Tegoroczne wakacje Polaków – na Warmii i Mazurach lub w Chorwacji. Dane Santander Banku Polska

Podczas tegorocznych wakacji statystyczny klient, korzystając z kart płatniczych Santander Bank Polska, wydał na podróże nieco ponad 2000 zł, o jedną trzecią mniej niż przed rokiem. W Polsce największy wzrost liczby transakcji kartami Banku w kategorii gastronomia odnotowano na Warmii i Mazurach, na Suwalszczyźnie, w Bieszczadach oraz Białowieży. Wśród zagranicznych kierunków królowała Chorwacja, Bułgaria i Turcja, co wskazują dane z logowań do aplikacji banku.

fot. Dreamer4787 / Shutterstock

Analitycy Santander Bank Polska porównali płatności kartami klientów w lipcu i sierpniu br. oraz zestawili je z poziomem wydatków w ubiegłoroczne wakacje. Okazuje się, że niezmiennie największą kategorię wydatków stanowią zakupy w sklepach i marketach spożywczych. Średnia wartość typowo wakacyjnych wydatków kartami na turystykę, przejazdy autostradami i hotele spadła w stosunku do ubiegłego roku, odpowiednio, o 27%, 8% i 6%.

Natomiast analiza logowań do aplikacji mobilnej Santander Bank Polska za granicą wskazuje, że w tym roku do ulubionych wakacyjnych kierunków należały Chorwacja, Bułgaria i Turcja.

Wydatki w wakacje Polaków

Z analizy wakacyjnych wydatków, dokonanych kartami Santander Bank Polska[1], wynika, że 55% wszystkich transakcji bezgotówkowych to zakupy w supermarketach, dyskontach i sklepach spożywczych. 12% transakcji stanowiły natomiast wydatki w restauracjach i barach, które były także średnio o 12% wyższe w porównaniu z ubiegłorocznymi wakacjami. Co ciekawe, tego lata, w porównaniu z minionym, niemal o 1/3 spadła średnia wartość wydatków na podróże, co wydaje się być naturalnym skutkiem nadal istniejących pewnych obostrzeń w podróżowaniu.

 – Podczas tegorocznych wakacji (w okresie lipiec-sierpień) statystyczny klient naszego banku wydał kartami płatniczymi 2082 złotych na podróże, czyli o prawie jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Niemal 9 razy płacił kartą w barach i restauracjach, zostawiając w nich łącznie 313 zł. Dwukrotnie w wakacje zapłacił kartą za hotel, wydając łącznie 525 zł – mówi Przemysław Chojecki, data scientist w Santander Bank Polska.

Patrząc na wakacyjną mapę wydatków kartami Santander Bank Polska w lokalach gastronomicznych, w podziale na powiaty, zaważyć można istotny wzrost liczby transakcji w porównaniu z ubiegłorocznym sezonem urlopowym na Warmii, Mazurach, Suwalszczyźnie, w Białowieży, Borach Tucholskich i Bieszczadach, ale też w Tatrach, Beskidach i Karkonoszach. W tych regionach wzrosty są zdecydowanie wyższe niż w powiatach nadmorskich – Polacy wybrali jeziora, góry i lasy. Do powiatów, w których liczba transakcji kartami Santander Bank Polska w barach i restauracjach była o 90-100% wyższa niż przed rokiem należą m.in.: powiat sokólski, grajewski, nidzicki, sępoleński, hajnowski, biłgorajski, leski, gołdapski, zamojski, suwalski, włodawski, olsztyński, bieszczadzki i piski.

W lipcu i sierpniu, w porównaniu do analogicznego okresu minionego roku, w całej Polsce wzrosła także liczba transakcji kartami Santander Bank Polska w sklepach spożywczych, dyskontach i marketach. Najwyższe wzrosty zostały odnotowane na Warmii, Mazurach i na Suwalszczyźnie – 100% wzrost w powiecie węgorzewskim, 70-80% wzrosty w powiecie kolneńskim, łomżyńskim, sejneńskim, grajewskim. Na kolejnych pozycjach pod względem wakacyjnych wzrostów liczby transakcji kartami Banku znalazły się powiaty w Bieszczadach: bieszczadzki oraz leski, oba z 71% wzrostem liczby transakcji, porównując wakacje tegoroczne do ubiegłorocznych.

– Wzrost liczby transakcji kartami Santander Bank Polska w barach oraz restauracjach w lipcu i sierpniu, a także wzrost liczby transakcji w sklepach spożywczych wskazują, że tegorocznym wakacyjnym hitem były Warmia i Mazury, Suwalszczyzna i Bieszczady. W czasie pandemii Polacy wybierali te regiony, które są znane jako nietłoczne czy wręcz dzikie, pozwalające spędzać czas na łonie natury – mówi Przemysław Chojecki, data scientist w Santander Bank Polska.

Wakacyjne wzrosty liczby logowań w Chorwacji, Bułgarii i Turcji

W okresie styczeń-sierpień br. logowania do aplikacji mobilnej Santandera spoza kraju stanowiły 5,6% wszystkich. W tym czasie klienci Santander Bank Polska najczęściej logowali się w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Holandii – kraje te stanowiły 59% zagranicznych logowań. Natomiast w okresie wakacyjnym tj. w lipcu i sierpniu największe wzrosty procentowe liczby logowań do Santander Mobile widoczne były w Chorwacji, Bułgarii i Turcji.

– Analiza logowań do aplikacji Santander mobile w tegoroczne wakacje wskazuje, że najchętniej wybieranym kierunkiem wakacyjnym była Chorwacja – w lipcu odnotowaliśmy prawie 10 razy tyle logowań co w czerwcu, a  w sierpniu aż 14-krotnie więcej niż w czerwcu. Popularnością cieszyła się także Bułgaria – z ponad 2-krotnym wzrostem logowań w lipcu względem czerwca i ponad 3,5-krotnym, porównując sierpień z czerwcem. Na trzecim miejscu pod względem wzrostu liczby logowań do aplikacji mobilnej Banku znalazła się Turcja – 2,5-razy więcej logowań w sierpniu niż w czerwcu – mówi Tomasz Batko, data scientist w Santander Bank Polska.

Relatywnie niewielkie wzrosty liczby logowań odnotowano z Portugalii, Hiszpanii i we Włoszech – w sierpniu odpowiednio 79%, 51% i 51% więcej niż w czerwcu. Ograniczenia związane z COVID-19 wpłynęły na wyraźny spadek liczby logowań do aplikacji w Egipcie.

W tegoroczne wakacje nieco częściej niż w pierwszej połowie roku, klienci Santander Bank Polska logowali się w krajach sąsiednich. W przypadku Czech wyraźnie widać otwarcie granic dla Polaków 30.06.2020 – przyrost logowań o ponad 30% w lipcu i sierpniu w stosunku do czerwca. Widać również, że w lutym liczba logowań była rekordowa i wyższa niż w wakacje letnie (ferie, okres przed pandemią) w Czechach oraz w Słowacji. Natomiast w przypadku Białorusi i Ukrainy w początkowym okresie pandemii (marzec, kwiecień) zauważalny był wyraźny wzrost liczby logowań z tych krajów.

[1] Dane własne Santander Bank Polska za okres lipiec-sierpień 2020 i lipiec-sierpień 2019, nie obejmują transakcji gotówkowych. Wartości dla kategorii liczone tylko dla klientów, u których wystąpiło takie zjawisko.

Źródło: Santander Bank Polska