Telefony komórkowe w rękach dzieci

Informacje zgromadzone przez Acxiom Polska za pomocą Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług wskazują, że w co trzecim gospodarstwie domowych z dziećmi, dzieci posiadają własne telefony komórkowe. Zwykle dziecko jest posiadaczem jednego aparatu telefonicznego, ale zdarzają się także przypadki (13% rodzin z dziećmi posiadających telefony komórkowe), gdzie pociecha posiada dwa telefony.

W związku z tym, że dodatkowy telefon dla dziecka to także dodatkowy wydatek w budżecie rodzinnym, na taki zakup mogą pozwolić sobie rodzice z wyższymi dochodami. W analizowanej grupie rodziny z dochodem przekraczającym 1800 PLN netto na miesiąc stanowią prawie 42%, podczas gdy w Polsce takich rodzin jest 29%. Odzwierciedleniem lepszej sytuacji finansowej świadczy również fakt częstszego korzystania przez dane rodziny z produktów finansowych takich jak karty kredytowe, lokaty terminowe czy akcje. Rodziny te nie oszczędzają specjalnie na cotygodniowych zakupach – ponad połowa z nich poświęca na ten cel ponad 150 PLN, częściej wyjeżdżają na wakacje (12% do krajów europejskich) i należą do grupy rodzin zmotoryzowanych (16% posiada więcej niż jedno auto).

Można wyraźnie zaobserwować, że istotna nadreprezentacja telefonów komórkowych u dzieci występuje w rodzinach, gdzie rodzice są czterdziestolatkami. Obserwacja ta może być dwojako uzasadniona. Po pierwsze czterdziestolatkowie to grupa wiekowa o największym potencjale zakupowym i poziomie zamożności. Ze względu na ustabilizowaną sytuację materialną, ekstra wydatek na dodatkowy telefon nie stanowi dla nich zbyt wielkiego obciążenia. Po drugie, czterdziestolatkowie najczęściej posiadają dzieci kilkunastoletnie, dla których posiadanie telefonu jest wręcz nieodzowne dla budowy relacji z rówieśnikami.

Rodzice pociech posiadających dzieci nieco częściej sami posiadają telefony komórkowe. Co ciekawe posiadają zarówno telefony abonamentowe (prywatne i firmowe) jak i telefony na kartę (oraz taryfy typu mix); przy czym telefonów abonamentowych jest o kilka punktów procentowych więcej. W rodzinach tych można spotkać telefony każdego operatora działającego na rynku, choć wyraźnie widać, że nieco większą penetracją mogą się poszczycić sieci Era oraz Orange (Idea).Wśród dzieci zdecydowanie większą popularnością cieszą się telefony na kartę, a wśród nich POP nieznacznie (o pół punktu procentowego) wyprzedza TAK TAK.