Tworzymy rzeczywistość bez barier płatniczych – rozmowa z Krzysztofem Polończykiem, prezesem First Data Polska

Minęło właśnie 200 pierwszych dni Pana prezesury. Co się w tym czasie wydarzyło i jak ocenia Pan kondycję firmy?

W mojej ocenie First Data Polska jest czołowym graczem z istotną pozycją na rynku. Dostrzegam i do­ceniam dokonania i widzę potencjał drzemiący w ogromnej wiedzy i do­świadczeniu pracowników i całej organizacji. Chcę podkreślić z całą mocą, że mówię to z perspektywy osoby związanej z firmą stosun­kowo niedługo.

Krzysztof Polończyk, prezes First Data Polska

Wywodzę się ze świata finan­sów, gdzie suma zawsze musi się zgadzać. I wynik mojego rachunku nie pozostawia wątpliwości. First Data to firma, która zbudowała polski rynek płatności, dynamicz­nie rozwija go, inspiruje i wskazuje kierunki zmian. Stworzyła branżę bezgotówkową w Polsce, urucha­miając pierwszy terminal płatniczy i wprowadzając pierwszą – i jak dotąd jedyną krajową – polską kartę płatniczą, a także outso­urcingową ofertę dla banków na zarządzanie kartami.

Dwie dekady później jest liderem mobilnych płatności zbliżeniowych: HCE, Google Pay, Apple Pay, i współtworzy sys­tem biletowy oparty na karcie NFC. Została wybrana jako wyłączny partner dostarczający terminale do urzędów i zainstalowała pierw­sze bezpłatne urządzenie w Pro­gramie Polska Bezgotówkowa, a najważniejszym wydarzeniem początku 2019 jest ogłoszenie współpracy z Samsung Electronics Polska i Cardtek nad najnowocześniejszym SoftPosem na rynku. First Data nie tylko tworzy nową bezgotówkową rzeczywistość, ale aktywnie pracuje nad rozwiązania­mi płatności jutra.

FIRST DATA W CZOŁÓWCE

Rynek nie stoi jednak w miejscu i w wielu segmentach działań First Data wzrosła nie tylko konkurencja, lecz także tempo zmian. Co stano­wi dziś największe wyzwanie?

W sektorze bankowym, dla którego świadczymy usługi outsourcin­gowe, jest to kolejna fala konsoli­dacji. Biorą w niej udział również nasi klienci – z pozytywnym lub negatywnym dla nas skutkiem. Ak­ceptujemy ten stan rzeczy jako na­turalną kolejność zdarzeń na rynku. Działamy na rzecz dalszego rozwo­ju naszego biznesu, doskonaląc na­szą ofertę produktową i usługową. Dzięki temu Bank Pocztowy wybrał nas na partnera outsourcingowego,  a z kolejnymi klientami trwają już rozmowy. Obsługujemy w tej chwili 20 banków i instytucji finansowych i zarządzamy 5,5 mln kart.

Dziś jednak świat finansów to nie tylko banki.

Dlatego otwieramy się na współ­pracę z firmami z branży fintech, które mają pomysł i ambicje, aby zaproponować klientom usługi płatnicze. Mamy już pierwszego partnera z tego sektora. Jednocze­śnie będziemy wspierać naszych bankowych klientów we współpra­cy z fintechami, zgodnie z wymo­gami PSD2.

Jaką rolę chce grać First Data w nadchodzących latach?

Coraz częściej partnerzy postrze­gają nas jako doświadczonego doradcę, łączącego światy ban­kowości i technologii w obszarze płatności, które doskonale znamy i rozumiemy. Jesteśmy w gronie pionierów zmiany, która ukształ­tuje rynek w najbliższym czasie. I wykorzystamy do tego unika­towe na polskim rynku kompe­tencje – outsourcera wspierającego wydawców kart, agenta rozlicze­niowego z największą na rynku ofertą usług dodatkowych oraz integratora innych rozwiązań.

Na marginesie dodam, że jeden z naszych bankowych klientów, który jesienią 2018 obchodził 10-lecie istnienia i współpracy z nami, był na początku start-upem i poszukiwał partnerów do wspar­cia działalności. Zaufaliśmy sobie i dziś Alior Bank, bo o nim mówię, jest w czołówce liderów innowacji w branży!

A jakie wyzwania stoją przed First Data Polska po drugiej stronie – w świecie akceptantów?

Odpowiadając krótko i wprost – utrzymać czołową pozycję na rynku agentów rozliczeniowych, którą zajmujemy nieprzerwanie od blisko 30 lat, i wyznaczać nowe kierunki. Ostatnie kilkanaście miesięcy upłynęło pod znakiem zmian, które nadały rynkowi płatności bezgo­tówkowych nową energię. Wyzwa­niem jest skutecznie działać w tych nowych warunkach.

Postęp technologiczny i zmiany społeczne w sposób zasadniczy zmieniają podejście przedsiębiorców do prowadzenia biznesu. Oczekują oni szybkich i wygodnych rozwiązań i szybka adaptują pojawiające się na rynku innowacje. Dlatego w 2019 nasza oferta produktowa będzie się skupiać na dynamicznym rozwoju trendu mobilności.

Czy to się udaje?

Z satysfakcją stwierdzam, że tak! I w wielu obszarach widać do­bre efekty. Pierwszym był sektor publiczny. Zostaliśmy wybrani na partnera programu POS GOV realizowanego przez Krajową Izbę Rozliczeniową i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Spełniliśmy wysokie wymagania przetargu, który określał konkret­ne funkcje terminali dla sektora publicznego, materiały szkolenio­we, możliwości operacyjne agenta rozliczeniowego – dostawy, edu­kację, serwis.

Jak podsumowałby Pan rok pracy z sektorem publicznym?

Intensywny i owocny. Dostarczy­liśmy terminale 1600 urzędom. Od momentu uruchomienia progra­mu Polacy zrealizowali w nich prze­szło 800 tys. transakcji bezgotów­kowych o łącznej wartości ponad 104 mln zł. Terminal znalazł się już w 60% uprawnionych jednostek, a w momencie startu był zaledwie w jednej na 10.

Podczas wielu spotkań z sa­morządowcami, które przybliżały korzyści z płatności bezgotów­kowych, zdobyliśmy wyjątkowe doświadczenie. Mogę powiedzieć, że zdobyliśmy unikatowe kompe­tencje we współpracy z urzędami. I jesteśmy gotowi je wykorzy­stać w nowej odsłonie Programu Polska Bezgotówkowa, który teraz obejmuje również sektor publiczny. To ważna zmiana, ponieważ płat­ności bezgotówkowe w urzędach i podległych im spółkach czy in­stytucjach to jeden z filarów nowej bezgotówkowej rzeczywistości.

Urzędy to nowa grupa odbiorców programu, który powstał z myślą o drobnych przedsiębiorcach. Czym First Data przyciąga głów­nych adresatów programu?

W tej grupie odbiorców samo pojawienie się terminala w punk­cie sprzedaży już stanowi zmianę jakościową. Firma poszerza krąg klientów o tych płacących bez­gotówkowo. Pokazujemy korzyści i usługi dodatkowe zarówno dla klientów, jak i punktu sprzedaży – wypłaty gotówki, doładowania telefonów, przewalutowania. Po­wiedzmy jednak szczerze – to dziś robi każdy gracz w programie. Wprowadziliśmy zatem wyróżniki First Data – nowe modele terminali, nowe instrukcje umożliwiające sa­modzielną instalację urządzenia, in­strukcje wideo na YouTube, a także specjalny portal internetowy, który umożliwia przedsiębiorcy kontrolę i przegląd transakcji.

TAM, GDZIE SKALA MA ZNACZENIE

 First Data Polska pracuje również ze średnim i dużym biznesem, którego do płatności bezgotówko­wych nie trzeba przekonywać.

Minione kwartały przyniosły nad­spodziewanie dobre wyniki. To utwierdza mnie w przekonaniu, że mamy najlepszą ofertę dla najbar­dziej wymagających klientów, któ­rzy oczekują najnowocześniejszych rozwiązań i partnera o odpowied­nich możliwościach technologicz­nych, operacyjnych i logistycznych.

Z kim First Data nawiązała współpracę?

Wybrali nas z branży retail m.in.: Dino i Komputronik, z sektora HORECA: nowy Hotel Europejski w Warszawie oraz sieć kilkunastu krakowskich restauracji. Niebawem ogłosimy kolejne duże kontrakty.

Rywalizacja na rynku nie prze­biega już na poziomie cen. Ceny są niskie, marże są niskie, różnice są już niewielkie. Najwięksi klienci oczekują przewagi jakościowej, którą daje technologia i innowacja. W ten sposób przekonaliśmy wielu klientów, m.in. Żabkę, i nie było to nasze ostatnie słowo.

Łącznie już blisko 65 tys. klien­tów wykorzystuje nasze terminale. Pozyskując nowych, cały czas pracujemy nad rozwiązaniami dla całej naszej bazy firm. Najświeższy przykład to uruchomienie akcep­tacji kart UnionPay. To największa organizacja płatnicza na świecie, mimo że działa właściwie wyłącz­nie na rynku chińskim. Dla polskiej branży HORECA i turystycznej to bardzo dobra wiadomość – goście z Chin będą mogli płacić własny­mi kartami bez potrzeby szukania kantorów. Jest to efekt nawiązania współpracy First Data i UnionPay na poziomie globalnym.

