UOKiK: Błędne nagłówki e-mail

Spółka prowadzi portal finansowy oraz świadczy usługi subskrypcji e-gazety Money.pl. Podstawą wszczęcia postępowania w marcu br. były informacje przesłane Urzędowi przez konsumenta, który zarzucał spółce wprowadzenie w błąd.

Zgodnie z przepisami konsument ma prawo wiedzieć od kogo otrzymuje przesyłkę, również dzięki poczcie elektronicznej. Prowadzone postępowanie wykazało, że spółka Money.pl złamała prawo oznaczając przesyłane komunikaty handlowe w sposób wprowadzający konsumentów w błąd, co do ich pochodzenia. Portal umieszczał w nagłówkach e-maili – polach przeznaczonych zwyczajowo dla nadawcy, dane reklamodawcy. Zgodnie z przepisami powinien umieścić swoje. W praktyce odbiorcy rozsyłanych przez portal listów mogli odnieść przekonanie, że otrzymują je od innych podmiotów niż Money.pl, a odbierana korespondencja jest niezamówioną informacją handlową (tzw. spamem).

W opinii Prezesa UOKiK sposób prowadzenia przez spółkę mailingu reklamowego był uciążliwy dla konsumentów i mógł wprowadzać w błąd. W wydanej decyzji Prezes UOKiK zobowiązał portal do zamieszczenia w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się decyzji, jej treści na stronie internetowej oraz opublikowania płatnej informacji na ten temat w jednym z dzienników ogólnopolskich.

Z informacji napływających do UOKiK wynika, że zakwestionowana praktyka jest coraz częściej stosowana przez inne portale. Zgodnie z obowiązującym od 21 kwietnia „nowym” prawem antymonopolowym, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w tym stosowanie klauzul niedozwolonych, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową do 10 proc ubiegłorocznego przychodu.

Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje odwołanie od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

DECYZJA

KOMUNIKAT MONEY.PL

Money.pl ostrzega inne portale i apeluje do branży o wypracowanie standardu oznaczania nagłówków e-mail

UOKiK wydał decyzję w sprawie realizacji wysyłek mailngowych przez portal Money.pl. Urząd ukarał portal za umieszczanie w nagłówku listu, w polu nadawcy „Od:”, nazwy reklamodawcy. Przykładowo, realizując mailing dla banku, w polu „Od:” portal podawał nazwę banku zamiast nazwy portalu Money.pl.

Metoda ta powszechnie i od wielu lat stosowana przez branżę internetową, w tym największe portale w Polsce, została uznana za złamanie prawa.

UOKiK w uzasadnieniu oparł się na skardze jednego internauty, nie wziął natomiast pod uwagę, że jest to swego rodzaju standard wypracowany przez spółki internetowe w ostatnich latach, zaakceptowany przez branżę i znany dla konsumentów – internautów.

Zdaniem Money.pl, oznaczanie pola „Od:” nazwa nadawcy (np. Onet, wp.pl, Money.pl) może utrudnić przeglądanie korespondencji internautom przyzwyczajonym do selekcji poczty po nadawcy.

– Mimo wszystko Money.pl dostosuje się do decyzji UOKiK i wprowadzi sugerowane zmiany – mówi Arkadiusz Osiak, prezes zarządu Money.pl Sp. z o.o..

Jednocześnie Money.pl ostrzega inne witryny, że powyższa decyzja dotyczy również pozostałych portali, i apeluje o wypracowanie standardu, który zostałby zaakceptowany przez UOKiK.

Proponujemy, aby zanim kolejne portale zostaną ukarane, przedstawiciel branży, np. IAB Polska, spróbował wyjaśnić z UOKiK zaistniałą sytuację i wypracował akceptowalny przez Urząd standard.

Tomasz Bonek, redaktor naczelny Money.pl