Szukasz pracy? Dajesz pracę? Rób to przez Internet!

Specjalistyczne serwisy WWW, gdzie można szybko przejrzeć oferty setek pracodawców i firm doradczych, poznać zasady pisania listów motywacyjnych, skorzystać z przykładowych CV, odwiedza coraz większa liczba Internautów.

Nie tylko pracownicy, także ci potencjalni, sięgają do witryn poświęconych tematowi ‘praca’. Równie chętnie czynią to pracodawcy. Ogłaszając się w Sieci mogą liczyć na szybki, nie wymagający wysokich nakładów, proces rekrutacyjny oraz interesujące aplikacje od wykwalifikowanych osób. Koszty są tu różne, w zależności od elementów składowych (zamieszczenie ogłoszenia on-line, dostęp do bazy CV, preselekcja), za to zasięg procesu naboru jest nieporównywalnie większy od tradycyjnej metody wykorzystującej prasę. Prowadząc tzw. aktywną rekrutację pracodawca samodzielnie zamieszcza anonse i przegląda napływające na nie odpowiedzi. Nie jest już biernym zleceniodawcą, nie czeka bezczynnie na dokumenty od kandydatów, ale na bieżąco przegląda napływające CV i analizuje je pod kątem interesujących go kryteriów.

Uważnie obserwujemy zmiany na rynku pracy i rosnące znaczenie Internetu w tej dziedzinie – mówi Olga Rudnicka, koordynator serwisu Praca w Wirtualnej Polsce. Z przeprowadzonej przez nas ankiety wynika, że właśnie Sieć jest najskuteczniejszym narzędziem szukania zatrudnienia; opinię taką wyraziło 51 % głosujących. Internet ceniony jest za szybki i łatwy dostęp do wielkiej liczby uzupełnianych na bieżąco ofert – w serwisie praca.wp.pl pojawia się co dnia kilkaset nowych ogłoszeń – pozwala w prosty sposób śledzić tendencje wybranych branż rynku pracy oraz szybko i tanio kontaktować z pracodawcą, czy agencją doradztwa personalnego. Za jego pośrednictwem można też uczestniczyć w dyskusjach branżowych.

Wśród innych metod szukania pracy ankietowani wymienili znajomości (19 %) oraz bezpośredni kontakt z pracodawcą (13%). Ogłoszenia i różnego rodzaju dodatki zamieszczane w prasie wybiera najczęściej 12 % ankietowanych, uznając taki sposób poszukiwania ofert za najbardziej wygodny, również ze względu na brak bezpośredniego dostępu do Internetu. Zdecydowanie najmniej popularnym sposobem szukania zatrudnienia są biura pośrednictwa i urzędy pracy – korzysta z niego zaledwie 5 % ankietowanych.

Serwis Praca Wirtualnej Polski to najbogatsza oferta ogłoszeń krajowych – ponad 11 tysięcy anonsów. Użytkownicy znajdą tu także niemal 50 tysięcy ofert zagranicznych, w tym adresowanych specjalnie do polskiego odbiorcy. W ramach współpracy z dwutygodnikiem „Praca i życie za granicą”, na stronach Praca.wp.pl dostępne są praktyczne porady dotyczące rynku pracy za granicą, ze wskazaniem możliwości, jakie mają tam polscy pracownicy. Według grudniowego badania Megapanel PBI/Gemius witryna notuje największą miesięczną liczbę odsłon spośród portalowych serwisów poświęconych zatrudnieniu. W grudniu serwis odwiedzono ponad 4,3 miliona (serwis Gazety.pl – 3,8 miliona, Onet.pl – 2,9 miliona, Interia.pl – 1,4 miliona). Najnowsze dane GemiusTraffic wskazują, że w styczniu 2006 roku liczba odsłon stron serwisu Praca przekroczyła 7 milionów.