Trzycyfrowe tempo wzrostu w najważniejszych kategoriach biznesowych Idea Banku

Grupa Idea Banku, czyli pierwsza w Polsce grupa kapitałowa wyspecjalizowana w obsłudze małych firm, osiągnęła w I półroczu bardzo wysokie wskaźniki rozwoju. Skonsolidowany wynik z działalności operacyjnej wzrósł o 130%. Grupa zarobiła netto w badanym okresie 12,7 mln zł.

– Stworzenie pierwszej w Polsce grupy kapitałowej, która w sposób kompleksowy obsługuje mikro firmy to, obok wypracowanych wyników finansowych, nasze największe osiągnięcie minionego półrocza – ocenia Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku. Dzięki powstaniu grupy, przedsiębiorca może pod jednym dachem otrzymać pomoc w prowadzeniu biznesu znacznie wykraczająca poza typowe usługi finansowe. – Może się do nas zgłosić już na etapie pomysłu na biznes. Przeprowadzimy go przez wszystkie procedury rejestracyjne i złożymy dokumenty w urzędach. Gdy firma zacznie już formalnie działać otrzyma od nas profesjonalną księgowość, a na dalszym etapie rozwoju najwyższej jakości usługi kadrowe czy doradztwo prawne. Będzie też w pełni zabezpieczona od strony finansowej mając do wyboru szeroką paletę produktów kredytowych, dostępnych już na starcie biznesu – wylicza Jarosław Augustyniak.

137 placówek w całej Polsce

W skład Grupy Idea Banku, obok samego banku, weszły m.in. pierwsza w Polsce sieciowa firma księgowa Tax Care (kontrolowana obecnie w 74%, a docelowo w 100% przez Idea Bank) oraz jeden z największych pośredników finansowych – Idea Expert (dawny PDK) – będący rynkowym liderem w sprzedaży kredytów samochodowych, a w ramach nowej strategii budujący specjalistyczne doradztwo dla małych i średnich firm. Kontakt klienta z grupą odbywa się, według danych na koniec czerwca, poprzez sieć 46 oddziałów własnych Idea Banku, 57 placówek Tax Care oraz 34 placówek Idea Expert. W sumie więc grupa dysponuje 137 placówkami w całej Polsce konsekwentnie rozbudowując sieć sprzedaży.

Czterokrotnie większe saldo kredytów i depozytów

Potwierdzeniem intensywnego rozwoju Grupy Idea Banku w I półroczu 2012 roku jest wzrost o 130% wyniku z działalności operacyjnej względem analogicznego okresu przed rokiem. Wyniósł on 15 886 tys. zł wobec 6 879 tys. zł w I półroczu 2011 roku. Na ten rezultat złożyły się m.in. znaczące dynamiki wyniku z prowizji i opłat oraz wyniku odsetkowego. Pierwszy z nich zwiększył się w skali roku ponad sześciokrotnie (o 519%), a drugi prawie trzykrotnie (o 179%). Osiągnięcie takiego tempa wzrostu w obu kategoriach było możliwe dzięki rozszerzeniu oferty produktowej dostępnej w poszczególnych spółkach z grupy oraz wysokiej sprzedaży zarówno kredytów Idea Banku, jak i produktów kilkudziesięciu zewnętrznych dostawców (ujętych w przychodach z pośrednictwa).

Na koniec I półrocza 2012 roku saldo kredytowe grupy wyniosło 2 402 mln zł i było o 253% większe niż na koniec I półrocza ub.r. Dla porównania, saldo depozytów wyniosło 2 872 mln zł i było o 265% wyższe niż na koniec czerwca 2011 roku. W I półroczu grupa wypracowała 12 694 tys. zł zysku netto.

Mały biznes nie odczuwa skutków kryzysu

– Mimo pogorszenia klimatu gospodarczego w Polsce nasi klienci nie odczuwają, aby sytuacja makroekonomiczna powodowała spadek ich bieżących dochodów choć sygnalizują pewne obawy co do przyszłości – informuje Jarosław Augustyniak. Prowadzone cyklicznie przez bank badanie nastrojów drobnych przedsiębiorców wykazuje, że większość z nich spodziewa się wzrostu dochodów w tym roku. W najnowszym badaniu, wykonanym w pierwszych dniach lipca na próbie 1005 osób prowadzących działalność gospodarczą, 52% respondentów oceniło, że zarobi więcej niż w 2011 roku, a 36% – że osiągnie dochody zbliżone do zeszłorocznych. Pewnym uzupełnieniem tych statystyk może być najnowsza publikacja NBP dotycząca realnych dochodów osiąganych z działalności gospodarczej i pracy najemnej. Wynika z niej, że od II kwartału 2011 roku pierwsze rosną wyraźnie szybciej od drugich.

Do końca 2012 roku nowe segmenty działalności

W II półroczu 2012 roku Grupa Idea Banku będzie koncentrować się na zacieśnianiu współpracy pomiędzy spółkami wchodzącymi w jej skład oraz rozbudowywać sieć sprzedaży. Będzie też dalej powiększać zakres swojej działalności, rozwijając m.in. takie segmenty, jak windykacja, faktoring czy leasing. Grupa będzie też ściśle współpracować z zewnętrznymi dostawcami, aby w każdej kategorii produktów adresowanych do drobnych przedsiębiorców móc zaproponować aktualnie najlepsze rozwiązanie dostępne na rynku.

Źródło: Idea Bank