W dniu 10 stycznia 2012 roku w Brukseli odbyła się konferencja prasowa, której przewodził Komisarz UE ds. zdrowia i ochrony konsumentów John Dalli, w sprawie dokonanej przez Komisję Europejską analizy stron internetowych oferujących kredyt konsumencki w krajach UE.
Organy krajowe odpowiedzialne za egzekwowanie prawa skontrolowały ponad 500 stron internetowych w 27 państwach członkowskich oraz w Norwegii i Islandii.W przypadku 70% (w przypadku 393 stron) stwierdzono problemy, które będą wymagały dalszej kontroli. Głównymi problemami dostrzeżonymi przez Komisję Europejską są:
- Braki w zakresie informacji w reklamach kredytu konsumenckiego: reklamy na 258 stronach internetowych (46% stron poddanych kontroli) nie zawierają wszystkich standardowych informacji wymaganych dyrektywą w sprawie kredytów konsumenckich, np. informacji dotyczących: 1) rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (APR), która jest niezbędna do porównywania ofert, 2) tego, czy opłaty za obowiązkowe usługi pomocnicze (np. ubezpieczenie) zostały zawarte w kosztach całkowitych, lub 3) czasu trwania umowy kredytowej.
- Pomijanie kluczowych informacji na temat oferty: 244 strony internetowe (43%) nie zawierają jasnych informacji na temat wszystkich elementów łącznego kosztu, np. na temat: 1) rodzaju stóp procentowych (stała, zmienna lub oba rodzaje), 2) czasu trwania kredytu (jeżeli ma on zastosowanie) oraz 3) niektórych kosztów związanych z kredytem (np. opłaty za przygotowanie umowy).
- Wprowadzające w błąd przedstawienie kosztów – koszty kredytu przedstawiane są nieraz w sposób fałszywy lub mogący wprowadzać w błąd konsumentów, np. w wyniku: 1) sposobu obliczenia ceny lub 2) braku informacji dla konsumenta, że oprócz kosztu kredytu konsumenckiego należy brać pod uwagę dodatkowe obowiązkowe ubezpieczenie.Taki problem stwierdzono na 116 stronach internetowych (20%).
Organy krajowe odpowiedzialne za egzekwowanie prawa zwrócą się teraz do instytucji finansowych i pośredników kredytowych o wyjaśnienia lub podjęcie działań naprawczych wobec domniemanych nieprawidłowości. W ramach akcji kontrolnej sprawdzano w szczególności, w jaki sposób przedsiębiorstwa stosują przepisy dyrektywy w sprawie kredytu konsumenckiego (niedawno wprowadzonej do prawodawstwa krajowego w państwach członkowskich, w Polsce dnia 18 grudnia 2011 roku weszła w życie Ustawa z dnia 12 maja 2011 o nowym kredycie konsumenckim, DzU z 2011 r. nr 126, poz. 175, z późn. zm), która ma w założeniu ułatwiać konsumentom zrozumienie i porównywanie ofert kredytowych.
W Polsce skontrolowano 10 stron internetowych dostawców kredytu konsumenckiego i wykryto nieprawidłowości u 5 z nich. Obecnie rozpocznie się etap egzekwowania działań:w nadchodzących tygodniach i miesiącach organy krajowe (w Polsce najprawdopodobniej UOKiK) zwrócą się do podmiotów gospodarczych o wyjaśnienia lub wprowadzenie poprawek na ich stronach internetowych.Niedopełnienie tych działań może, w zależności od obowiązującego prawa krajowego, prowadzić do wszczęcia kroków prawnych, których następstwem będą grzywny, a nawet zamknięcie danej strony internetowej.Krajowe organy egzekwowania prawa powinny złożyć Komisji Europejskiej sprawozdanie z podjętych działań do jesieni 2012 r.
Działania kontrolne podejmowane przez UE mają na celu egzekwowanie prawa unijnego.Polega ono na jednoczesnym prowadzeniu przez krajowe organy egzekwowania prawa kontroli koordynowanych przez UE pod kątem naruszeń prawa konsumenckiego w danym sektorze.Krajowe organy egzekwowania prawa zwracają się następnie do podmiotów gospodarczych, w przypadku których podejrzewa się nieprawidłowości, o podjęcie działań naprawczych.Akcję kontrolną dotyczącą kredytów konsumenckich przeprowadzono we wrześniu 2011 r.
Źródło: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych