Michał Macierzyński, PRnews.pl: W BRE Banku przez kilka ostatnich miesięcy zaszło dużo zmian. Ostatnio Prezes Lachowski ogłosił nowe cele Banku. Proszę pokrótce powiedzieć, na czym one polegają?
Obecnie trwają intensywne prace nad ponownym ukształtowaniem modelu kontaktów BRE Banku z klientami biznesowymi. Wdrożenie nowej strategii bankowości korporacyjnej będzie pierwszym i najważniejszym elementem całej, przewidzianej na najbliższe lata polityki.
Ponadto BRE Bank prowadzi także zaawansowane prace mające na celu dostosowanie struktury produktów oferowanych przez spółki Grupy do zmieniającej się strategii BRE Banku. Dalszy wzrost cross sellingu produktów BRE Leasing, Polfactor, Skarbiec TFI, czy CERI to jedno z zadań przyjętych na 2005 rok. Zwracam uwagę, że już dziś Grupa BRE Banku oferuje pełne spektrum produktów bankowych i niebankowych, takich jak leasing, factoring, usługi maklerskie.
Podstawowym celem, jaki stawia przed sobą BRE Bank jest zwiększenie rentowności banku i osiągnięcie w 2007 roku zwrotu na kapitale w wysokości 20% przed opodatkowaniem. Już kwartał otwarcia roku 2005 był dla Grupy BRE Banku najlepszy od 5 lat. Skonsolidowany zysk netto był ponad 2-krotnie wyższy niż rok wcześniej (ponad 64 mln zł) i jest to najlepszy skonsolidowany wynik BRE Banku od ostatnich 15 kwartałów. Zdecydowanie lepsze są także rezultaty podstawowej działalności, wykazujące w przypadku wyników odsetkowych, czy operacyjnych kilkudziesięciu procentową dynamikę. Powyższe wskaźniki świadczą o powodzeniu działań restrukturyzacyjnych, dokonanych z końcem ubiegłego roku i co najważniejsze dają realne przesłanki do zrealizowania planów rocznych, awizowanych w zarysie strategii na rok 2005 (290 mln zł zysku brutto na koniec br).
MM: Wracając do samego BRE Banku i zrębów jego nowej strategii – w jaki sposób chcecie się teraz pozycjonować na rynku?
SM: Zgodnie z nową misją, BRE Bank ma stać się najlepszą instytucją finansową dla wymagających Klientów korporacyjnych, zarówno z punktu widzenia Klientów, inwestorów i otoczenia, a także pracowników Banku.
BRE Bank nie będzie aspirował do obsługi całego spektrum polskich przedsiębiorstw, a jedynie do ściśle określonej grupy, dla której Bank posiada odpowiednią ofertę produktów i usług zgodnych z ich potrzebami. BRE Bank chce kierować swoje produkty zarówno do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw, które mają wysokie wymagania, co do zakresu i jakości produktów finansowych.
BREaktywacja zakłada ideę oferowania klientom korporacyjnym całego wachlarza produktów. Lepsza integracja w ramach Grupy BRE Bank ma doprowadzić do sytuacji, w której przedsiębiorca będzie miał możliwość wyboru spośród szerokiego spektrum produktów i usług potrzebnych do bieżącego funkcjonowania i rozwoju firmy. Już teraz Grupa BRE Banku oferuje wszystkie najważniejsze produkty i usługi finansowe dla przedsiębiorstw. Dzięki temu Bank zapewnia swoim klientom kompleksową i nowoczesną ofertę usług finansowych, dostosowanych do wielkości, wymagań i specyficznych potrzeb poszczególnych przedsiębiorstw, na poziomie lepszym niż konkurencja.
Najważniejszym wyróżnikiem BRE Banku są jednak pracownicy: kompetentni, słuchający klientów, aktywnie poszukujący najlepszych rozwiązań, zaangażowani i gotowi do przekraczania oczekiwań. Ludzie BRE Banku z wszystkich poziomów zarządzania i obszarów, są świadomi, że to właśnie oni, ich fachowość i podejście do klientów są najważniejszym czynnikiem trwałej przewagi konkurencyjnej.
Kolejny obszar, w którym chcemy się wyróżniać to kształtowanie relacji z klientami, w oparciu o wzajemne partnerstwo i doradztwo. Klient BRE Banku musi mieć pewność najwyższych umiejętności merytorycznych i standardów etycznych swojego opiekuna.
