranie z eksperymentu stanie się materiałem pomocniczym PCK, pokazywanym podczas szkoleń z pierwszej pomocy. W kolejnym etapie trafi również do szkół, z którymi współpracuje organizacja oraz może być wykorzystywane m.in. podczas wydarzeń związanych z pierwszą pomocą czy letnich akcji organizowanych przez PCK.
Ideę komunikacyjną oraz działania digital przygotowała agencja VMLY&R. Za produkcję odpowiada agencja Warsaw Witches.
Źródło: BNP Paribas