Telefon komórkowy dla seniora najbardziej obiecującym produktem

Projekt Magdaleny Sikorskiej został doceniony za oryginalny wzór, funkcjonalność oraz za to, że rozwiązuje problem społeczny, jakim jest korzystanie z telefonu komórkowego przez osoby 50+, których jest coraz więcej w starzejącej się Europie. – Jestem zaskoczona, ale jednocześnie bardzo się cieszę, że jury okazało wrażliwość na problemy osób starszych. Tworząc projekt GRANDPHONE myślałam o takich osobach jak moi dziadkowie. Właśnie im dedykuję to zwycięstwo – mówiła Magdalena Sikorska odbierając nagrodę – czyli 20 tys. zł, staż u Tomasza Rudkiewicza, Designera Roku 2007 oraz szkolenia z marketingu, prezentacji i sposobów pozyskiwania funduszy na realizację projektów.

Obok Magdaleny Sikorskiej, w konkursie nagrodzony został również Tomasz Brzeziński. Autor projektu „Składany parking rowerowy” otrzymał nagrodę specjalną ufundowaną przez Fortis Bank Polska. Jego pracę, jako najlepszą spośród 10 zakwalifikowanych do finału, wskazali pracownicy banku. – Pomysł jest dedykowany miejscom o charakterze zabytkowym i reprezentatywnym – takim jak Krakowskie Przedmieście czy Nowy Świat. Chodziło mi o to, aby stworzyć udogodnienia dla rowerzystów nie ingerując w przestrzeń miejsc o oryginalnej konstrukcji i architekturze – tłumaczy Brzeziński.

O „Stypendium im. Wandy Telakowskiej” walczyło prawie 30 młodych, polskich projektantów. Do finału konkursu zakwalifikowało się dziesięciu, o największym potencjale rynkowym. Portfolio i prace projektantów oceniało jury złożone z przedstawicieli firm: ZELMER, VOX, IKEA, BALMA/NOTI, GLOBALDOM, NOWY STYL i LEROY MERLIN. Komisji przewodniczyła Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Zwycięzcę wyłoniono na podstawie prezentacji i obrony projektu. – Fortis Young Design Program pozwala młodym projektantom na rozwijanie warsztatu, przy jednoczesnym zrozumieniu wymagań i realiów rynkowych. Wierzymy, że pomysły polskich designerów mogą natchnąć właścicieli wielu firm do wdrożenia zupełnie unikatowych produktów i tym samym przyczyniać się do wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki – mówi Beata Bochińska.

Fortis Young Design to wspólna inicjatywa Centrum Design Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz Fortis Banku Polska. Jego celem jest łączenie nowych idei i unikalnych projektów z potrzebami i możliwościami świata biznesu. – To niezwykłe jak bardzo kreatywnych projektantów mamy w naszym kraju. Wszystkie finałowe prace były na bardzo wysokim poziomie. Wierzymy, że konkurs o stypendium im Wandy Telakowskiej da szansę na sukces rynkowy wszystkim, którzy wzięli w nim udział – mówi Aleksander Paklons, prezes Fortis Banku Polska, współorganizatora Fortis Young Design.

Produkt musi zachwycać!

Z produktem jest jak z człowiekiem. Liczy się pierwsze wrażenie. Pewnie dlatego 75 proc. młodych Amerykanów twierdzi, że design był jednym z głównych czynników zakupu ostatniego produktu, który „po prostu musieli mieć”. Zdaniem 55 proc. odpowiedni projekt czyni produkt nie tylko ładniejszym, ale i bardziej funkcjonalnym. Według Beaty Bochińskiej z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego amerykańscy konsumenci wyznaczają trendy: – Wkrótce również polscy konsumenci będą zwracali coraz większą uwagę na projekt produktu.

Dlatego, aby rozwijać się i zdobywać przewagę rynkową w tak konkurencyjnej i ujednolicającej się dzisiejszej gospodarce, nie wystarczy już dobrej jakości produkt. – Konsumenci coraz częściej wymagają, aby produkt podkreślał ich indywidualność i wyjątkowość, aby pomagał im się wyróżnić – mówi Beata Bochińska – Oczekują czegoś więcej niż tylko właściwości funkcjonalne.

Świat wzornictwa i biznesu – trudna współpraca…, ale możliwa

Bliższa współpraca świata projektantów i przedsiębiorców to z pewnością konieczność

i przyszłość także polskiej gospodarki. Niemniej jednak obie strony borykają się wciąż

z trudnościami – w przypadku projektantów najczęściej jest to związane z problemem praw autorskich do ich dzieł, często naruszanych przez nieuczciwych przedsiębiorców.

