Upadłość konsumencka – Jak pomóc niewypłacalnym konsumentom?

26 maja 2010 Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce zorganizowała Okrągły Stół Liderów Opinii. Celem spotkania było zdiagnozowanie sytuacji i podsumowanie polskich doświadczeń w stosowaniu ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku – Prawo upadłościowe i naprawcze.

Wnioski z obrad Okrągłego Stołu zostaną przedstawione w Ministerstwie Sprawiedliwości. Przekazane zostaną także do klubów poselskich.

Okrągły Stół Liderów Opinii został zwołany w związku z trwającą w Polsce dyskusją na temat obowiązującej ustawy o upadłości konsumenckiej, potrzeby wypracowania rzetelnej oceny jej realizacji w praktyce, a także oszacowania, jakiego charakteru zmian należałoby w niej dokonać.

Celem Okrągłego Stołu było zdiagnozowanie sytuacji i podsumowanie polskich doświadczeń w stosowaniu ustawy o upadłości konsumenckiej, zidentyfikowanie rzeczywistych przyczyn względnie małej liczby wniosków o upadłość zakończonych pozytywnie oraz zweryfikowanie, poprzez pogłębioną analizę konkretnych przypadków, czy aktualne przepisy umożliwiają przeprowadzenie w sposób efektywny postępowania upadłościowego.

Bardzo istotnym punktem spotkania była edukacja konsumentów na temat stosowania zapisów ustawy. Podczas obrad zaprezentowano „Poradnik dla niewypłacalnych konsumentów – Jak przygotować wniosek o upadłość konsumencką” przygotowany przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich przy współpracy merytorycznej Krajowej Izby Syndyków. Poradnik będzie dystrybuowany w nakładzie około 12 tysięcy egzemplarzy we wszystkich biurach Rzeczników Praw Konsumenta.

– Na 1236 wniosków o bankructwo, rozpatrywanych przez sądy od początku funkcjonowania ustawy do czerwca 2010 roku, ogłoszono je 16 razy, a 95 % wniosków jest odrzucanych z przyczyn formalnych – stwierdził Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KP.

– Potrzebne jest silne wzmocnienie świadomości społecznej, co do realnych możliwości korzystania z ustawy. Konsumenci muszą mieć pełną świadomość w jaki sposób zastosować w praktyce przepisy i stać się ich beneficjentem – dodaje Roter.

W ramach wstępu do obrad Joanna Opalińska, prodziekan Krajowej Izby Syndyków przedstawiła analizę przypadków dotyczących problemu niewypłacalności, Marek Jaślikowski, z Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości przestawił analizę sytuacji, dokonaną na podstawie weryfikacji prawie 80% wniosków o upadłość konsumencką, złożonych w polskich sądach.

W głównym panelu dyskusyjnym na temat zwiększenia efektywności wykorzystania przepisów ustawy oraz rekomendacji zmian w obowiązujących przepisach znaleźli się przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, Federacji Konsumentów,  Biur Porad Obywatelskich, Rzeczników Praw Konsumenta, Krajowej Izby Syndyków, Rzecznika Praw Obywatelskich, Posłów i Senatorów wybranych Komisji parlamentarnych, a także przedstawicieli biznesu oraz wybitnych ekspertów prawnych i ekonomicznych, reprezentujących środowisko akademickie. Wśród autorytetów w zakresie prawa upadłościowego, w spotkaniu uczestniczył między innymi Profesor Feliks Zedler oraz Sędzia Stanisław Gurgul.

Źródło: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych