Trendy na rynku telefonii mobilnej

Nasycenie indywidualnego rynku telefonii komórkowej w Polsce jest większe niż telefonii stacjonarnej i według obliczeń Komisji Europejskiej wynosi 110,8%. Średnia europejska to 124,5%. V Group S.A. widzi przyszłość sektora dystrybucyjnego w konsolidacji punktów sprzedaży produktów i usług operatorów sieci GSM.

Nasycenie polskiego rynku znajduje się poniżej średniej europejskiej, co oznacza, że polscy operatorzy komórkowi mają pole do działania, a nasz rynek ogromny potencjał. Ma to przełożenie na przychody spółek w branży telefonii ruchomej, które rosną każdego roku.

V Group rozumie chłonność tego rynku, dlatego planuje akwizycję kolejnych punktów sprzedaży sieci Plus poprzez spółkę zależną. Spółka posiada w obecnej chwili 5 punktów sprzedaży produktów i usług sieci Plus. Do końca roku planuje przejąć kolejne 7 do 10 w strukturze swojej grupy. Działalność holdingu V Group S.A. opiera się na przejęciach punktów sprzedaży produktów i usług operatorów sieci Plus na terenie całej Polski.

– Duże rozdrobnienie właścicieli punktów sprzedaży powoduje, iż pomimo wysokich standardów obsługi wdrażanych przez wszystkich operatorów komórkowych wciąż jest duży obszar do poprawy jakości. Wynika to z faktu, iż  właściciele punktów stosują nierzadko odrębne od wytycznych operatora standardy obsługi klienta. Dodatkowo dochodzą cechy niemierzalne obsługi jak życzliwość, uśmiech itp. Skoncentrowanie punktów sprzedaży w kilku silnych podmiotach dbających o wysokie standardy i narzucających dodatkowe procedury kontroli jakości  z czasem wyprze z rynku słabszych graczy. Wzrost jakości obsługi zaowocuje również zauważalnym wzrostem przychodów – mówi Robert Walicki, Prezes Zarządu V Group S.A.

Zgodnie z raportem Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) o stanie sektora telekomunikacyjnego w Polsce, penetracja rynku telefonii komórkowej wyniosła na koniec 2010 r. 123,2%. Oznacza to, że w kraju jest prawie 47 milionów aktywnych numerów telefonii mobilnej. Wzrost nasycenia sprzyja wzrostowi dochodów firm dystrybucyjnych. Głównie z powodu stabilizacji bazy klientów regularnie przedłużających umowy abonenckie. Właśnie to źródło stanowi przeważającą część dochodów punktów sprzedaży sieci komórkowych.
 
Potencjał rynku telefonii komórkowej wynika z możliwości przejęć i konsolidacji poszczególnych punktów sprzedaży jak i klientów. Taka sytuacja ma miejsce, głównie dzięki kwestii lokalizacji, która odgrywa kluczową rolę w dotarciu do klienta końcowego. Większość dotychczasowych punktów sprzedaży zlokalizowana jest w mniejszych miastach, gdzie są najczęściej jedynymi dystrybutorami sieci Plus, co dodatkowo wpływa na ich dochodowość. Mając na celu szybki rozwój holdingu będziemy przejmowali strategicznie zlokalizowane punkty sprzedaży w większych miastach, w tym w Warszawie, co pozwoli na wzrost przychodów oraz zysku dla akcjonariuszy – dodaje Robert Walicki.

Zgodnie z raportem UKE wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży w 2010 r. wyniosła ponad 42,8 mld zł i była o 1,9 proc. wyższa w stosunku do 2009 r. W końcu 2010 r. na polskim rynku telefonii komórkowej w użyciu było ok. 46,8 mln aktywnych kart SIM. Na 100 mieszkańców Polski przypadały zatem niemal 124 karty SIM, czyli o ok. 4,8% więcej w porównaniu z 2009 r. Wartość segmentu telefonii ruchomej mierzona przychodami z usług detalicznych wzrosła o 1,55% w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając prawie 19 mld PLN. Jest zatem o co walczyć.

V Group S.A. odnotowała w 2010 r. 3 016 256,84 PLN przychodów ze sprzedaży, z czego 72,3% przypadało na drugą połowę roku. Wtedy to zostały dołączone nowe punkty sprzedaży do sieci Inspirio Sp. z o.o., pierwszej spółki zależnej w grupie. Tym samym V Group S.A. zwiększyła przychody oraz zysk netto, który za 2010 r. wyniósł 172 613 zł. Dzięki kolejnym akwizycjom zaplanowanym w IV kwartale 2011 r. zarówno przychody ze sprzedaży jak i zysk netto mają w przyszłym roku osiągnąć odpowiednio 22,9 mln zł i 1,85 mln zł netto.

Źródło: Unicorn Media