Inne trudności dostrzega Tomasz Brzeziński, młody projektant nagrodzony w programie Fortis Young Design: – Największy problem to brak świadomości na temat designu. Przejawia się to tym, że w wielu dużych zakładach za wygląd produktu odpowiada konstruktor, a nie projektant. Kolejna sprawa to kopiowanie sprawdzonych rozwiązań z innych krajów. Bardzo wiele firm to robi nie dostrzegając możliwości, które daje polski design i kreatywność polskich projektantów.

Z kolei firmy poważnie myślące o inwestycji we wzornictwo napotykają na trudności związane z finansowaniem i ze znalezieniem młodych talentów.

Wzornictwo – czyli lepszy produkt, większy prestiż

Mimo przeszkód okazuje się, że wielu polskich przedsiębiorców nie tylko dostrzega znaczenie designu dla rozwoju swoich firm, ale aktywnie korzysta z jego potencjału, wzmacniając pozycję konkurencyjną na rynku. Tak jest w przypadku klientów Fortis Banku.

– Wprowadzaniem dużej ilości nowych wzorów opakowań odróżniamy się od konkurencji. – mówi Dobrosława Miller, Dyrektor Departamentu Marketingu firmy Vitrosilicon, producenta pustaków szklanych – W tej branży design i innowacyjność mają bardzo duże znaczenie. Nieustannie, we współpracy z projektantami szukamy nowych rozwiązań montażu, nowych sposobów barwienia itp.

Design sprawdza się jednak nie tylko w branży budowlanej czy meblarskiej. Wie o tym Katarzyna Nawrocka z firmy COBI produkującej… zabawki: – Design jest bardzo ważnym elementem na rynku zabawek, decyduje o konkurencyjności naszych produktów. Dbamy o to, by nasze zabawki były innowacyjne, bezpieczne i edukacyjne, a te trzy cechy łączy właśnie odpowiednie wzornictwo. Tworzenie własnych projektów to także sposób na budowanie prestiżu firmy.

Fortis Young Design – platforma porozumienia

Fortis Bank Polska konsekwentnie wspiera przedsiębiorców w podnoszeniu konkurencyjności rynkowej i osiąganiu długofalowej pomyślności biznesowej. Dostrzegając trendy związane z rosnącym znaczeniem wzornictwa dla rozwoju firm, postanowił uruchomić we współpracy

z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego program Fortis Young Design.

– Stworzyliśmy ten program, aby dać przedsiębiorcom dostęp do nowych idei, rozwiązań, oryginalnych wzorów, które pomogą im rozwinąć prowadzone firmy. Naszym celem jest również wzajemne poznanie i przybliżenie świata projektantów do świata biznesu. Konkurs o stypendium im. Wandy Telakowskiej, to bardzo ważny element tych działań bo promuje młodych polskich projektantów, którzy tworzą nie tylko rzeczy ciekawe i piękne, ale przede wszystkim takie, które mogą spotkać się z dużym zainteresowaniem rynkowym i osiągnąć sukces biznesowy – mówi Waldemar Leszczyński z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Fortis Banku Polska SA

Fortis Bank Polska, w ramach działań edukacyjnych skierowanych do świata biznesu, stara się wspierać przedsiębiorców również w obszarze finansowania wzornictwa. Podczas cyklu konferencji poświęconych funduszom unijnym, eksperci Fortis we współpracy z Prezes IWP Beatą Bochińską, przekazują zainteresowanym przedstawicielom biznesu, w jaki sposób można ze środków UE finansować inwestycje w design.

To dopiero początek

Stypendium im. Wandy Telakowskiej pomoże młodym obiecującym polskim projektantom w rozwijaniu talentu przy jednoczesnym zrozumieniu wymagań i realiów rynkowych, a przedsiębiorcom da dostęp do innowacyjnych pomysłów. Fortis Young Design to jednak o wiele więcej.

– W ramach programu zaplanowanych zostało szereg wydarzeń, których celem jest zbliżanie tych dwóch światów. Już niebawem odbędzie się Festiwal Krajów Nadbałtyckich, na którym prace polskich designerów będzie można obejrzeć na tle prac projektantów z regionu. Planowane są także wystawy i specjalne seminaria dla przedsiębiorców – mówi Waldemar Leszczyński

Fortis Young Design jest elementem długofalowych działań edukacyjnych Fortis skierowanych do przedsiębiorców, których celem jest zapewnienie im narzędzi do ciągłego podnoszenia konkurencyjności na rynku i realizowania celów biznesowych.

Program wpisuje się w misję Fortis Banku Polska, zgodnie z którą firma na każdym szczeblu swojej działalności inicjuje i wspiera takie rozwiązania, które pomagają klientom osiągać długoterminową pomyślność finansową.