Tysiące pracowników PKO Banku Polskiego korzysta ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja w największym polskim banku wspiera m.in.: 1,4 tys. programistów w pisaniu kodów, 11 tys. pracowników w wyszukiwaniu dokumentów. PKO Bank Polski stworzył Centrum Kompetencji AI, które koordynuje rozwój tej technologii w banku.

PKO Bank Polski traktuje AI jako kluczowy element rozwoju. Sztuczna inteligencja wspiera pracowników i klientów banku, a jej wdrożenie odbywa się zgodnie z przepisami i zasadami ochrony danych. Bank buduje sztuczną inteligencję, aktywnie wdraża produkty oparte na AI i angażuje się w inicjatywy w ramach rozwoju otwartej nauki, innowacji i współpracy w środowisku technologicznym.

Podejście PKO Banku Polskiego opiera się na zasadzie „AI everywhere” – sztuczna inteligencja ma być obecna w każdym procesie i kanale, wspierać decyzje, automatyzować działania oraz tworzyć wartość dla biznesu. Strategia rozwoju koncentruje się na 5 filarach: edukacji, zgodności, adaptacyjności, wartości biznesowej oraz solidnych podstawach technologicznych.

„Przed nami trudne i ambitne zadanie – nasz sukces będzie polegał na płynnym i szybkim przyjęciu technologii AI do wszystkich obszarów banku. Chcemy szkolić naszych pracowników, eksperymentować, dbać o zgodność i budować narzędzia, które trwale poprawią sposób działania banku. Jest to jeden z filarów realizacji naszej strategii” – mówi Piotr Kostrzewa-Zalewski, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju, który kieruje pracami Centrum Kompetencji AI.

AI – narzędzie do lepszej pracy

PKO Bank Polski intensywnie wykorzystuje sztuczną inteligencję w codziennych działaniach.

Wspólnie z AI Lab OPI pod kierownictwem Marka Kozłowskiego z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) bank stworzył model RoBERTa 8k, dostępny na platformie Hugging Face, który pobrano już ponad 10 tys. razy. Model potrafi analizować dokumenty do 15 stron A4.

To dowód, że polskie modele językowe mają prawdziwe zastosowanie i warto je rozwijać.

Centrum Kompetencji AI – łączy siły

Niedawno powstałe Centrum Kompetencji AI wspiera wszystkich pracowników banku w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji – niezależnie od ich funkcji czy obszaru zadań. Centrum zbiera potrzeby biznesowe, rozwija projekty i współpracuje ze wszystkimi obszarami banku oraz spółkami grupy.

PKO Bank Polski traktuje sztuczną inteligencję jako kluczową kompetencję w budowaniu banku przyszłości, który nie tylko nadąża za zmianami, ale je współtworzy. Ta technologia wspiera ludzi, a innowacje przekładają się na lepsze decyzje, szybsze działania i większe zadowolenie klientów.

W fazie realizacji są już kolejne projekty, które jeszcze mocniej zintegrują AI z codziennym działaniem banku.