Telewizor na Gwiazdkę – raport popularności telewizorów XI 2012

Rok 2012 upłynął pod znakiem Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które odbyły się na boiskach Polski i Ukrainy. Tylko część Polaków mecze obejrzało na stadionach. Pozostali skorzystali z licznych stref kibiców, ale jednak najwięcej kibiców mecze obejrzało na własnych telewizorach.

Serwis Ceneo.pl sprawdził przed mistrzostwami jak wzrosło zainteresowanie telewizorami wśród kupujących w Internecie. Okazało się wtedy, że najlepszy czas na zakup telewizora dopiero nadejdzie.

Zainteresowanie telewizorami w pierwszym półroczu roku 2012 było na stałym poziomie.Popularność tej kategorii wiąże się raczej z sezonowością roczną.– mówił w czerwcu Jakub Walczak z biura prasowego Ceneo.pl. – Tradycyjnie zainteresowanie telewizorami rośnie pod koniec roku – przed świętami Bożego Narodzenia. Wysoki trend utrzymuje się jeszcze w styczniu, by na wiosnę z reguły maleć.


Prognozy te sprawdzają się w stu procentach. Bowiem już od lipca lawinowo rośnie zainteresowanie telewizorami na Ceneo.pl, a w listopadzie i na początku grudnia znów nastąpi apogeum. Serwis przyjrzał się bliżej statystykom – jakie modele Polacy kupują przed Świętami?

3D – nowy król


Gdyby spojrzeć na wszystkie telewizory (LCD, LED, 3D, plazma) jak na jedną kategorię, to w listopadzie aż 88% całego ruchu przyjęłyby na siebie telewizory 3D i LED. Tendencja wzrostowa jest bardzo duża, gdyż jeszcze w czerwcu wskaźnik ten wynosił 65%. W całym roku 2012 telewizory 3D również wygrały pod względem popularności. 41% wyborów internautów w serwisie Ceneo.pl dotyczyło właśnie tych telewizorów. Kolejne 36% to telewizory LED. Telewizory LCD to już tylko 12% wyborów (w samym listopadzie tylko 8%), a plazma 8% (w listopadzie już tylko niecałe 4%).

Telewizory 3D królują również jeśli chodzi o najpopularniejsze modele. Na Ceneo znaleźć można 666 modeli telewizorów LED (41% całości), 415 w technologii 3D (26%) oraz 437 telewizorów LCD (27%). Telewizory plazmowe to 97 modeli czyli 6% całości. Natomiast jeśli spojrzymy na TOP20 modeli na Ceneo.pl w roku 2012 znajdziemy tam aż 10 modeli 3D, 8 LED i tylko 2 plazmy. Natomiast w samym listopadzie w TOP20 znalazło się 10 telewizorów 3D, 9 LED i tylko jeden LCD. Zabrakło już plazmy. W TOP10 podział łupów po połowie – 5 modeli 3D i 5modeli LED.

LP. MODEL RODZAJ NAJNIŻSZA CENA
1. Samsung UE-40EH5300 Telewizory LED 1 769 zł
2. Samsung UE-32EH5000 Telewizory LED 1 265 zł
3. LG 42LM660S Telewizory 3D 2 779 zł
4. Samsung UE-32EH5300 Telewizory LED 1 398 zł
5. Samsung UE-32ES5500 Telewizory LED 1 624 zł
6. LG 42LM620S Telewizory 3D 2 330 zł
7. Samsung UE-40ES5500 Telewizory LED 1 995 zł
8. LG 42LM640S Telewizory 3D 2 529 zł
9. Samsung UE-40ES6100WXXH Telewizory 3D 2 349 zł
10. Samsung UE-40ES6800UXXU Telewizory 3D 2 739 zł

Dwóch liderów


Serwis Ceneo przeanalizował również najpopularniejszych producentów sprzętów. W tabelce z najpopularniejszymi modelami w listopadzie widać, że ranking zdominowany jest przez dwóch producentów – Samsunga i LG. Czy podobnie wyglądało to na przestrzeni całego roku? Za 87% wszystkich modeli w TOP100 odpowiadają tylko trzej producenci – zdecydowanym liderem jest Samsung. Wyprzedza LG i Panasonika. Pozostałym producentom wiedzie się już nieco gorzej.

Samsung pozostawia też wszystkich w tyle jeśli chodzi o telewizory LED. Wśród 10 najpopularniejszych modeli aż 8 pochodzi właśnie od tego producenta. Jedyną kategorią, której nie opanował Samsung jest jeszcze technologia 3D. Mimo że w TOP10 Samsung ma 5 modeli, to na 3 pierwszych miejscach znajdują się telewizory firmy LG.

Cena wciąż ważna


Przy wyborze telewizorów ważne są między innymi przekątna obrazu, czy technologia, ale wciąż najważniejszym kryterium nadal pozostaje stosunek jakości do ceny. Przy zakupie nowego telewizora praktycznie nie trzeba zastanawiać się natomiast nad dekoderem DVB-T, pozwalającym odbierać telewizję cyfrową, gdyż praktycznie każdy nowy model jest w niego wyposażony.

Analizując zachowania klientów w serwisie Ceneo.pl zauważono jeszcze jedną ciekawą rzecz jeśli idzie o cenę. Otóż średnia cena wszystkich telewizorów zdecydowanie odbiega od średniej ceny najpopularniejszych telewizorów.

Różnica jest znacząca i wynosi prawie 40%. Oznacza to, że najchętniej wybierane modele to nie są te z najwyższej półki. Jeszcze nie kupujemy hurtowo telewizorów największych i najdroższych. Mówi o tym również statystyka najpopularniejszych przekątnych obrazów. Wśród TOP20 tylko 3 modele to egzemplarze z przekątną ekranu powyżej 42″.

Mimo szalejącego kryzysu Polacy wciąż chętnie sięgają po nowe telewizory. Szacuje się, że telewizor znajduje się w 97% polskich gospodarstw domowych, ale modele wybieramy wciąż nowsze i lepsze gdyż technika poszła bardzo do przodu. Mimo, że nowy telewizor to wydatek raz na przynajmniej kilka lat, to jak co roku, w Święta Bożego Narodzenia wiele osób zobaczy Kevina w całkiem nowym telewizorze, coraz częściej też w technologii 3D.

Źródło: Ceneo