Sztuka zapominania

Swego czasu we wpisach „Uwaga na lukę między wiedzą a działaniem” oraz w  „Jak uniknąć rozbieżności między posiadaniem wiedzy a jej wykorzystywaniem”  zwracaliśmy uwagę na trudną sztukę oderwania się od starych wzorców działania, zwłaszcza w nowych, recesyjnych warunkach rynkowych. Pisaliśmy też o kilku sposobach, co zrobić, aby własna przeszłość nie stała się przekleństwem dla firmy czy zespołu.

Oto wydaje się, że rynek szykuje nam kolejny zwrot. Wiele przesłanek wskazuje na to, że wychodzimy z fazy spowolnienia gospodarczego. Co w takim razie robić? Czy powrócić do starych dobrych praktyk z czasów sprzed recesji? A może jednak trzeba oderwać się od poprzednich modeli działania i szukać nowych dróg, korzystając z nowych szans?

Co jeszcze organizacja może zrobić, by nauczyć się trudnej sztuki zapominania i uruchomić nowe podejście?

Oczywiście nie chodzi tu o rewolucję, ale o zapewnienie takiego klimatu i takich mechanizmów, które sprzyjałyby generowaniu nowych idei, twórczej polemice z  nieadekwatnymi już praktykami i które byłyby wsparciem dla innowacji.

Określmy najpierw  przyczyny, dla których firmy często kurczowo trzymają się przeszłości:

   1. Pułapka sukcesu – bezrefleksyjnie pozostajemy przy praktykach, które kiedyś doprowadziły do sukcesu, nie analizując już, czy w chwili obecnej dalej  są one efektywne
   2. Pułapka władzy – najczęściej moc decyzyjną i kontrolę nad zasobami sprawują ci, którzy tworzyli przeszłość. I to oni mogą skutecznie blokować poczynania tych, którzy przychodzą ze świeżymi pomysłami
   3. Pułapka kompetencji – stare sposoby działania wydają się nam wartościowsze, gdyż uzyskaliśmy w nich pewną biegłość, w przeciwieństwie do nowych dróg, na których czujemy się mało kompetentni. Nie chcąc wyjść na osoby niekompetentne nie będziemy sięgać po metody, w których czujemy się słabsi.
 

Oto co radzi R. Sutton w swojej pracy „Zwariowane pomysły, które się sprawdzają. Jak zbudować  kreatywną firmę?”

A na koniec dwie inspiracje – jak w nieszablonowy sposób różne firmy próbują oderwać się od przeszłości, która przestała być dla nich motorem sukcesu:

Źródło: Wymiatacze.pl