Udany rok dla Dom Development

Dom Development SA wypracował w 2009 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 704,4 mln zł oraz zysk netto na poziomie 80,2 mln zł. W ciągu całego 2009 roku Spółka sprzedała łącznie 792 mieszkania. W tym samym czasie przekazała klientom 1 546 lokali mieszkalnych.

Zarówno w III jak i IV kwartale 2009 roku sprzedaż mieszkań i domów w Dom Development była wyższa od oczekiwań. Łączne wyniki sprzedaży osiągnięte w II półroczu 2009 (530 mieszkań) były ponad dwukrotnie wyższe od wypracowanych w pierwszej części 2009 roku (262 mieszkania). Potwierdza to fakt, iż Spółka właściwie zareagowała na kryzys i wychodzi ze spowolnienia jako lider rynku.

W IV kwartale 2009, po ponad 15 miesiącach przerwy, spółka jako jedna z pierwszych rozpoczęła nowe inwestycje. W październiku 2009 roku do sprzedaży wprowadzone zostały dwa projekty: Osiedle Saska Kępa oraz Derby 9, razem 585 mieszkań. Oba projekty już od startu realizacji doskonale trafiły w oczekiwania rynku i szybko przyciągnęły pierwszych klientów.

Silna pozycja gotówkowa, duży bank ziemi oraz możliwości szybkiego wprowadzania do sprzedaży kolejnych projektów pozwalają Dom Development na efektywne wykorzystanie rynkowego odbicia do szybkiego i trwałego zwiększania udziałów rynkowych.

SPRZEDAŻ, PRZEKAZANIA I WYNIKI FINANSOWE


W 2009 roku Dom Development sprzedał łącznie 792 mieszkania netto (po uwzględnieniu rezygnacji). W samym IV kwartale 2009 roku sprzedaż netto Spółki wyniosła 300 mieszkań. Warto podkreślić, że sprzedaż w IV kwartale 2009 roku była wyższa od sprzedaży w analogicznym okresie ubiegłego roku o 226% i jednocześnie była najwyższa w całym 2009 roku. Jest to wynikiem zwiększonego zainteresowania klientów potwierdzającego wzrost realnego popytu na mieszkania, a przede wszystkim bardzo dużego zainteresowania nowymi, wprowadzonymi w październiku 2009 roku inwestycjami, szczególnie Osiedlem Saska Kępa.

Sprzedaż mieszkań w 2009 roku przedstawia poniższa tabela (dane netto, po uwzględnieniu rezygnacji):

 

szt.

IV kw. 2009

IV kw. 2008

Zmiana

2009

2008

Zmiana

 

Razem

300

92

+226%

792

994

-20%

 

W 2009 roku Dom Development przekazał klientom 1 546 mieszkań. W samym IV kwartale przekazane zostały 382 mieszkania.

 

WYNIKI FINANSOWE


Szczegółowe wyniki Dom Development S.A. przedstawiają się następująco (według IAS 18):


mln PLN

IV kw. 2009

IV kw. 2008

Zmiana

2009

2008

Zmiana

Przychody

189,6

112,7

+68,3%

704,4

883,7

-20,3%

Zysk netto

11,5

14,2

-19,2%

80,2

224,3

-64,2%

Spółka utrzymuje wysoką płynność oraz bezpieczną strukturę zadłużenia. Na dzień 31 grudnia 2009 roku Dom Development dysponował gotówką wynoszącą 230,8 mln zł, przy zadłużeniu wymagalnym w ciągu 12 miesięcy wynoszącym 134 mln zł.

DOM DEVELOPMENT WRACA NA ŚCIEŻKĘ SZYBKIEGO ROZWOJU


Dom Development stał się liderem trwającego odbicia rynkowego. Spółka perfekcyjnie wyczuła zapotrzebowanie rynku na nowe atrakcyjne projekty.

Po sukcesie dwóch pierwszych inwestycji, rozpoczętych roku 2009, Dom Development uruchomił w I kwartale 2010 trzy kolejne projekty: Osiedle Klasyków, Adria oraz czwarty etap Miasteczka Regaty, razem 593 mieszkania. Łącznie z wprowadzonymi w 2009 oferta Spółki zwiększyła się o 1 178 mieszkań i zdecydowanie zdominowała rynek nowych projektów. W zależności od sytuacji rynkowej Spółka gotowa jest w 2010 roku rozpocząć budowę i sprzedaż kolejnych 2 000 mieszkań w 11 projektach. Będą to zarówno nowe lokalizacje jak i doskonale przyjęte przez klientów kontynuacje dotychczasowych projektów.

Przy nadal restrykcyjnym podejściu banków do kredytowania sektora deweloperskiego silna pozycja gotówkowa Dom Development zapewnia Spółce elastyczność działania i dalszego umocnienia pozycji rynkowej i zwiększenia udziału w rynku w sytuacji kiedy wielu konkurentów nadal ma problemy.

STRATEGIA DOM DEVELOPMENT


Celem strategii Dom Development SA jest utrzymanie i umacnianie pozycji wiodącego dewelopera na warszawskim rynku mieszkaniowym. Spółka nadal koncentruje się na działalności na terenie Warszawy – najbardziej płynnym i zamożnym w Polsce rynku oraz głównie na segmencie mieszkań popularnych, w którym widzi naturalny, fundamentalny popyt.

 

,,Dom Development wraca na ścieżkę szybkiego rozwoju. Nasze wyniki sprzedaży w IV kwartale były istotnie lepsze od zakładanych, a początek 2010 roku również pokazuje, że pozytywne tendencje w sprzedaży utrzymują się. Wprowadziliśmy do sprzedaży już trzy nowe inwestycje w tym roku i przygotowujemy się do uruchomienia kolejnych, ponieważ widzimy, że ciekawe projekty w atrakcyjnych lokalizacjach cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, a my chcemy zapewnić naszym klientom jak najlepszy wybór. Dzięki bardzo dobrze przygotowanej i konsekwentnie realizowanej strategii możemy teraz efektywnie wykorzystać ożywienie na rynku, wprowadzając do sprzedaży – każdorazowo po dogłębnej analizie – kolejne inwestycje. Pozwala nam na to wysoką płynność, bezpieczna struktura zadłużenia i precyzyjna kontrola kosztów oraz pula opracowanych i gotowych do wprowadzenia projektów. Tym samym staliśmy się liderem rynkowego odbicia, co pozwoli nam szybkie i trwałe zwiększenie naszych udziałów w rynku” – powiedział Jarosław Szanajca, Prezes Zarządu Dom Development S.A.

Aby zdynamizować sprzedaż, nie tylko rozszerzamy naszą ofertę mieszkań, ale i wprowadzamy programy i udogodnienia ułatwiające naszym klientom zakup własnego lokum. Jako jeden z pierwszych w Polsce deweloperów uruchomiliśmy własny Dział Doradztwa Kredytowego, którego celem jest dobór optymalnego produktu finansowego, minimalizacja kosztów uzyskania kredytu i skrócenie czasu oczekiwania na jego przyznanie. Już dziś widzimy, że dział ten jest bardzo dobrze odbierany przez naszych klientów.” – dodał Jarosław Szanajca.

Źródło: Dom Development S.A.