Trzeci kwartał bardzo dobry dla branży usług faktoringowych

Według danych Polskiego Związku Faktorów (zwanym dalej PZF), skupiającym 10 największych instytucji tego sektora, wartość wykupionych wierzytelności firm zrzeszonych w związku w ciągu dziewięciu miesięcy 2006 roku wyniosła 9 705,5 mln PLN, co daje wzrost obrotów w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego o 21 proc.

Obroty Faktorów w mln PLN

* Raiffeisen Bank jest jedynym bankiem, który podaje wartość obrotów PZF. Kontynuator działalności Raiffeisen Faktoring.

Wartość obrotów całego rynku faktoringowego w Polsce po trzech kwartałach tego roku szacuje się na ponad 12,3 mld PLN.

Utrzymywanie trendu wzrostowego w branży i coraz wyższych obrotów wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na usługi faktoringowe wśród polskich przedsiębiorstw i duży potencjał polskich usług faktoringowych. Faktoring jest korzystną alternatywą pozyskania finansowania w porównaniu do kredytu i restrykcyjnych wymogów bankowych m.in. w zakresie zabezpieczeń.

Faktoring zyskuje na popularności wśród firm z branż: spożywczej, energetycznej, usługowej, hutniczej, stalowej, budowlanej czy komputerowej.

% udział w rynku Członków PZF w III kw. 2006 roku

Faktoring wraz z rozwojem gospodarki rynkowej jest coraz popularniejszą formą wspomagania płynności finansowej przedsiębiorstw, w 2005 roku z usług faktoringowych skorzystało 1 400 przedsiębiorstw, a spółki faktoringowe sfinansowały 1 400 000 faktur. Obroty całego rynku faktoringowego w Polsce w 2005 roku szacuje się na 14,2 mld PLN. Udział obrotów faktoringowych w PKB to ok. 2 proc.

Wartość obrotów Członków PZF w III kw. 2005 i III kw. 2006 roku w mln PLN

***

Factoring to rodzaj działalności finansowej polegającej na wykupie nie przeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw, należnych im od odbiorców z tytułu dostaw towarów lub usług, połączony z finansowaniem klientów oraz świadczeniem na ich rzecz dodatkowych usług. Na świecie faktoring jest od lat powszechnie stosowanym narzędziem finansowym.

Według definicji Ottawskiej z 1988 roku, firma faktoringowa wykonuje co najmniej dwie z czterech czynności: finansuje bezsporne i niewymagalne należności, prowadzi sprawozdawczość i konta dłużników, egzekwuje należności, przejmuje ryzyko wypłacalności odbiorcy. W większości krajów, w tym w Polsce, brak jest jednak szczegółowych rozwiązań prawnych odnoszących się do faktoringu.

Faktorzy (instytucje świadczące usługi faktoringowe) dostarczają przedsiębiorstwom środki finansowe. Firma korzystająca z faktoringu uzyskuje natychmiastowe finansowanie, dzięki czemu może spłacać swoje zobowiązania, planować zarządzanie finansami, w znaczący sposób minimalizować ryzyko ściągnięcia należności.

Podstawowe produkty oferowane przez faktorów to: faktoring krajowy z regresem/bez regresu, faktoring eksportowy oraz faktoring importowy (gwarancje zapłaty). Korzystając z faktoringu, firma uzyskuje natychmiastowe finansowanie, dzięki czemu zachowuje płynność. Może spłacać swoje zobowiązania, planować zarządzanie finansami firmy, w znaczący sposób minimalizować ryzyko ściągnięcia należności i przeciwdziałać negatywnym skutkom inflacji.

Typowy adresat faktoringu to firma prowadząca sprzedaż z odroczoną płatnością, mająca ograniczony kapitał własny i dostęp do kredytów bankowych, realizująca ekspansywną strategię zwiększenia obrotów m.in. poprzez stosunkowo długie terminy płatności. Firma ta jest stabilna finansowo, a co najważniejsze posiada stałych, wiarygodnych odbiorców.

Największym rynkiem usług faktoringowych jest Europa, na którą przypada ponad 70 proc. wartości globalnych transakcji z Wielką Brytanią i Włochami na czele. Kolejnymi rynkami są obie Ameryki (Stany Zjednoczone i Brazylia) oraz Azja (z Japonią i Tajwanem w czołówce) na te kontynenty przypada po 13 proc. światowego faktoringu.