Tak klienci PKO BP korzystają z BLIKA. Podobnie jest w innych bankach?

System płatności mobilnych BLIK działa od lutego. Na razie jednak Polski Standard Płatności nie dzieli się szczegółowymi statystykami na temat transakcji wykonywanych BLIKiem. Wiemy natomiast, jak z płatności korzystają klienci największego banku w Polsce – PKO BP.

BLIK powstał na bazie systemu płatności IKO opracowanych przez PKO Bank Polski. Obecnie z BLIKA oprócz klientów PKO BP korzystają też klienci BZ WBK, Banku Millennium, Alior Banku, mBanku, ING Banku Śląskiego i Orange Finanse. Za pomocą systemu można płacić w sklepach oznaczonych logo BLIK, wypłacać gotówkę z bankomatów, przesyłać sobie czeki czy płacić w sklepach internetowych.

I choć od startu usługi minęło już kilka dobrych miesięcy, to PSP nie chce się pochwalić statystykami korzystania z systemu płatności. Wiadomo jedynie, że BLIKa pobrano i zainstalowano na telefonach 700 tys. razy. Przy czym w tej liczbie znajdują się także instalacje dokonane „przypadkowo”. System jest bowiem zintegrowany z aplikacjami mobilnymi banków. Ktoś kto instalował aplikację mobilną banku, zainstalował też automatycznie BLIKA.

Ankietę z prośbą o podanie statystyk wysłałem nie tylko do PSP, ale także do banków członkowskich. W ankiecie prosiłem o podanie informacji o liczbie transakcji wykonanych w drugim kwartale. Odpowiedział tylko PKO Bank Polski. Ogółem w tym banku w miesiącach kwiecień-czerwiec za pomocą BLIKa wykonano 735 567 transakcji, z czego w sklepach naziemnych 12 640. W sklepach internetowych zapłacono 84 397 razy, a z bankomatów pobierano w tym okresie środki 198 346 razy. Pozostałe operacje wykonane aplikacją to przelewy p2p oraz zwykłe przelewy na numer rachunku bankowego. PKO BP nie podał natomiast, ilu ma aktywnych użytkowników BLIKa.

Są to informacje pochodzące tylko z jednego banku, ale za to z banku, którym IKO działa już od dwóch lat. Można zatem podejrzewać, że klienci w pozostałych bankach PSP korzystają z BLIKA mniej więcej w podobny sposób. Przeważają wypłaty z bankomatów i płatności w internecie. Płatności mobilne w sklepach naziemnych w przypadku PKO BP to raptem 12 tys. na kwartał, czyli średnio 4,2 tys. miesięcznie. Biorąc pod uwagę skalę banku można oczekiwać, że w pozostałych bankach ta liczba może być znacznie niższa. Oczywiście powyższe wnioski należy traktować jedynie poglądowo.

Popularność BLIKA wzrośnie na pewno wówczas, gdy kod będzie można wysyłać zbliżeniowo za pomocą NFC. Nad takim rozwiązaniem pracuje już spółka PSP. Wówczas płatność będzie więc podobna do zwykłej płatności zbliżeniowej telefonem – wystarczy przysunąć aparat do czytnika POS.

Nie milknie jednak dyskusja na temat tego, czy klienci przekonają się do płatności telefonem. Kilka dni temu publikowaliśmy na łamach PRNews.pl statystyki „mobilnej Biedronki”. Po wdrożeniu akceptacji kart płatniczych w tej sieci sklepów, popularność płatności mobilnych drastycznie spadła.  W drugim kwartale było to średnio 8,3 tys. transakcji miesięcznie, podczas gdy w miesiącach poprzedzających wdrożenie kart liczba transakcji przekraczała 60 tys. miesięcznie. 

w.boczon@bankier.pl