Technologia MasterCard® PayPass™ zwiększa lojalność klientów i popularyzuje płatności bezgotówkowe

Technologia PayPass to wygodna alternatywa dla gotówki, umożliwiająca szybkie, bezpieczne i łatwe dokonywanie drobnych płatności. Przy zakupach o wartości poniżej 25 dolarów posiadacze kart dostosowanych do tej technologii nie muszą szukać banknotów, czekać na autoryzację karty ani podpisywać potwierdzeń. Aby dokonać transakcji wystarczy po prostu zbliżyć kartę lub urządzenie dostosowane do technologii PayPass (np. telefon komórkowy lub zegarek) do specjalnego czytnika.

Wewnętrzne dane MasterCard pokazują, że średnia wartość transakcji dokonywanych przy pomocy kredytowych i debetowych kart wyposażonych w technologię PayPass wynosi około 20 dolarów. Okazuje się, że przystosowanie kart płatniczych do tej technologii sprawia, że ich użytkownicy korzystają z tych kart średnio o 18% częściej. Mimo, że rozwiązanie takie jak PayPass znajduje zastosowanie również przy transakcjach przekraczających równowartość 25 dolarów (wówczas niezbędna jest weryfikacja przy pomocy podpisu lub kodu PIN), około 75% wszystkich transakcji PayPass opiewa na kwotę poniżej 25 dolarów, z tego średnio 45% to płatności o wartości poniżej 10 dolarów.

Dane dotyczące użytkowania kart z technologią PayPass przekazane przez jednego z czołowych wydawców tych kart, w których porównano taki sam trzymiesięczny okres roku 2006 i 2005, wskazują na:

• 36% wzrost częstotliwości korzystania z karty przez użytkownika (w przeliczeniu na pojedyncze konto karty);

• 45% wzrost liczby transakcji przypadających na pojedynczego użytkownika;

• 230% procentowy wzrost częstotliwości użytkowania w punktach akceptujących technologię PayPass;

• 270% procentowy wzrost liczby transakcji w punktach akceptujących PayPass.

Wnioski z najnowszych badań są spójne z wynikami zleconej przez MasterCard ogólnokrajowej ankiety Consumer Payments Survey, przeprowadzonej w zeszłym roku, w Stanach Zjednoczonych przez Ipsos. Wskazują one, że coraz więcej mieszkańców USA preferuje inne niż gotówka formy płatności, takie jak np. karty kredytowe i debetowe. Badanie Consumer Payments Survey sprawdzało postawy konsumentów wobec gotówki

i alternatywnych metod dokonywania płatności. Pozwoliło także przekonać się, w jakim stopniu konsumenci są zainteresowani nowymi technologiami, takimi jak płatności bezstykowe.

Wyniki badania pokazują, że współcześni Amerykanie noszą przy sobie mniej gotówki i używają jej rzadziej niż 5 lat temu.

• Prawie połowa (49%) respondentów przyznała, że obecnie nosi przy sobie mniej gotówki niż 5 lat temu – daje to 9% wzrost w porównaniu z wynikami podobnego badania przeprowadzonego we wrześniu 2003 r.

• 60% badanych miało przy sobie w gotówce 20 dolarów lub mniej – co oznacza 11% wzrost w stosunku do roku 2003.

• Trzech na czterech respondentów (74%) nie widzi potrzeby noszenia przy sobie dużych kwot w gotówce.

• 62% uczestników badania obecnie rzadziej niż 5 lat temu płaci za zakupy gotówką.

• 56% respondentów uważa, że niewiele jest miejsc, które akceptują wyłącznie gotówkę, co oznacza 16% procentowy wzrost w porównaniu z wynikami badania

z roku 2003.

Sheetz, jeden z największych w USA detalistów wielobranżowych, zaczął akceptować płatności MasterCard PayPass w styczniu 2005 r. „Obliczyliśmy, że zaoszczędzimy około 8 sekund na każdej transakcji”- podkreśla Rich Steckroth, dyrektor działu rozwoju biznesu

w Sheetz. „Klienci szybko zaakceptowali tę zmianę. Jesteśmy zadowoleni, że poszliśmy tą drogą.” – dodaje.

Programy PayPass zostały zainicjowane w jedenastu krajach świata. Wdrożenia i testy programów PayPass miały już miejsce w Turcji, USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Japonii, Korei, Libanie, Malezji, Australii, Tajwanie i na Filipinach, a w 2006 r. ma być ich jeszcze więcej.

Według danych na koniec drugiego kwartału 2006 r., na rynku znajdowało się około 10 milionów kart i urządzeń typu PayPass, akceptowanych w blisko 32 tys. punktów handlowo-usługowych na świecie. Wśród sieci akceptujących tą technologii są: McDonald’s, 7 Eleven, CVS, Duane Reade, Sheetz i Regal Entertainment Group. Co ważne, zainteresowanie technologią PayPass nie ogranicza się jedynie do detalistów. Jest ona również popularna i akceptowana na wielu stadionach piłkarskich, polach golfowych oraz na obiektach pierwszej ligi basebola.