Zakup nowego samochodu dla statystycznego Kowalskiego, wiąże się zazwyczaj z nie lada wydatkiem, który często przewyższa możliwości finansowe wielu gospodarstw domowych. Działające w Polsce instytucje finansowe, w tym banki samochodowe, coraz częściej oferują nowatorskie rozwiązania i metody finansowania nabycia samochodu.
Produkty te, charakteryzują się niskimi comiesięcznymi kosztami finansowania oraz bezproblemową wymianą auta na nowe co 3-4 lata. Aby móc wyjechać nowym samochodem z salonu, w wielu przypadkach wystarczy wygospodarować co miesiąc nieco ponad 400 zł.
Zainteresowanie klasycznymi kredytami samochodowymi spada, a rynek tych form finansowania w 2013 roku skurczył się o prawie 20%, w porównaniu do roku 2012. Banki samochodowe, analizując zmieniającą się sytuację, zaczęły oferować alternatywne rozwiązania umożliwiające zakup auta, które charakteryzują się większą elastycznością dla klientów. Oparte są one głównie na stałej, niskiej miesięcznej racie.
– Raty, które musimy spłacać, nie są tak dotkliwe dla domowego budżetu, ponieważich wartość jest blisko o połowę mniejsza, niż w przypadku standardowych kredytów. Takie modele finansowania nabycia czterech kółek od lat z powodzeniem funkcjonują w Europie Zachodniej– mówi Bogdan Grzybowski, Dyrektor ds. Sprzedaży w Toyota Bank Polska
Jak to działa?
Finansując nabycie nowego auta za pomocą innowacyjnych produktów bankowych typu „niska rata”, w czasie trwania umowy spłacamy tylko koszt odpowiadający utracie wartości posiadanego samochodu. Kredyt możemy spłacać przez 2,3 lub 4 lata, a po tym czasie zwrócić samochód i w ramach kolejnej umowy, wziąć nowy model. Jeśli natomiast pod koniec kontraktu, postanowimy zatrzymać swoje auto, możemy spłacić pozostałą wartość jednorazowo lub rozłożyć ją na dogodne raty. Co ważne, decyzję tę można podjąć tuż pod koniec trwania umowy kredytowej, dzięki czemu mamy sporo czasu na zastanowienie się czy dany model nam odpowiada.
– Dużym atutem produktów typu „niska rata” jest to, żenie musimy spłacać tzw. ostatniej raty balonowejza posiadany samochód. Wystarczy, że po upływie okresu kredytowania, zdecydujemy się na wymianę auta na nowe. Wtedy dealer wykupi od nas stary samochód po cenie rynkowej, a różnica między jego wartością i wysokością ostatniej raty, zostanie odpisana od wartości kupowanego samochodu – dodaje Bogdan Grzybowski.
Istotną kwestią może okazać się także marka i model danego samochodu, który chcemy zakupić, a dokładniej jego wartość rezydualna. Jest to prognozowana i najbardziej prawdopodobna kwota, jaką uzyskamy za pojazd po okresie naszej eksploatacji. Oczywiście im wartość ta jest wyższa, tym lepiej dla nas.
Nowatorskie kredyty typu „niska rata”, to przede wszystkim propozycja dla osób, które dużą wagę przywiązują do kontroli swoich finansów i nie lubią wydawać dużych kwot pieniędzy w krótkich okresach czasu. Program kredytowy, dzięki któremu możemy zakupić nowe auto na raty, jest rozwiązaniem wysoce rozsądnym – w zamian za niskie raty miesięczne, dostajemy od ręki nowy samochód z gwarancją.
Jak działa mechanizm kredytu samochodowego Niska Rata w Toyota Bank?
Wpłacamy na początku 30% wartości auta i od razu stajemy się jego właścicielem. Następnie przez trzy lub cztery lata płacimy comiesięczne raty kredytowe, tak aby pokryły one w sumie około 75-80% wyjściowej wartości pojazdu.
Pozostałe 20-25% wartości auta, nie będziemy musieli spłacać,gdy zdecydujemy się wymienić auto na nowe. Dealer Toyoty wykupuje wtedy stary samochód po cenie rynkowej, a różnica miedzy jego wartością i wysokością ostatniej raty zostaje odpisana od wartości kupowanego samochodu.
Przykładowo, kupując Toyotę za 70.000 zł, wpłacamy na początku 21.000 zł. Kolejne 35.000 zł spłacamy w ratach przez trzy lub cztery lata, a na koniec umowy, spłata ostatniej kwoty 14 000zł zostaje zawieszona. Jeżeli po tym okresie, zdecydujemy się na wymianę auta na nowe, dealer odkupi od nas dotychczasowe auto za cenę rynkową- około 30.000-35.000 zł, z czego 14 000 skierowane będzie na zamknięcie starego kredytu, a pozostała część 16 000 – 21 000 zł, może zostać wykorzystana na pierwsza wpłatę na kolejne auto.
– Jest to tzw.koncepcja „cyklu wymiany samochodu” w Toyota Bank.W przypadku aut z niższego segmentu, kosztujących do 40.000 zł,wartość miesięcznych rat może oscylować nawet w granicach 400-500 zł – dodaje Bogdan Grzybowski.