Ponad 120 milionów złotych zysku, 3 miliardy złotych nowej sprzedaży (wg PSR) oraz ponad 45 procentowe zwiększenie sumy bilansowej w stosunku do 2008 roku – to wyniki Grupy EUROPA za 2009 rok. Pomimo spowolnienia gospodarczego Grupa EUROPA zakończyła ubiegły rok bardzo dobrymi wynikami.
Rok 2009 był kolejnym okresem wzrostu wyników finansowych całej Grupy EUROPA. Pomimo kryzysu, jaki dotknął całą branżę finansową, Grupa EUROPA zakończyła ubiegły rok zyskiem wynoszącym ponad 120 milionów złotych.
„W stosunku do roku 2008 nasz zysk wzrósł o niemal 11%. To wyjątkowy rezultat w bardzo trudnym okresie, który dotknął cały sektor finansowy” – mówi Prezes TU EUROPA SA i TU na Życie EUROPA SA Jacek Podoba.
Wartość sprzedaży Grupy EUROPA w 2009 roku, tj. składka przypisana brutto wg PSR, wyniosła 3 miliardy złotych. Grupa EUROPA wykazała w roku 2009 bardzo wysoką efektywność, wyrażoną m.in. w sięgającym 38,6% wskaźniku zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROE). Składka przypisana brutto wg MSR w 2009 roku wyniosła ponad 605 mln zł. i jest niższa niż w 2008 roku o 10,7 %.
„W roku 2009 umocniliśmy naszą silną pozycję w obszarze bancassurance. Pozyskaliśmy nowych, znaczących partnerów. W tym gronie znalazły się m.in. banki Alior Bank czy Dominet Bank. Wprowadziliśmy na rynek około 100 nowych produktów, podpisując ponad 2700 umów i aneksów na dystrybucję naszych ubezpieczeń” – dodaje Prezes Jacek Podoba.
Umacnianie pozycji firmy miało miejsce w wyjątkowo trudnej dla rynku sytuacji. W 2009 roku znacznie wzrosła szkodowość. Dla całego rynku ubezpieczeniowego dane za 3 kwartały pokazują niemal 24% wzrost odszkodowań w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych oraz ponad 87% dla towarzystw życiowych.* Dodatkowo pogorszyły się niemal wszystkie wskaźniki makroekonomiczne, między innymi do prawie 1,9 miliona wzrosła liczba bezrobotnych **, a banki znacznie zaostrzyły procedury przyznawania kredytów.
W 2009 roku Grupa EUROPA rozwijała także pozabankowe kanały dystrybucji swoich produktów, w tym, między innymi „Butik Inwestycyjny. Ubezpieczenia” – platformę dedykowaną pośrednikom finansowym, multiagencjom, czy brokerom. W ramach Butiku Grupa współpracuje już z 92 Partnerami. Grupa dynamicznie rozwjjała segment ubezpieczeń turystycznych, pozyskując ponad 80 biur podróży w samym tylko 2009 roku.
Dotychczasowy, szybki poziom rozwoju Grupy, a także plany dalszej, dynamicznej ekspansji, stanowiły podstawę decyzji o pozyskaniu dodatkowego kapitału z rynku publicznego w ramach emisji nowej serii akcji TU EUROPA.
„Nasza strategia przewiduje dalszy, dynamiczny rozwój, zarówno tam, gdzie posiadamy już mocną pozycję i przewagi konkurencyjne, jak i w nowych dla nas obszarach” – dodaje Prezes Jacek Podoba.
* źródło KNF, ** źródło GUS
Źródło: Europa