Ubezpieczenia online coraz powszechniejsze

Tak w wielkim skrócie można określić usługę sprzedaży online produktów ubezpieczeniowych. Korzystanie z możliwości kupna i sprzedaży internetowej jest coraz powszechniejsze. Transakcje dokonywane za pośrednictwem portali internetowych, które przy współpracy z firmami umożliwiają szybki dostęp do informacji o produkcie, a w konsekwencji jego zakup, cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm oraz ich klientów. Większość towarzystw ubezpieczeniowych wykorzystuje możliwości Internetu oferując w pierwszej kolejności pełną informację na temat dostępnych ofert. Bardziej rozbudowane witryny umożliwiają kontakt z agentem ubezpieczeniowym i obliczenie przybliżonych składek. Stąd już niedaleka droga do zawarcia transakcji online.

Taką możliwość oferują zarówno towarzystwa ubezpieczeniowe – na swoich stronach www, bądź we współpracy z bankami, jak i multiagencje ubezpieczeniowe – portale internetowe, które przy współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi prężnie rozwijają swoją ofertę sprzedażową. I tak np. „Supermarket ubezpieczeń komunikacyjnych” dostępny dla klientów mBanku, oferuje produkty towarzystw: HDI Asekuracja, Benefia, Go! Direct oraz BRE Ubezpieczenia. Portal Ubezpieczeniaonline.pl (www.ubezpieczeniaonline.pl) umożliwia zakup ubezpieczeń zdrowotnych firm: TU Cigna STU, TU Compensa S.A., Signal Iduna, TU Inter Polska, IHI czy Inter Global. Serwis Wygodnie.pl (www.wygodnie.pl) oferuje produkty TU Ergo Hestia (ubezpieczenia mieszkania/domu, w podróży, NNW, komunikacyjne, OC w życiu prywatnym oraz ubezpieczenie na życie) czy Benefia ( ubezpieczenia komunikacyjne).

Firmy ubezpieczeniowe dostrzegają coraz więcej korzyści ze sprzedaży swoich produktów online. Jest to odpowiedź na coraz większe zainteresowanie ich klientów tego typu usługą. Do niedawna ta forma sprzedaży była najbardziej powszechna w przypadku ubezpieczeń turystycznych. Obecnie coraz powszechniejsze staje się sprzedawanie ubezpieczeń komunikacyjnych, odpowiedzialności cywilnej, NNW, a nawet ubezpieczeń na życie. Klienci mogą dokonywać wyboru z bogatej gamy ofert. TU Compensa Życie oferuje Ubezpieczenie spłaty kredytu hipotecznego dla klientów mBanku, TU na Życie Warta S.A. – Indywidualne Ubezpieczenie na Życie i Dożycie – „XXI” INTERNET, Indywidualne Ubezpieczenie Terminowe na Życie INTERNET, Indywidualne Ubezpieczenie Inwestycyjne INTERNET). W przypadku zakupu ubezpieczeń na życie drogą internetową Warta oferuje 10% zniżki, natomiast przy zakupie ubezpieczenia inwestycyjnego – zwiększoną o 15% alokację składki w pierwszym roku trwania umowy. Swoją ofertę zakupu online ma także Generali Życie T.U. S.A. Towarzystwo oferuje za pośrednictwem mBanku ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym „LeoLife”. Dalej mamy Groupe Previor (Terminowe ubezpieczenie na życie „MiniMax”, Ubezpieczenie emerytalne „Prevoir Kapitał”).

