Tymczasowy profil zaufany to propozycja dla tych osób, które chcą załatwić sprawy urzędowe online, ale nie mają konta w banku i nie mogą udać się do punktu potwierdzającego standardowy profil zaufany. Rozwiązanie tymczasowe będzie ważne przez trzy miesiące.
Za pomocą profilu zaufanego możemy załatwić szereg usług w e-administracji. Jest to elektroniczny podpis, który potwierdza naszą tożsamość. Profil zaufany można założyć za pomocą systemów bankowości elektronicznej jednego z 10 banków lub w jednym z 1500 urzędów na terenie kraju. Tymczasowy profil zaufany to natomiast propozycja dla tych osób, które nie mają konta w banku i ze względu na pandemię nie chcą kontaktować się z urzędnikami w placówkach.
– Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie wymagamy też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przenieśliśmy do internetu – dodaje szef MC.
W tym celu wykorzystana zostanie wideoweryfikacja, czyli weryfikacja tożsamości osoby podczas połączenia wideo. Żeby założyć tymczasowy profil zaufany należy odwiedzić stronę www.GOV.pl. Tam wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Następnie należy zdefiniować login i hasło oraz podać kilka podstawowych danych osobowych. W kolejnym kroku należy połączyć się z urzędnikiem, który potwierdzi nasze dane i zatwierdzi tymczasowy profil zaufany.
– Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Osobom, które są klientami banków umożliwiających założenie standardowego PZ, polecamy korzystanie z dotychczasowych możliwości – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Od początku tego roku profil zaufany założyło niemal 1 600 000 osób. Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata.