Upowszechnienie pieniądza mobilnego w Polsce: 77% badanych używa smartfonów do bankowania i płatności

Popularność urządzeń mobilnych jako instrumentu do zarządzania pieniędzmi, bankowania oraz dokonywania płatności osiągnęła niespotykany wcześniej poziom: zarówno w Polsce, jak i w całej Europie już 77% konsumentów używa ich przy sprawdzaniu stanu swoich finansów oraz codziennych płatnościach – za rachunki domowe, parkowanie czy też wychodząc „na miasto”.

Visa opublikowała wyniki swojego dorocznego badania nt. płatności cyfrowych (Digital Payments Study)1, poświęconego zachowaniom konsumentów związanym z takimi płatnościami – od transakcji zbliżeniowych po zakupy internetowe – a także stosunkowi do kwestii prywatności i bezpieczeństwa.


Pieniądz mobilny2 coraz bardziej popularny

Coraz większy wybór dostępnych form płatności cyfrowych na urządzeniach mobilnych zachęca konsumentów do znalezienia rozwiązania pasującego do ich stylu życia. Oto najważniejsze wnioski z tegorocznego badania:

Visa zdecydowanie wspiera innowacje i współpracuje z wieloma różnymi partnerami, by umożliwić konsumentom dokonywanie bezpiecznych płatności mobilnych – w każdym miejscu i z każdego urządzenia. Cieszą nas wyniki badań, wskazujące na zaufanie i entuzjazm, z jakim witają oni nowe sposoby dokonywania i odbierania płatności, chętnie korzystając z produktów i usług cyfrowych najlepiej dopasowanych do ich dynamicznego stylu życia” – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.

Millenialsi na czele zmian

Millenialsi to grupa, w której płatności cyfrowe upowszechniają się najszybciej – 85% respondentów w wieku od 18 do 34 lat określiło siebie jako użytkowników pieniądza mobilnego.

Obawy związane z bezpieczeństwem i prywatnością

Jednym z głównych czynników napędzających wzrost popularności płatności cyfrowych jest zmniejszenie obaw związanych z korzystaniem z technologii mobilnych.

Rosnąca popularność biometrii

Metody uwierzytelniania biometrycznego stają się coraz bardziej popularne:

Dla danych osobowych istnieją kręgi zaufania

Choć ogólnie uważa się, że ludzie ujawniają w mediach społecznościowych zbyt wiele szczegółów ze swojego życia osobistego, przekonanie to nie dotyczy takich informacji jak numer karty płatniczej czy dane potrzebne do korzystania z usług bankowych.

Rozwój sieci akceptacji płatności cyfrowych

Coraz więcej polskich i europejskich detalistów wdraża nowe rozwiązania technologiczne umożliwiające płatności z użyciem zarówno kart płatniczych, jak i urządzeń mobilnych (dzięki technologii NFC).

 

1 Badanie Digital Payments Study zostało zrealizowane na zlecenie Visa przez agencję Populus w okresie czerwiec-lipiec 2017 r. w 22 europejskich krajach: Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Liczebność próby: 42 308 konsumentów, średnio ok. 2 tys. na kraj.

2 Pojęcie „pieniądz mobilny” odnosi się do zarządzania pieniędzmi lub dokonywania płatności – bezpośrednio, online lub w aplikacji – z wykorzystaniem smartfonu, tabletu lub urządzenia ubieralnego.