INNOWACJE LOKALNE I GLOBALNE

Co jeszcze First Data Polska czer­pie z międzynarodowego zasięgu z korzyścią dla klientów?

First Data jest światowym liderem elektronicznych płatności, obec­nym w ponad 100 krajach, prze­twarzającym ponad 3000 transakcji na sekundę o wartości 2,4 biliona USD rocznie.

Z jednej strony oznacza to dla nas udział w wielu fascynujących przedsięwzięciach. Jeden z na­szych menedżerów stoi na czele pionu retail w międzynarodowym zespole powołanym do pracy z największymi klientami w regionie EMEA. Pracuje w nim jeszcze kilku polskich menedżerów. Efektem ich działań było nawiązanie współpra­cy z francuską siecią hoteli Accord, pochodzącą z kraju, w którym First Data nie ma biura. W ten sposób jesteśmy gotowi pozyskiwać naj­większych klientów w całej Europie.

Z drugiej strony nasi specjaliści na miejscu, w Polsce, pracują nad rozwiązaniami dla klientów First Data na całym świecie. Solidną bazę do tego stanowi niemal 30 lat doświadczeń. Nie każde biuro First Data dysponuje takim zapleczem. My tak – dlatego korporacja po­wierzyła nam rozwój nowych pro­duktów i usług. Zajął się tym Digital Team, który jest jednym z centrum R&D dla całej korporacji.

Polska jest też rynkiem, na któ­rym testujemy wiele rozwiązań – choćby ze względu na upowszech­nienie płatności zbliżeniowych i mobilnych – zanim trafią do Azji czy Ameryki Łacińskiej.

Oprócz rozwijania i testowania nowych produktów, w Warszawie znajduje się centrum księgowo-rozliczeniowe pracujące na rzecz innych krajów First Data. To jeszcze jeden przykład naszego wsparcia dla korporacji.

Rynek bezgotówkowy w dużej mierze został zbudowany na terminalach i kartach. Dziś jednak karty stają się wirtualnymi tokena­mi, a coraz więcej funkcji terminala przejmuje oprogramowanie. Jak do tej zmiany szykuje się First Data?

Nad tym właśnie pracuje nasz zespól rozwoju produktów dla banków i akceptantów – zarówno największych sieci jak i MSP. I Polska, wśród innych biur First Data, doskonale będzie nadawać się do testowania tego rozwiązania.

Już dziś bilety papierowe zastępuje płatnicza karta zbliżeniowa plastikowa lub w telefonie. Toczą się prace nad fiskalizacją online i e-paragonem, przed nami wejście dyrektywy PSD2 i trwający Program Polska Bezgotówkowa. Pełne efekty pojawią się za dwa lub trzy lata i wtedy do realizacji transakcji będą potrzebne nowe rozwiązania i inne urządzenia. Kasy fiskalne online nie będą już drukować paragonów, a terminal zostanie zastąpiony SoftPosem, nad którym pracujemy z czołowym graczem branży mobilnej. Z ogromną satysfakcją mogę już ujawnić, że jest to Samsung Electronics Polska!

To pokazuje, że Polska wyznacza trendy w korporacji i ma jej pełne wsparcie w tworzeniu innowacji.

Może Pan wskazać czytelnikom taką lokalną, polską, innowację?

Doskonałym przykładem jest mobilna platforma First Data, która powstała w odpowiedzi na otwierający się rynek płatności NFC – z myślą o naszych banko­wych klientach. Dokonaliśmy zna­czących inwestycji w niezbędne technologie i stworzyliśmy siłami naszych inżynierów i menedżerów rozwiązanie unikatowe w skali korporacji i globalnego rynku. Do­cenili je klienci, było wielokrotnie nagradzane i wciąż jest rozwijane.

Tak samo było z rozwiąza­niem do rozliczania transakcji w systemach biletowych, które pojawia się w kolejnych polskich miastach. Włożyliśmy w nie wie­dzę, doświadczenie i technologię, zyskując wyjątkową przewagę na rynku.

Chciałbym podkreślić, że jeżeli First Data angażuje się w nowy segment rynku, robi to zawsze na 100%, wykorzystując wszystkie moce operacyjne i technologiczne oraz, oczywiście, talenty i energię pracowników.

 Czy polskie wyniki przekładają się na kondycję całej firmy?

