W jednym z poprzednich wpisów „Kryzys to czas na innowacje czy renowacje?” przedstawiłem, jak działa „rysowanie mapy zadań” w poszukiwaniu okazji do renowacji. Ale skoro mamy być SMART COMPANY czyli firmą mądrą, inteligentną, skoro musimy wykazać się odpowiednim sprytem i zapobiec przeoczeniu cennych momentów, może warto sięgnąć po listę pytań kontrolnych.
Taką listę zredagowali Lance A. Bettencourt i Anthony W. Ulwick, zwolennicy „rysowania mapy zadań” w poszukiwaniu innowacji (więcej o ich podejściu w Harvard Business Review Polska, X 2008).
A oto ściąga dla nas wszystkich, którą przygotowali obaj panowie:
OKAZJE DO INNOWACJI W ODNIESIENIU DO CAŁEGO ZADANIA KLIENTA
- Czy zadanie można wykonać sprawniej lub wydajniej?
- Czy pewni klienci napotykają większe trudności niż inni (starsi-młodsi, kobiety-mężczyźni, doświadczeni-początkujący)?
- Jakie problemy lub niedogodności pojawiają się podczas wykonywania zadania przez klienta?
- Co można zrobić z zapotrzebowaniem na konkretne elementy (redukcja, eliminacja, alternatywy)?
- Kto lub co może pomóc klientowi w realizacji poszczególnych kroków? Co może być robione automatycznie, co można przekazać komuś innemu?
- Jak obecne trendy mogą wpłynąć na sposób wykonywania tego zadania – teraz lub w przyszłości?
- Gdzie pojawia się najwięcej trudności? W jakich kontekstach?
- Gdzie i kiedy Klient może jeszcze chcieć wykonać to zadanie?
OKAZJE DO INNOWACJI W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH KROKÓW
- Co powoduje kłopoty na tym kroku?
- Czy jedni klienci mają na tym etapie więcej problemów niż inni?
- Jak wygląda pożądany rezultat końcowy tego etapu (w jakim stopniu różnią się od niego obecne wyniki)?
- Czy w pewnych sytuacjach krok ten sprawia więcej trudności? W jakich?
- Jakie są największe wady stosowania obecnych rozwiązań na tym etapie?
- Co sprawia, że realizacja tego kroku jest czasochłonna lub niewygodna?
Jeszcze raz przypomnijmy, dlaczego poszukiwanie okazji do ulepszeń jest tak ważne.
Dbając o utrzymanie cen zapewniających odpowiednią marżę musisz dać swoim Klientom konkretną wartość dodaną i jeszcze bardziej wyróżnić się na tle konkurencji. Udoskonalaj więc swoje produkty i usługi, dbaj o refreshing i zaskakuj Klienta.
Źródło: Wymiatacze.pl