To były największe innowacje finansowe minionych lat. Podsumujmy wyniki rankingu Złoty Bankier 2009-2014

Wielkimi krokami zbliża się ranking Złoty Bankier. Nagrodzimy najlepsze produkty finansowe i banki gwarantujące swoim klientom najwyższą jakość obsługi. Tradycyjnie przyjrzymy się też innowacyjnym produktom, które zdaniem ekspertów zasługują na szczególne wyróżnienie.

Złoty Bankier organizowany jest od 2009 roku. Tegoroczna edycja zostanie przeprowadzona w zmienionej formule. Położymy większy nacisk na jakość obsługi wielokanałowej i merytorykę oceny poszczególnych produktów i usług. W Polskę wysłaliśmy setki „tajemniczych klientów”, którzy odwiedzą 1200 oddziałów 18 banków, oceniając kompetencje pracowników w zakresie prezentacji, doradztwa i sprzedaży rachunku osobistego. Badanie przeprowadzą partnerzy merytoryczni TNS Polska i Obserwatorium.biz. Nagrodą główną będzie statuetka Złoty Bank  za najwyższą jakość obsługi we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.

Jak co roku przyznamy też nagrody i wyróżnienia w kategorii „Innowacja finansowa”. Wyboru dokonają eksperci, którzy na co dzień zajmują się oceną i recenzowaniem produktów bankowych.

Przygotowania do rankingu są dobrą okazją by przypomnieć największe innowacje minionych lat. Z perspektywy czasu możemy ocenić, które z produktów wyróżnionych w poprzednich edycjach wyprzedziły epokę i wyznaczyły trendy, a po których –  mimo że innowacyjnych na owe czasy  – dziś nie ma już śladu. Nie oznacza to jednak, że były to chybione pomysły. Wiele z nich przetarło szlaki dla innych wdrożeń.

2009


I miejsce – Inteligo za debet w telefonie komórkowym

II miejsce – eurobank za rachunek oszczędnościowy z dzienną kapitalizacją odsetek

III miejsce – Polbank za minikartę Era PayPass

W roku 2009 kapituła ekspertów za największą innowację uznała debet udzielany przez telefon komórkowy klientom Inteligo. Wówczas bankowość mobilna – w obecnym tego słowa znaczeniu – dopiero raczkowała i taka usługa była nowością. Drugie miejsce przyznano Eurobankowi, który wprowadził rachunek oszczędnościowy z dzienną kapitalizacją odsetek. W tamtym okresie dzienna kapitalizacja pozwalała wypracować większy zysk na produktach oszczędnościowych. Trzecie miejsce przyznaliśmy Polbankowi za Minikartę Era PayPass, czyli pierwszą naklejkę na telefon do płatności zbliżeniowych.

2010

I miejsce – Bank PEKAO SA za biometrię w bankowości elektronicznej dla korporacji

II miejsce – Citi Handlowy za Program ZTM – karta miejska

III miejsce – PKO BP za Kartę debetową PKO Ekspres w standardzie EMV

Rok później największą innowacją wybrano biometrię w bankowości korporacyjnej Banku Pekao. Dziś usługi biometryczne coraz śmielej zaglądają do bankowości, ale wciąż nie są standardem. Citi Handlowy został doceniony za kartę płatniczą z zakodowanymi funkcjonalnościami karty miejskiej. Dziś tego produktu nie ma już w ofercie. Trzecie miejsce przyznano PKO Bankowi Polskiemu za masowe wdrożenie kart płatniczych z technologią EMV.

2011


I miejsce – Alior Bank za możliwość opłacania rachunków w oddziałach za darmo

II miejsce – Citi handlowy za Foto Kasę

III miejsce – mBank i MultiBank za kredyt samochodowy online

W 2011 roku kapituła przyznała pierwsze miejsce Alior Bankowi za umożliwienie opłacania rachunków za damo w placówkach. „Sięgając po nieubankowioną  klientelę i celnie identyfikując jej potrzeby, zdołał jednocześnie nawiązać relację z segmentem rynku pozostającym dotychczas poza obszarem zainteresowania banków. Strategia poszerzania rynku w tak nieszablonowym wykonaniu jest, zdaniem Kapituły, istotną nowością w polskim sektorze bankowym.” – napisano w uzasadnieniu. Drugie miejsce otrzymał Citi Handlowy za usługę FotoKasa, czyli możliwość opłacania rachunków za pomocą aplikacji mobilnej. Pomysł okazał się przełomowy – dziś taką możliwość oferuje kilka banków. Ostatnie miejsce na podium zgarnęły mBank i Multibank, które wdrożyły możliwość wnioskowania o kredyt samochodowy online.

2012


I miejsce – Alior Bank za Alior Sync

II miejsce – PKO Bank Polski za internetowe SKO

III miejsce – mBank, Polbank EFG za wdrożenie płatności NFC z MasterCard, T-mobile i Orange

Innowacją roku 2012 zdaniem ekspertów był Alior Sync, czyli pierwszy bank ery 2.0. Obok podstawowych funkcjonalności oferował także wiele nieszablonowych usług, takich jak przelewy przez Facebooka czy strefa rozrywki. Dziś po Alior Syncu nie został już ślad – bank zmienił się w T-Mobile Usługi Bankowe. Drugie miejsce przyznano internetowemu projektowi Szkolnych Kas Oszczędnościowych wdrożonemu przez PKO Bank Polski. Kapituła wyróżniła także podmioty biorące udział w pierwszych komercyjnych wdrożeniach mobilnych płatności zbliżeniowych.

2013


I miejsce – Inteligo i PKO BP za aplikację mobilną IKO

II miejsce – Bank Pekao SA za płatności mobilne PeoPay

III miejsce – Idea Bank za platformę kredytową online

Przełomową innowacją roku 2013 wybrano płatności mobilne IKO wdrożone przez PKO Bank Polski i Inteligo. Płatności te stały się podwaliną do powołania Polskiego Standardu Płatności i wdrożenia płatności mobilnych Blik. Drugie miejsce zajął konkurencyjny system Banku Pekao – PeoPay. Bank przetarł szlaki bezgotówkowym formom płatności w sieci sklepów Biedronka, która wówczas była ostoją gotówki. Trzecie miejsce przyznano Idea Bankowi za platformę kredytową pozwalającą na szybkie udzielanie kredytów online. Dziś usługa ta nie jest już oferowana.

2014


I miejsce – Bank Pekao za mobilne płatności w technologii HCE

II miejsce – Meritum Bank za bankowość głosową

III miejsce – BOŚ Bank za BOŚ EKOsystem

Bank Pekao był pierwszym bankiem w Polsce, który wdrożył płatności mobilne w systemie HCE. Kapituła uznała, że była to największa innowacja 2014 roku. Wszystko wskazuje na to,  że ten system płatności mobilnych stanie się wkrótce standardem na polskim rynku. Na drugim miejscu wyróżniono bankowość głosową Meritum Banku, czyli możliwość obsługi aplikacji mobilnej za pomocą komend głosowych. Po fuzji Alior Banku z Meritum Bankiem usługa ta została wycofana z oferty. Ostatnie miejsce na podium zajął BOŚ Bank z pakietem proekologicznych produktów finansowych.