First Data znacząco poprawia wyniki i bardzo się cieszę, że Polska też się do tego przyczynia. Poprawa wyników to między innymi efekt trzech przejęć z 2017 roku, które rozwinęły jej kompetencje w dzie­dzinie przetwarzania transakcji online oraz integracji technologii płatniczych, m.in. w biznesowych systemach ERP. Pierwsza spółka to BluePay – dostawca technologii do obsługi płatności online (Card Not Present). Korzysta z niej 77 tys. firm w USA i Kanadzie, których klienci generują transakcje o wartości 19 mld USD rocznie. Jej techno­logie zostały zaimplementowane w 450 systemach i platformach.

Druga spółka to CardConnect, która specjalizuje się w integracji technologii płatniczych w syste­mach ERP dla największych przed­siębiorstw, oferuje także własne rozwiązania dla małego i średniego biznesu, m.in. CardPointe oraz CoPilot. Z jej rozwiązań korzysta około 67 tys. firm, których klienci generują transakcje o wartości 26 mld USD rocznie.

Trzecią firmą jest Acculynk, dostawca technologii do rozlicza­nia i bezpieczeństwa płatności kartowych online, które zostały wykorzystane przez First Data, np. do uruchomienia akceptacji kart chińskiej organizacji płatniczej UnionPay oraz płatności mobilnych Alipay w Stanach Zjednoczonych.

 KULTURA ORGANIZACYJNA NA TAK

Osiągnięcia, o których mówi­my, nie byłyby możliwe bez odpowiedniego przygotowania organizacji, zaangażowania ludzi, kultury nastawionej na działanie. Jak to wypracować?

W First Data nazywam to ewo­lucyjną rewolucją. Ewolucyjną, ponieważ wielu naszych pracow­ników zatrudnionych jest u nas od powstania Polcardu i są praw­dziwą skarbnicą wiedzy. Rewolucję wprowadzają z kolei pracownicy przychodzący z innych firm i branż, nowe pokolenie. To daje fanta­styczny miks kompetencji. To jest prawdziwa wartość naszej firmy.

Z dumą dodam, że liczba pracowników przekroczyła już 500 osób i przeprowadziliśmy się do nowego biura. Nowoczesne i wygodne wnętrza dodadzą nam nowej energii do działania nad kolejnym innowacyjnymi projektami.

Czego jeszcze możemy się w takim razie spo­dziewać od First Data w najbliż­szym czasie?

Nasza skala lokalna jest już na tyle duża, że możemy rozważyć obsługę klientów zagranicznych na ościennych rynkach, którym zaproponujemy usługi ak­ceptacji i przetwarzania płatności w lokalnej walucie. W kręgu naszego zainteresowania są m.in. Czechy, Słowacja, kraje bałtyckie, Serbia, Chorwacja.

Niedawna sprzedaż kilku spółek w Europie powoduje, że możemy działać tam bez tworzenia konkurencji innym oddziałom First Data. Korporacja skupia się na najważniejszych rynkach w tej części świata – Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. To dla nas wielkie wyróżnienie, że jesteśmy w tej grupie krajów.

 Na koniec chcielibyśmy jeszcze zapytać Pana o prywatne pasje i zainteresowania.

Jestem wielkim zwolennikiem wszelkich aktywności sportowych. To doskonały sposób na dobre samopoczucie i kondycję, jeżeli w pracy wiele godzin spędza się przed ekranem. Moją zimową pasją od wielu lat jest snowboard. Z dyscyplin całorocz­nych to squash stał się sportem, w który zaangażowałem się naj­bardziej, biorąc regularny udział w zawodach. Aby poprawić kon­dycję, włączyłem również bieganie średniodystansowe. Intensywność rozgrywek sportowych ograniczyła trochę kontuzja, ale wciąż śledzę innych graczy i wyniki. Niebawem jednak wracam do gry i zapraszam wszystkich chętnych do klatki!

BIOGRAM

Krzysztof Polończyk został powołany na stanowisko prezesa First Data Polska w marcu 2018 roku. Kierownictwo korporacji doceniło jego zaangażowanie w realizację strategicznych kierunków rozwoju firmy – wzmacniania pozycji lidera innowacyjnych rozwiązań i projektów terminalizacji polskich firm i urzędów.

Krzysztof Polończyk w latach 2001-2006 pracował w Unilever Polska, gdzie specjalizował się w obszarze Business Finance. Kolejne doświadczenia zdobywał w Baxter Polska (branża farmaceutyczna), kierując w latach 2010-2013 działem finansów jako CFO i członek zarządu w Polsce oraz krajach nadbałtyckich. W 2013 przeszedł do Działu Regionalnego – najpierw CE, potem ECEMEA – w którym zarządzał obszarem Commercial Pricing. Do First Data Polska dołączył w 2016 roku obejmując stanowisko dyrektora finansowego. Od października 2017 roku jako członek zarządu i dyrektor finansowy pełnił obowiązki prezesa First Data Polska. Jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Żonaty, ma dwóch synów.