Chcemy być nadal liderem w tworzeniu unikalnych rozwiązań, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Wysokie umiejętności merytoryczne kadry pracowników, doświadczenie w pracy z najbardziej wymagającymi klientami na rynku korporacji kreuje w BRE kompetencje umożliwiające tworzenie na potrzeby pojedynczych klientów najbardziej wyrafinowanych rozwiązań. Elastyczność i nieszablonowe podejście do wymagań klientów należą do naszych głównych wyróżników. Ponadto BRE Bank zawsze był i jest nadal liderem w stosowaniu nowoczesnych technologii oraz unikalnych rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Będziemy stale podnosić swoją doskonałość operacyjną. Wychodzimy bowiem z założenia, że sprawne i niezawodne procedury dostarczania wyrafinowanych usług, również w odniesieniu do produktów ryzyka, a także kontrola procesu budowania relacji z klientami będzie określać BRE jako najsprawniej działający Bank na rynku.
Obecnie komunikacja z otoczeniem jest kształtowana w oparciu o trwałe i niepodważalne zasady, takie jak: duża otwartość, pełna przejrzystość, rzetelność i prostota informacji. Chcemy być także bankiem świadomym swojej odpowiedzialności społecznej, wynikającej z pozycji rynkowej, wysokiej renomy i reputacji.
MM: Przez ostatnie kilka lat był Pan jednocześnie rzecznikiem prasowym mBanku i osobą kierującą sferą komunikacji tej instytucji. Teraz jest Pan współodpowiedzialny za koordynację działań PR całej Grupy BRE Banku, gdzie mBank jest jedynie jej elementem. To duże wyzwanie. Proszę podzielić się swoimi przemyśleniami na temat komunikacji z rynkiem w tak odmiennych przecież organizacjach.
SM: Jestem przekonany, że niezależnie od wielkości i branży, w jakiej funkcjonuje obecnie przedsiębiorstwo, polityka informacyjna powinna być oparta na kilku podstawowych zasadach, dzięki którym będzie efektywna i satysfakcjonująca dla otoczenia: w szczególności Klientów, dziennikarzy oraz analityków rynkowych. Rzeczą najważniejszą jest przejrzystość i otwartość informacyjna rozumiana jako łatwy dostęp do informacji oraz szybkość reakcji. Sprawne przekazywanie informacji oraz dokładność, jakość i aktualność przekazu to klucz do efektywnej komunikacji. Kolejną niezwykle istotną kwestią w dobrej komunikacji jest dostępność i wynikająca z niej możliwość szybkiego kontaktu z kompetentnym rzecznikiem prasowym, który potrafi szybko reagować na aktualne wydarzenia.
Ważna jest także aktywność, rozumiana jako inicjowanie kontaktu z dziennikarzami przez pracowników biura prasowego, bowiem większość dziennikarzy kontaktuje się z bankami średnio tylko raz na miesiąc. W BRE Banku postawialiśmy na Internet jako najważniejsze narzędzie komunikacji i źródło informacji o banku. Już za tydzień uruchamiamy internetowe biuro prasowe BRE Banku i Grupy BRE.
Wracając do polityki informacyjnej mBanku. W badaniach przeprowadzonych w ubiegłym roku przez ARC Rynek i Opinia znalazł się on (podobnie zresztą jak MultiBank) w grupie banków najlepiej ocenianych przez dziennikarzy jako zdecydowanie zdominowany przez elektroniczną drogę przekazu, ze wskazaniem na optymalną intensywność mailingów oraz najwyższy wśród wszystkich banków poziom dostępności stron www i ocenę merytoryczną zamieszczanych informacji. W ogólnej ocenie polityki informacyjnej mBank uplasował się exequo z jednym z największych banków detalicznych w Polsce na pierwszej pozycji, co przy bardzo małym zespole i ograniczonych środkach finansowych na działania PR jest niewątpliwe dużym sukcesem. Obecnie, moim celem jest, aby BRE Bank oraz wszystkie spółki z Grupy prowadziły politykę informacyjną o najwyższych standardach na polskim rynku. Właśnie dlatego, od początku br. intensywnie zmieniamy komunikację BRE Banku zarówno w odniesieniu do analityków jak i mediów – i już obecnie jesteśmy postrzegani jako bank otwarty i udzielający szczegółowych informacji na swój temat, co jest odbierane jako przejaw szacunku i chęci współpracy z mediami i inwestorami.
Istotne jest, że po ostatnich zmianach BRE Bank zaliczany jest przez większość osób opiniotwórczych do czołówki instytucji finansowych o najwyższych standardach informacyjnych. Jest to tym bardziej widoczne, że poprzednia polityka informacyjna była oceniana jednoznacznie negatywnie. Obecnie zaś BRE Bank i działania komunikacyjne nowego rzecznika prasowego są postrzegane bardzo pozytywnie jako otwarte i nastawione na współpracę, co zostało potwierdzone w badaniach, które przeprowadziliśmy na początku maja na grupie analityków rynkowych, dziennikarzy i klientów.