Serwis Wirtualny Nowoczesny Przemysł wskazuje ponadto, iż popyt na samochody ciężarowe przerósł możliwości producentów. W całej Europie na kupno nowej ciężarówki trzeba czekać nawet sześć miesięcy.
Dynamika rozwoju rynku motoryzacyjnego jak również rosnąca świadomość ubezpieczeniowa Polaków wpłynęła na rosnącą liczbę sprzedanych polis. Dodatkowo zwiększyła się konkurencja między firmami ubezpieczeniowymi, które dostrzegając potrzebę uatrakcyjnienia swojej oferty dodają coraz to nowe usługi do assistance drogowego. Dzięki tym czynnikom assistance komunikacyjny ulega ciągłej ewolucji.
Nowe świadczenia w ubezpieczeniach komunikacyjnych sprofilowano tak, aby zwiększyć funkcjonalność programów i komfort klientów. Ponadto na rynku pojawiły się nowe produkty tj. truck assistance czy specjalne pogramy skierowane do flot i towarzystw leasingowych.
Zmiany w assistance komunikacyjnym
W roku 1996, kiedy Grupa Europ Assistance rozpoczęła działalność na rynku polskim, usługi assistance były dodawane tylko do ubezpieczeń komunikacyjnych, dopiero potem, usługi assistance zaczęły być popularne również w innych rodzajach ubezpieczeń.
Początkowo na rynku komunikacyjnym usługi assistance były oferowane w dosyć podstawowej formie. Ograniczały się w szczególności do holowania samochodu po zaistnieniu zdarzenia ubezpieczeniowego. – W ostatnich latach można zauważyć silny wzrost świadomości użytkowników pojazdów, co powoduje potrzebę rozwijania usług dostosowując je do potrzeb rynkowych. Dzisiaj usługi assistance dodawane w pakiecie OC+AC są normalnym zjawiskiem, które nie kojarzą się z dobrem luksusowym, lecz bardziej z wartością dodaną niezbędną przy tego typu ubezpieczeniach – mówi Urszula Szwarc, Key Account Manager.
Usługi assistance drogowego do niedawna dedykowane były użytkownikom pojazdów osobowych i były dodawane przez producentów samochodowych do nowych pojazdów lub przez towarzystwa ubezpieczeniowe do pakietów komunikacyjnych. Obecnie na rynku pojawił się innowacyjny produkt assistance komunikacyjnego- truck assistance -skierowany do pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 ton, a oferowany głównie przez firmy finansujące zakup pojazdów ciężarowych.
Joanna Nadzikiewicz, Sales Director wskazuje, iż „Jakkolwiek celem oferowanych usług truck assistance jest, podobnie jak w przypadku pojazdów osobowych, zapewnienie natychmiastowej pomocy w przypadku zdarzenia powodującego unieruchomienie pojazdu, zakres świadczeń dla samochodów ciężarowych oraz sposób ich realizacji jest inny. Kierowca samochodu ciężarowego, któremu przydarzyła się na drodze awaria bądź kolizja, jest w o wiele trudniejszej sytuacji, niż kierowca samochodu osobowego. Rozmiar szkody jest często znacznie większy, a pomoc samemu obie w zasadzie niemożliwa. Do świadczenia usług truck assistance potrzebny jest też inny sprzęt specjalistyczny (np. dźwigi, pojazdy do holowania), dlatego dysponujemy tutaj odrębną siecią usługodawców”.
Aby idealnie dopasować produkt do konkretnej grupy odbiorców należy skonstruować pakiet dokładnie według potrzeb i oczekiwań klientów. W truck assistance klient ma do wyboru różne warianty tego produktu, które różnią się między sobą zarówno zakresem terytorialnym programu jak i samym wachlarzem świadczeń.
Wariant podstawowy to pomoc po wypadku drogowym na terenie Polski. Wariant rozszerzony gwarantuje pomoc po wypadku również na terenie Europy, a w tym w części europejskiej Rosji. Wariant luksusowy, zaś może obejmować także pomoc na wypadek awarii, zarówno w Polsce jak i za granicą.
Dodatkowo oprócz podstawowych świadczeń tj., np. naprawa na miejscu zdarzenia, podnoszenie pojazdu czy holowanie, w ofercie znajdują się również inne przydatne świadczenia, jak np. pomoc medyczna dla załogi pojazdu, zakwaterowania w hotelu, dozór ładunku, organizacja pomocy w przeładunku towaru. Pakiet truck assistance wzbogacony jest także o możliwości skorzystania z całodobowych serwisów informacyjny czy pomocy administracyjnej (np. pomoc w porozumieniu się z przybyłą na miejsce zdarzenia policją lub wykonywanie tłumaczeń dokumentów, np. raportów policyjnych).
Truck assistance a sieć dostawców
Przygotowując się do wprowadzania danego programu niezwykle ważna jest sieć dostawców jak również jakość obsługi klienta.
Aktualnie Europ Assistance Polska dysponuje siecią ponad 100 dobranych według surowych kryteriów usługodawców w Polsce posiadających sprzęt niezbędny do oferowania usług truck assistance. Jakość dostarczanych przez partnerów usług jest systematycznie badana przez wyodrębniony dział współpracy z dostawcami. Poza granicami Polski firma ma do dyspozycji sieć usługodawców zagranicznych filii.
Przyszłość assistance komunikacyjnego w Polsce
Assistance samochodowy w Polsce jest najlepiej rozwiniętą i wykorzystywaną usługą assistance. Wraz ze wzrostem świadomości ubezpieczeniowej i assistance wśród Polaków, będą rosły oczekiwania odbiorców tej usługi, co wpłynie na zmianę oferty towarzystw ubezpieczeniowych czy firm leasingowych. Assistance drogowy ulegnie zatem dalszej ewolucji.
Firma szacuje, iż z roku na rok liczba dodatkowych usług w pakietach assistance komunikacyjnego będzie wzrastać, a nowoczesne produkty tj. truck assistance będą w Polsce coraz bardziej popularne.