Udany kwartał Grupy Idea Bank: zysk większy o 57%

W I kw. 2016 r. Grupa Idea Bank wypracowała 68,7 mln zł zysku netto skorygowanego o podatek bankowy. Wynik ten był o 57% lepszy niż przed rokiem. W I kwartale Grupa odprowadziła 7,6 mln zł podatku bankowego, który został ujęty w kosztach działania. Zysk netto Grupy uwzględniający to obciążenie wyniósł 61,1 mln zł i był o 39,5% większy niż w I kw. 2015 r.

Wzrost zysku netto jest przede wszystkim zasługą znacząco większego niż przed rokiem wyniku odsetkowego. Wyniósł on 125,3 mln zł i był aż o 66% większy niż w analogicznym okresie 2015 r. – Z sukcesem realizujemy politykę obniżania kosztu finansowania, co jest dużym osiągnięciem przy obecnym poziomie stóp rynkowych. Pozwoliło nam to wypracować NIM, czyli marżę odsetkową na poziomie 3,5% – wyjaśnia Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

Utrzymująca się na wysokim poziomie sprzedaż zarówno produktów kredytowych, jak też inwestycyjnych i ubezpieczeniowych, pozwoliła na osiągnięcie wyniku prowizyjnego na poziomie 104,9 mln zł, co oznacza wzrost o 18,2% rdr. Wzrost ten jest przy tym następstwem nie tylko aktywnej sprzedaży, ale też dywersyfikacji źródeł przychodu (leasing, faktoring, usługi księgowe, itp.). Podkreślenia wymaga jednak fakt, że z początkiem bieżącego roku Grupa przyjęła bardzo konserwatywną metodę rozliczania przychodów prowizyjnych, zgodnie z którą większość przychodów rozliczana jest w czasie. Efektem tej zmiany jest obniżenie wyniku prowizyjnego w ujęciu I kw. do IV kw. Nowa metoda będzie miała jednak pozytywny wpływ na wynik odsetkowy i marżę odsetkową w kolejnych okresach. 

W I kw. 2016 r. liczba kredytobiorców, korzystających z różnych produktów kredytowych Grupy, przekroczyła 100 tysięcy, a liczba wszystkich klientów wyniosła na koniec marca 248 tysięcy – Dane odnośnie liczby klientów, jak też wielkości portfela kredytowego potwierdzają fakt, że nasz udział w rynku usług bankowych dla małych firm wyraźnie przekroczył 10%. Uważamy to za duży sukces biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy najmłodszym bankiem na rynku polskim – zauważa Jarosław Augustyniak. W I kw. br. wyraźnie wzrosła nie tylko liczba klientów kredytowych i faktoringowych, ale też liczba przedsiębiorców posiadających abonamenty księgowe Tax Care oraz aktywnie korzystających z rachunków w Idea Banku. Według danych NBP, wartość należności banków od przedsiębiorców indywidualnych wyniosła na koniec marca br. 66,9 mld zł. Udział Idea Banku w tym zestawieniu, szacowany na podstawie sprawozdawczości do NBP, wyniósł 12,4%. 

W efekcie opisanych działań, w tym w szczególności aktywnej sprzedaży produktów kredytowych, suma bilansowa Grupy wyniosła na koniec marca 18,9 mld zł, rosnąc o 21,1% rdr. Pomimo przyrostu aktywów bank niezmiennie wykazuje bezpieczne poziomy kapitałów i funduszy własnych oraz wysokie wskaźniki wypłacalności. Na koniec marca współczynniki wypłacalności Banku (CAR) wyniósł 15% wobec 14% rok wcześniej. Bezpieczne poziomy wykazują tez współczynniki na poziomie skonsolidowanym – współczynniki wypłacalności CAR wyniósł 15%, a TIER1 – 10,3%. W II kwartale, zgodnie z decyzją WZA, baza kapitałowa grupy zostanie dodatkowo wzmocniona wynikiem wypracowanym w drugim półroczu 2015 r.

Grupa Idea Bank jest w trakcie procesu sprzedaży akcji GetBack. W połowie marca została podpisana umowa sprzedaży tej spółki konsorcjum funduszy private equity. Wartość transakcji wynosi 825 mln zł przy wartości inwestycji w tę spółkę na poziomie 270 mln zł. Zgodnie z umową, przeniesienie akcji GetBack powinno nastąpić nie później niż do końca lipca 2016 r., skutkując podniesieniem bazy kapitałowej Grupy Idea Bank w III lub IV kwartale.

– Grupa Idea Banku cały czas intensywnie się rozwija, zarówno poprzez wzrost organiczny, jak też inwestycje kapitałowe. Pomimo niesprzyjających warunków rynkowych oraz nowych wymogów i obciążeń publicznych, niezmiennie realizujemy strategię budowy grupy kapitałowej skupionej na obsłudze małych firm, konsekwentnie umacniając naszą pozycję we wszystkich segmentach tego rynku – podsumowuje prezes Idea Banku.