Tydzień dla internautów

Miniony tydzień to kolejne zmiany w bankowości na korzyść dla internautów. Nowa funkcjonalność, ułatwienia w rachunkach i szybsze płatności dla kupujących w sieci. Oprócz tego banki znowu obniżają marże kredytów hipotecznych. Początek października przyniesie kolejne kampanie w bankach.

Niższe marże kredytów hipotecznych to wyrażenie, które podnosi ciśnienie wszystkim, którzy zaciągnęli kredyty hipoteczne np. rok temu przy znacznie wyższych cenach. Ostatnie miesiące utwierdzają nas w przekonaniu, że kredyty hipoteczne mogą jednak być tańsze. Nie są to zmiany rewolucyjne, bo banki z reguły obniżają ceny dosyć symboliczne, jednak wyraźnie widać w marżach trend spadkowy.

Oprócz kolejnych obniżek kredytów hipotecznych, sektor bankowy odnotował kilka istotnych zmian w minionym tygodniu. Wraca kontrowersyjne zakończenie współpracy BRE z prezesem Grendowiczem. Powrócił także temat pośrednika Aspiro, który miał być sposobem na ratowanie sprzedaży produktów finansowych mBanku i MultiBanku w czasie kryzysu. Znowu modernizuje się Inteligo – internetowy produkt grupy PKO BP. Z kolei BZ WBK po miesiącu przerwy ponownie pojawi się z szybkimi płatnościami na platformie Allegro.

Zmiany kadrowe

Dla śledzących wszelkie zmiany personalne w bankach, miniony tydzień przyniósł dwie oficjalne wiadomości od potężnych graczy sektora bankowego. Ireneusz Fąfara złożył rezygnację z funkcji członka rady nadzorczej PKO Banku Polskiego, którą pełnił od 31 sierpnia 2009 roku. Uzasadniając swoją decyzję wskazał on na konieczność koncentracji aktywności zawodowej w Orlen Lietuva. Z kolei w konkurencyjnym BRE rada nadzorcza BRE Banku powierzyła Cezaremu Stypułkowskiemu, członkowi zarządu banku, pełnienie obowiązków prezesa zarządu banku. Nominacja wymaga jeszcze zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Ucichły kontrowersje w związku z zakończeniem współpracy banku z Prezesem Grendowiczem, jednak obydwie postaci z sektora bankowego są o tyle charyzmatyczne i znane w środowisku, że temat niewątpliwie będzie regularnie powracał na łamach prasy i portali informacyjnych.

ING dołączy do Aspiro

Pośrednik finansowy z Grupy BRE ma nowego partnera – ING Bank Śląski, którego kredyt hipoteczne będą od teraz także sprzedawane w punktach Aspiro. Bank zmienia się wizerunkowo z instytucji oszczędnościowej na wręcz bank hipoteczny. Kampanie reklamowe z Markiem Kondratem i sztab mobilnych doradców klienta mają pomóc bankowi w uzyskaniu dobrego wyniku sprzedażowego. Wprowadzenie oferty do Aspiro to jeden z wielu kroków w celu nawiązania walki z innymi doradcami. Potencjał wykorzystania punktów mBanku i MultiBanku daje spółce szansę na podjęcie rywalizacji, jednak reklama i marketing Asir w porównaniu liderem Open Finance to jeszcze zbyt duża bariera. Poza tym Aspiro nie pretenduje do marki absolutnie niezależnej, a wręcz przeciwnie. Model zakłada kojarzenie spółki z grupą BRE, jednak oferując zarazem także produkty finansowe innych banków.

Wyszukiwarka Inteligo

Ile czasu zajmuje statystycznemu klientowi nalezienie przelewu w historii swojego rachunku? Inteligo stwierdziło, że teraz nie będzie to miało większego znacznie, bo ich nowa wyszukiwarka ograniczy ten czas do kilku sekund. Bank zakończył etap testów i udostępnił klientom nową usługę. Zakres kryteriów poszukiwań został poszerzony o składniki opisu, w tym litery i cyfry. W praktyce oznacza to, że wystarczy pamiętać tytuł przelewu, aby intuicyjnie wyszukać transakcję. Chociaż taka zmiana wydaje się być mało istotną zmianą w porównaniu z wprowadzeniem nowego produktu bądź zmiany oprocentowania, jednak ułatwienia tego typu są niezmiernie ważne dla najbardziej aktywnych klientów bankowości elektronicznej.

Płacimy w internecie

Na początku września Bank Zachodni WBK nie porozumiał się z PayU i zniknęła z Allegro opcja „płace z Allegro” dla klientów BZ WBK. Minął dokładnie miesiąc i firmy doszły jednak do porozumienia. Usługa wróciła na platformę i klienci mogą sprawnie dokonywać szybkich przelewów za zrealizowane w sieci zakupy.

Kierunek przechodzenia usług finansowych w stronę płatności w internecie obserwujemy już od lat. Ostatni ruch mBanku, który wprowadził tego typu uproszczone płatności, ale za pomocą karty kredytowej bądź kredytu gotówkowego dowodzi, że dynamiczny rozwój tego rodzaju usług to tylko kwestia czasu. Jeśli jeden z czołowych graczy bankowości internetowej decyduje się na umożliwienie klientom robienia zakupów z błyskawicznym zaciągnięciem kredytu, to musi dobrze oszacować opłacalność względem ryzyka. Po okresie kryzysu finansowego inaczej patrzy się już na szybkie pożyczki bez formalności, chociaż zainteresowanie nimi wcale nie maleje.

Źródło: Bankier.pl