Niskie pożyczki zaciągane przez internet wypadły z łaski Polaków. Zaledwie 21% tego rodzaju zobowiązań ma wartość poniżej 500 zł.
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie Profi Credit, mniej więcej co piąta pożyczka brana przez internet nie przekracza 500 zł. Oznacza to, że 8 na 10 badanych szuka w sieci zdecydowanie większego, dodatkowego wsparcia. Kwot wyższych niż 1 tys. zł poszukuje zdalnie ok. 65% respondentów. Najpopularniejszym (23% wskazań) przedziałem wskazanym przez badanych są pożyczki mieszczące się między 1 001 zł a 2 000 zł.
Największa grupa badanych (17%), po pożyczkę wybiera się do banku. 4% odwiedza w tym celu stacjonarne punkty innych instytucji. 13% badanych przyznało, że bierze pożyczki przez Internet. Spośród osób, które zadeklarowały, że wzięły pożyczkę przez Internet, 41% zrobiło to tylko raz. Tych, którzy wzięli ją online dwa lub co najmniej trzy razy jest tyle samo – po 19%.
– Badanie pokazuje, że rynek dla online’owych pożyczek ratalnych dopiero się tworzy. Obiecująca jest wartość wnioskowanych kwot – mówi Jarosław Czulak, dyrektor Departamentu Marketingu w Profi Credit. – Sam wybór Internetu, jako miejsca zakupu pożyczki, też ma trend wzrostowy. Proszę zauważyć, że osób, które raz wzięły w ten sposób pożyczkę, jest mniej więcej tyle samo co tych, którzy skorzystali z sieci w tym celu wielokrotnie. To dobry prognostyk dla nas, ponieważ w tym roku planujemy uruchomić sprzedaż przez Internet.
Profi Credit prowadzi prace nad wdrożeniem w drugim półroczu online’owego kanału sprzedaży pożyczek ratalnych. Firma, zgodnie w wynikami badania, chce udostępnić przez Internet najpopularniejsze pożyczki, czyli te na wyższe kwoty. Pożyczki nadal będą dostępne również w stacjonarnych oddziałach Spółki.
– Rozbudowujemy sieć dystrybucji o nowy kanał, ale nie zamierzamy rezygnować z „obsługi naziemnej” – tłumaczy Jarosław Czulak – Wynika to z faktu, że specjalizujemy się w udzielaniu pożyczek na długie terminy i relatywnie wysokie kwoty. Klienci, zaciągając zobowiązanie na 25 tys. zł i 36 miesięcy, chcą samodzielnie zweryfikować firmę, poradzić się o doradcy. Zamierzamy im to nadal umożliwiać. Kanał online dedykujemy przede wszystkim tym osobom, którym zależy na szybkim uzyskaniu pieniędzy, bez konieczności wizyty w oddziale. Nadal jednak będziemy analizować zmiany na rynku i trzymać rękę na pulsie.
Dystrybucja pożyczek online, w porównaniu z korzystaniem z innych produktów finansowych, wciąż ma duży potencjał wzrostu. Największą popularnością wśród badanych cieszą się przelewy, które zdalnie realizuje 69% respondentów, 40% przez Internet sprawdza stan swojego ROR i prawie tyle samo (39%) doładowuje zdalnie kartę telefoniczną. Pożyczki, które w tym kanale osiągnęły dotychczas kilkanaście procent sprzedaży, wydają się dopiero nieśmiało zdobywać serca internautów. Dlatego też Profi Credit na obecnym etapie rozwój online’owego kanału dystrybucji traktuje komplementarnie do istniejącej już od 13 lat sieci oddziałów.
Badanie zostało przeprowadzone na przełomie maja i czerwca 2017 r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (computer assisted web interview) na próbie 937 Polaków w wieku 15-55 lat. Struktura próby była reprezentatywna dla populacji Polski ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania, region statystyczny GUS i wykształcenie.
Źródło: Profit Credit