W sieci aż roi się od wszelkiego rodzaju ubezpieczeń majątkowych. Poniższe zestawienie dostępnych na rynku internetowym ofert pokazuje jak powszechne staje się korzystanie z dobrodziejstwa, jakim jest Internet. Za pośrednictwem serwisu Allianz Direct TU Allianz Polska oferuje sprzedaż Ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, Ochrony Prawnej, Assistance, NNW), a także Ubezpieczenie w podróży Globtroter Direct. Z kolei AIG Polska ma w swojej ofercie online Ubezpieczenie kart płatniczych klientów mBanku „Pakiet Bezpieczna Karta”. AXA Polska z kolei oferuje swoim klientom możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego za pośrednictwem komunikatora internetowego Skype (nie jest to jednak „właściwa” sprzedaż przez Internet). W ofercie TU Benefia znajdziemy Ubezpieczenie mieszkań/domów „eDom” (wraz z home assistance i medical assistance), turystyczne „eVoyage” oraz komunikacyjne „eMoto”: OC, AC, NNW, Assistance. BRE Ubezpieczenia oferuje ubezpieczenia komunikacyjne dla klientów mBanku: ubezpieczenia OC, AC, NNW i Assistance. W przypadku TUiR Cigna STU S.A. sprzedaż drogą internetową prowadzi I Oddział Warszawa oferując: Ubezpieczenie OC osób fizycznych w życiu prywatnym, Ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą Cigna Bon Voyage, Ubezpieczenie OC medycznego personelu pomocniczego, pielęgniarek i położnych, właścicieli aptek, aptekarzy i techników farmacji oraz Ubezpieczenie zachorowania na raka piersi „Amazonka”. Elvia sprzedaje online ubezpieczenia podróżnych: Elvia Podróże, Elvia Woda, Elvia Góry, Elvia Praca oraz Elvia Biznes. Zainteresowani ofertą TU Ergo Hestia mają do wyboru: Ubezpieczenie domów i mieszkań, turystyczne „Hestia Podróże”, OC osób fizycznych w życiu prywatnym oraz NNW. Za pośrednictwem własnej strony internetowej oraz mBanku Generali Polska prowadzi sprzedaż: Ubezpieczenie podróżne „Lew Podróżnik”, Ubezpieczenie mieszkania/domu, domu w budowie, a także NNW – trwałe inwalidztwo. Ubezpieczenie komunikacyjne sprzedają w Internecie także: Link4 (OC, AC, NNW, Assistance „Pomoc 24”; przy zakupie polisy przez Internet klienci otrzymują 10% zniżki) oraz MTU S.A. („Mój samochód”: OC, AC, NNW, Assistance, pakiet „Moje cztery kółka”). W ofercie MTU S.A. znajduje się także Ubezpieczenie mieszkań/domów „Mój dom”, pakiet „Moje cztery kąty”. TU Signal Iduna to z kolei ubezpieczenia zdrowotne oraz podróżne: Signal Iduna Travel, Signal Iduna Ski, NNW RP, Signal Iduna Cudzoziemcy, Signal Iduna Travel + KR. Kolejnym Towarzystwem jest TUiR Warta S.A., którego oferta online zawiera Ubezpieczenie komunikacyjne „Warta Moto – Assistance”, turystyczne „Warta Travel”, mieszkań i domów „Warta Mieszkanie” oraz Ubezpieczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw „Warta MiŚ”. Z kolei PZU S.A. oferuje sprzedaż za pośrednictwem Banku Inteligo. Ubezpieczenia mieszkania, budynków i lokali mieszkalnych osób fizycznych, mienia firmy „PZU Partner – Minimum”, turystycznego „Wojażer”, OC w życiu prywatnym, NNW, Kompleksowe ubezpieczenie rowerzysty „Bezpieczny rowerzysta” oraz OC właścicieli pojazdów mechanicznych.

To obszerne zestawienie pokazuje jak bogata jest oferta internetowa Towarzystw Ubezpieczeniowych. Perspektywa rozwoju usługi sprzedaży online jest potęgowana coraz większym dostępem klientów do sieci. Jest bezpieczną transakcją, podobnie jak korzystanie z konta bankowego za pośrednictwem Internetu. Warto przypomnieć, iż wspomniana usługa dostępna jest od dawna i dzisiaj z powodzeniem banki poszerzają ofertę sprzedaży swoich produktów za pośrednictwem witryn internetowych.

Nad prawidłowym przebiegiem całego procesu sprzedaży polis ubezpieczeniowych czuwa Komisja Nadzoru Finansowego, która przygląda się ochronie praw klienta przy sprzedaży polis na odległość, tj. m.in. przez Internet i telefon. KNF sprawdza też odrębnie, w jaki sposób towarzystwa ubezpieczeniowe prowadzą likwidację szkód z komunikacyjnych polis OC. Na stronie www.knuife.gov.pl dostępny jest raport z 2005 roku „Sprzedaż ubezpieczeń przez Internet. Uprawnienia konsumenta – regulacje prawne a praktyka rynkowa”, w obszarze regulacji prawnej oraz oceny praktyki rynkowej sprzedaży ubezpieczeń przez Internet. Raport definiuje sprzedaż ubezpieczeń przez Internet jako: Udostępnienie takich narzędzi, które umożliwiają konsumentowi uzyskanie w systemie informatycznym oferty umowy ubezpieczenia w ścisłym, cywilnoprawnym rozumieniu tego słowa łącznie z podaną wysokością składki. Przyjęto jednocześnie, że nie jest konieczne, by przyjęcie oferty i w efekcie zawarcie umowy nastąpiło drogą elektroniczną, w tym z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego (…). Więcej informacji znajdziecie Państwo na http://www.knuife.gov.pl/ubezpieczenia/publikacje/internet.pdf.

Mechanizm sprzedaży internetowej jest bardzo prosty. Po wypełnieniu odpowiedniego wniosku na stronie internetowej multiagencji (np. www.ubezpieczeniaonline.pl), witrynie towarzystwa ubezpieczeniowego czy odpowiedniego banku, oraz dokonaniu kalkulacji składek i opłaceniu pierwszej z nich za pomocą karty kredytowej lub w drodze przelewu z konta internetowego, klient otrzymuje polisę, którą może wydrukować ze strony lub otrzymać pocztą e-mail. Następnie wszystkie dokumenty ubezpieczenia trafiają do niego pocztą.

Sprzedaż ubezpieczeń online to nowy trend, w którym Internet przestał być jedynie źródłem informacji o ubezpieczeniach, a zaczął być skutecznym narzędziem wykorzystywanym w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych do tego stopnia, że sprzedaż internetowa stała się wręcz obowiązkowym punktem oferty towarzystw ubezpieczeniowych.