Urząd Komisji Nadzoru Finansowego analizuje, czy polskie instytucje finansowe będą miały obowiązek informowania amerykańskich władz podatkowych o rachunkach bankowych prowadzonych na rzecz tamtejszych rezydentów podatkowych – poinformował w piątek PAP UKNF.
Takie rozwiązania wprowadza ustawa podatkowa przyjęta w USA w marcu 2010 r. Jak wyjaśniał w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami Leszek Tokarski, partner w dziale doradztwa podatkowego Deloitte, podatnikiem USA jest m.in. osoba, która posiada obywatelstwo amerykańskie, a na stałe rezyduje na przykład w Polsce lub polska korporacja, która ma ponad 10-proc. udział amerykański.
Chodzi o ustawę dotyczącą ujawniania informacji o rachunkach zagranicznych na cele podatkowe (Foreign Account Tax Compliance Act). Jej celem jest identyfikacja podatników amerykańskich, którzy posiadają rachunki w zagranicznych instytucjach finansowych, na przykład polskich bankach. Ma to służyć wyłapywaniu oszustów podatkowych.
„Wszelkie działania polskich firm finansowych, dotyczące przekazywania danych muszą uwzględniać polskie przepisy chroniące tajemnicę zawodową. W przypadku firm finansowych są to ustawy sektorowe, m.in. ustawa o obrocie instrumentami finansowymi czy Prawo bankowe. Dopóki nie ma żadnych umów międzynarodowych polskie podmioty kierują się krajowymi przepisami” – powiedziała PAP Marta Chmielewska-Racławska z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Dodała, że UKNF będzie analizował sprawę nowych obowiązków instytucji finansowych wobec władz USA.
„Jeżeli bank lub inna instytucja finansowa (na przykład towarzystwo ubezpieczeniowe lub dom maklerski) nie dostosuje się do nowych regulacji, to jego klienci, których obejmuje ustawa, utracą 30 proc. wpływów ze źródeł amerykańskich” – tłumaczył w czwartek Tokarski. Dodał, że w takiej sytuacji klient może zgłosić się indywidualnie do urzędu podatkowego w USA, złożyć wszystkie wymagane formularze i zaczekać na zwrot należnej kwoty w kolejnym roku kalendarzowym.
Instytucje finansowe będą miały obowiązek wysyłać raz w roku do amerykańskich władz podatkowych (Internal Revenue Service) raporty o swoich klientach (m.in. ich nazwisko, adres, numer identyfikacji podatkowej, szczegółowe salda obrotu na rachunkach bankowych), a audyty minimum, co pięć lat.
Eksperci Deloitte zwracają uwagę, że wejście w życie tej ustawy oznacza dla banków w Polsce kampanię informacyjną skierowaną do klientów oraz konieczność dostosowania systemów informatycznych, by gromadzić i odpowiednio raportować informacje o klientach. (PAP)
dol/ amac/
Źródło: PAP