Tpay pokazuje dane. Tegoroczny Black Friday lepszy od poprzedniego

fot. Lightspring, Shutterstock

Tegoroczny Black Friday przypadał 29 listopada, a Cyber Monday wyjątkowo drugiego dnia grudnia. Ponownie Black Week przyciągnął uwagę konsumentów! Sprzedawcy odnotowali znaczny wzrost obrotów, a konsumenci najchętniej wybierali BLIKA i częściej niż rok temu decydowali się zapłacić kartą.

Dane operatora płatności Tpay pokazują, że w tym roku obroty internetowych sprzedawców w Black Friday wzrosły o 136% w porównaniu do pozostałych dni listopada, co oznacza o 20 p.p. lepszy wynik niż w ubiegłym roku!Cyber Monday również okazał się atrakcyjny – sprzedaż wzrosła tego dnia o 73%, a liczba transakcji prawie tyle samo, co w czarny piątek, bo odpowiednio o 53 i 51% w porównaniu do pozostałych dni listopada.

Rekordowa kwota 11 miliona USD wydawana przez konsumentów online na minutę w szczytowym momencie pokazuje fundamentalną zmianę w zachowaniach zakupowych w skali globalnej. Polski rynek e-commerce wchodzi w fazę dojrzałości, gdzie sukces zależy nie tylko od atrakcyjności cenowej, a przede wszystkim od możliwości zapewnienia bezpiecznego i wygodnego procesu zakupowego. Tegoroczne dane pokazują, że konsumenci dokonują transakcji coraz bardziej „smartnie” – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.

Ulubione metody płatności

W tym roku ponownie konsumenci najchętniej korzystali z płatności BLIKIEM utrzymał on pozycję lidera, osiągając 68,3% popularność, choć odnotował spadek o 14 p.p. w porównaniu do roku ubiegłego.Na drugim miejscu znalazły się przelewy online (Pay By Linki) z udziałem na poziomie 13%, co oznacza wzrost o 4 p.p. Karty płatnicze również zyskały na popularności, osiągając 11% (wzrost o 5 p.p.). Wyraźny wzrost zanotowały także portfele elektroniczne z wynikiem 6,5%, “rosnąc” tym samym o 3,5 p.p.

Płatności odroczone, choć wciąż mniej popularne, stanowiły 1,2% wszystkich transakcji, potwierdzając coraz większe zainteresowanie tym rozwiązaniem.

Globalne wykorzystanie płatności odroczonych wzrosło o 8,8%, generując sprzedaż na poziomie 686 miliona USD. W Polsce również obserwujemy rosnącą popularność płatności odroczonych, co w połączeniu z dominacją BLIKA, tworzy unikalny ekosystem płatniczy. Istotny jest także wzrost popularności kart płatniczych i elektronicznych portfeli, który zapewne łączy się z rosnącą popularnością zakupów na urządzeniach mobilnych oraz transakcji typu cross-border – komentuje Dawid Cichy.

Najpopularniejsze kategorie zakupowe

W Black Friday aż o 230% wzrosły obroty w branży AGD, RTV i elektronika oraz o 206% w branży Zdrowie i uroda w porównaniu do pozostałych dni listopada. Wśród pozostałych branż szczególnie dobrze poszło sklepom z kategorii Sport i outdoor (+128%) oraz Moda i akcesoria (+121%).Pod względem najwyżej średniej wartości koszyka najlepiej poradziła sobie kategoria Zdrowie i uroda – sprzedawcy odnotowali tam o 94% wyższe koszyki.

A liczba transakcji? Tutaj na prowadzenie wysunęła się elektronika wraz z AGD i RTV z wynikiem +108%.Black Friday i Cyber Monday 2024 ponownie zachęciły konsumentów do zrobienia większych zakupów, a internetowym sprzedawcom przyniosły spore wzrosty. Ostatnie dni listopada pozostają kluczowych momentami w kalendarzu e-commerce.

Źródło: Tpay.