Systematycznie z roku na rok przybywa miejsc, gdzie Polacy mogą korzystać z płatności cyfrowych. Najnowsze wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa, przygotowane przez Maison & Partners, pokazują, że w porównaniu z poprzednimi raportami z 2021 i 2022 r. zmniejszył się odsetek osób, które dostrzegają uciążliwości związane z brakiem wyboru metody płatności.
W tegorocznym badaniu szczególnie dużą różnicę widać w kontekście metod płatności w sektorze publicznym – obecnie tylko 20% osób odczuwa brak możliwości płacenia bezgotówkowego w urzędach w porównaniu z 25% w 2022 i 30% w 2021. Coraz bardziej przyjazne pod tym względem stają się również przychodnie – braki dostrzega zaledwie 23% badanych i jest to zmiana o 6 p.p w stosunku do roku 2021 oraz 2022. Coraz częściej kartą czy aplikacją mobilną możemy zapłacić też za bilet w pociągu (obecnie brak takiej możliwości odczuwa 20% vs 27% w 2021 r.), czy za zakupy w sklepie osiedlowym (w 2023 r. brak takiej możliwości zauważa 16% respondentów w porównaniu z 23% w 2021 r.).
– Stale zwiększająca się liczba punktów, które stawiają na wprowadzenie dodatkowych udogodnień w zakresie płatności to skok jakościowy, który jest bardzo dobrze oceniany szczególnie z perspektywy konsumentów. W przypadku urzędów czy innych instytucji sektora publicznego zmiany w kwestii cyfryzacji zachodzą szybko i są tam najbardziej widoczne. Zainteresowanie płatnościami cyfrowymi systematycznie rośnie, więc większość interesantów oczekuje możliwości wnoszenia opłat tą drogą. Terminale z Programu Polska Bezgotówkowa funkcjonują już w blisko 2,8 tys. urzędów i instytucji publicznych w całym kraju – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Fundacja Polska Bezgotówkowa wraz z partnerami realizuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury płatniczej w Polsce. Z jej usług skorzystało do tej pory już 450 tys. podmiotów gospodarczych, głownie małych i średnich firm, u których zainstalowano ponad 600 tys. terminali płatniczych, w tym blisko 6 tys. terminali w telefonie. Konsumenci dokonali na terminalach w ramach Programu 1,6 miliarda transakcji na łączną kwotę blisko 102 mld złotych.
Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1059 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-26 września 2023 roku. Wyniki tego badania zostały porównane do wyników uzyskanych w pomiarach: w lipcu 2021 r. oraz w sierpniu 2022 r.
Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa